گروه دیپلماسی: پس از اظهارات وزیر خارجه ایران و همچنین معاون عربی و آفریقای او مبنی بر آغاز دور جدید گفت‌وگوهای ایران و شش دولت عربی خلیج‌فارس در نیویورک موسوم به «مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای»، محمدجواد ظریف در کنفرانس خبری مشترک با همتای غنایی خود اعلام کرد که منافع ایران و عربستان در برخورد با مسائل منطقه مشترک است.


ظریف، در نشست خبری با هانا سروا تته، در پاسخ به سوالی درباره احتمال میانجی‌گری مصر در روابط بین ایران و عربستان گفت: «سیاست اصولی ایران ادامه خواهد داشت. سیاست اصولی ما همواره داشتن روابط بسیار خوب با همه همسایگان بوده است.» رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه منطقه اولویت سیاست خارجی ایران است، گفت: «سیاست توسعه اقتصادی و امنیت همه جانبه برای همه کشورهای منطقه همواره در دستور کار ما قرار دارد.» وزیر امور خارجه گفت: «احساس ما این است همه در مشکلاتی که در منطقه بروز کرده - حتی برخی از این مشکلات در مناطق نزدیک به غنا یعنی نیجریه هم خود را نشان داده - یعنی مشکل افراط، فرقه‌گرایی و خشونت نیاز به برخورد منسجم همه کشورهای منطقه دارد.» او در ادامه افزود ایران و عربستان منافع مشترک بسیاری در نیاز با برخورد با مشکلات منطقه دارند ما به یک روابط همکاری با این کشورها علاقه‌مندیم. رئیس دستگاه دیپلماسی درباره روابط با مصر نیز گفت: «ما مصر را کشوری بسیار مهم در منطقه و در جهان می‌دانیم و همواره تمایل داشتیم که براساس احترام متقابل روابط بین دو کشور گسترش یابد و این آمادگی را داریم که روابط ما با مصر براساس اصول و منافع مشترک تقویت شود و از فرصت‌های مختلف برای این کار استفاده کرده‌ایم. ایران و مصر دارای سابقه تعاملات گسترده در مسائل بین‌المللی بودند و امیدواریم که این تعاملات تقویت شود.» ظریف پیشتر در دور اول سفرهای منطقه‌ای خود به کویت، قطر و عراق، ضرورت گفت‌وگوی دولت‌های خلیج‌فارس را در چارچوب تاسیس یک مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای پیشنهاد داده بود. او در دور دوم سفرهای خود به لبنان، سوریه، پاکستان، هند و روسیه نیز تاکید کرد که گفت‌وگو با همسایگان می‌تواند در کاهش بحران‌های موجود موثر باشد.


استقبال از گفت‌وگو با عربستان

همچنین معاون عربی- آفریقای وزیر امور خارجه گفت که توافق هسته‌ای ایران به نفع همه در منطقه است و اگر عربستان نقش سازنده ایفا کند قطعا سود می‌برد. حسین امیر عبداللهیان روز گذشته در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: «بازی منفی سعودی به ضرر این کشور و تهدید جدی امنیت و توسعه پایدار منطقه‌ای است.» معاون وزیر امور خارجه در عین حال تاکید کرد که از گفت‌وگو و همکاری با عربستان برای بازگشت صلح، امنیت و رفاه در منطقه استقبال می‌کنیم.


مخالفت کویت با درخواست عربستان

همزمان با این تحولات، پایگاه اینترنتی رأی الیوم از مخالفت کویت با درخواست عربستان سعودی و کشورهای عربی خلیج‌فارس از این کشور برای قطع روابط با ایران خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، این روزنامه به نقل از منابع آگاه از کشورهای عربی خلیج‌فارس نوشت که عربستان‌سعودی و هم پیمانانش در شورای همکاری خلیج‌فارس از کویت درخواست کردند که روابط خود را با ایران قطع کند. این منابع تاکید کردند که دولت کویت از قطع روابط با ایران استقبال نکرده و با شیوه‌ای دیپلماتیک از پاسخ مثبت به این درخواست، امتناع کرده است. چندی پیش برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند که سلاح‌هایی در کویت کشف شده است که توسط ایران و حزب الله لبنان به این کشور وارد شده است. به نوشته رأی الیوم، این درخواست عربستان سعودی و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس از کویت برای قطع روابط با ایران به همین بهانه صورت گرفته است.