کنگره آمریکا تا اواسط ماه سپتامبر فرصت دارد تا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رای مثبت یا منفی دهد؛ رایی که می‌تواند تاثیری تعیین‌کننده بر سرنوشت توافق هسته‌ای داشته باشد. تاکنون ۲۸ سناتور از مجموع ۴۴ سناتور حزب دموکرات از برجام حمایت کرده‌اند و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده برای اعمال حق وتوی خود به تنها شش رای دیگر دموکرات‌ها در حمایت از توافق هسته‌ای نیاز دارد. اگر اوباما بتواند ۴۱ رای مثبت دموکرات‌ها را به‌دست آورد، می‌تواند مانع رای‌گیری در سنا شود؛ موضوعی که به فیلی‌باستر یا به اصلاح تاخیر در رای‌گیری شهرت دارد. روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی مواضع ۱۰۰ سناتور آمریکایی درباره برجام یا همان توافق هسته‌ای را بررسی کرده است.


گروه ترجمه:
کنگره آمریکا تا اواسط ماه سپتامبر فرصت دارد توافق به دست آمده درمورد برنامه هسته‌ای ایران را بررسی کند. قانون‌گذاران کنگره به این توافق رای مثبت یا منفی خواهند داد که این مساله می‌تواند منجر به پیشبرد این توافق شود یا آن را دست‌کم به‌طور موقت متوقف کند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده است که هرگونه رای«منفی» یا تضعیف این توافق را وتو خواهد کرد. به دلیل آنکه این توافق درست قبل از تعطیلی کنگره در ماه آگوست به دست آمد، اکنون مخالفان دو ماه فرصت دارند که حمایت سناتورها را به دست آورند و دو سوم اکثریتی را که برای غلبه بر وتو لازم است، کسب کنند. اما آیا کنگره دو سوم اکثریتی را که نیاز دارد به دست خواهد آورد؟ دست‌کم در سنا موضع سناتورها مشخص‌تر است. در اینجا موضع‌گیری آنها درمورد این توافق آورده می‌شود . اعلام این مواضع در حالی است که ایران بارها تلاش برای ساخت سلاح‌هسته‌ای را رد کرده است.


۲۸ سناتوری که رای مثبت خواهند داد

تیمی بالدوین(از حزب دموکرات،نماینده ایالت ویسکانسین): « افتخار می‌کنم که آمریکا شش کشور را به سمت یک توافق تاریخی بین‌المللی با ایران رهبری کرد.»

باربارا باکسر(از حزب دموکرات، نماینده ایالت کالیفرنیا): «اگر این توافق همان‌چیزی باشد که دولت می‌گوید، یک موفقیت دیپلماتیک تاریخی است.»

شرود براون(از حزب دموکرات، نماینده ایالت اوهایو): «این توافق درباره اعتماد به رژیم ایران نیست، بلکه همکاری با متحدان‌مان روی اعمال محدودیت جامع و قابل بازبینی به منظور مسدود کردن راه ایران برای دستیابی به بمب هسته‌ای است، بدون اینکه جنگ دیگری در خاورمیانه به راه بیفتد.»

جو دونالی(از حزب دموکرات و نماینده ایالت ایندیانا): «گرچه درباره مقاصد ایران تردید دارم، اما مایل هستم به این توافق فرصت موفقیت بدهم.»

دیک دربین (از حزب دموکرات، نماینده ایالت ایلی‌نوی): «ایالات‌متحده، با همکاری متحدانمان، به یک توافق تاریخی با ایران رسیده است که به گفته اوباما و جان کری، مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود. من مذاکره‌کنندگان‌مان را به دلیل این تلاش حساس تحسین می‌کنم. یافتن راه‌حل دیپلماتیک کشور ما، کشورهای متحدان‌مان و جهان را به مکانی امن‌تر تبدیل می‌کند.»

داین فاینستاین (از حزب دموکرات، نماینده ایالت کالیفرنیا): «من از تیم مذاکره‌کننده آمریکا و از این توافق در سنا حمایت خواهم کرد.»

ال فرنکن(از حزب دموکرات، نماینده ایالت مینه‌سوتا): «به نظر من این توافق موثرترین و واقع‌گرایانه‌ترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.»

کریستن جیلیبرند(از حزب دموکرات، نماینده ایالت نیویورک): «این توافق برای بازرسان بین‌المللی هسته‌ای امکان بررسی برنامه هسته‌ای ایران را فراهم می‌کند، درصورتی که اگر توافق انجام نمی‌شد امکان بازرسی از ایران وجود نداشت.»

مارتین هینریش(از حزب دموکرات، نماینده ایالت نیومکزیکو): «آنچه از این توافق به دست می‌آوریم بسیار بهتر از آن چیزی است که تحت سیاست‌های قبلی به دست آوردیم.»

مازیو هیرونو (از حزب دموکرات، نماینده ایالت هاوایی): «گرچه این توافق ایده‌آل نیست، اما حمایت‌های گسترده ملی و بین‌المللی، ازجمله حمایت 29 دانشمند برجسته آمریکایی که شش نفر آنها برنده جایزه نوبل هستند، را کسب کرده است.»

تیم کین (از حزب دموکرات، نماینده ایالت ویرجینیا): «فکر می‌کنم اگر این توافق مطابق با چارچوب تفاهم‌نامه لوزان باشد و رژیم مستحکمی از تحقیق و بازرسی وجود داشته باشد، به نفع امنیت ملی ما خواهد بود.»

آنگوس کینگ(سناتور مستقل، نماینده ایالت مین): این سناتور از توافق حمایت می‌کند، اما در این مورد اظهار نظر نکرده است.

ایمی کلاوبشار(از حزب دموکرات، نماینده ایالت مینه‌سوتا): «این توافق بدون عیب نیست، اما بهترین گزینه موجود برای جلوگیری از پیشرفت ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است.»

پاتریک لیهی(از حزب دموکرات، نماینده ایالت ورمونت): «ما با حسن‌نیت مذاکره کردیم و به توافق رسیدیم. اگر اکنون عقب‌نشینی کنیم، بسیاری از کشورها خواهند گفت بسیار خب، خودتان به تنهایی از این توافق عقب بکشید.»

اد مارکی(از حزب دموکرات، نماینده ایالت ماساچوست): «این توافق اصلا بی‌عیب نیست و ریسک‌هایی دارد. اما من باور دارم مذاکره‌کنندگان ما آنچه را که می‌توانسته‌اند، به دست آوردند و این توافق می‌تواند موثر باشد.»

کلیر مک کسکیل (از حزب دموکرات، نماینده ایالت میسوری): «این توافق کامل نیست و هیچ‌کس به ایران اعتماد ندارد، اما برای من آشکار شده است که به‌جز اسرائیل، جهان در حمایت از این توافق متحد شده است.»

کریس مورفی (از حزب دموکرات، نماینده ایالت کنتیکت): «من بارها گفته‌ام که بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای از طریق دیپلماسی است نه جنگ و پس از بررسی‌های دقیق طی چند هفته گذشته به این مساله بیش از هر زمان دیگر باور دارم.»

بیل نلسون (از حزب دموکرات، نماینده ایالت فلوریدا): «اگر تغییری غیرمنتظره روی ندهد، از توافق هسته‌ای حمایت خواهم کرد.»

جک رید (از حزب دموکرات، نماینده ایالت رودآیلند): «اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند، منزوی خواهد شد، تحریم‌های بین‌المللی باز خواهد گشت و ما ائتلاف گسترده‌تر و دلیل کافی برای اقدامات سریع و قاطع خواهیم داشت.»

برنی سندرز (سناتور مستقل، نماینده ایالت ورمونت): «ما برای فرصت دادن به صلح تاجایی که امکان داشته است تلاش کردیم. اکنون باید ببینیم این توافق موثر است یا نه و من از این توافق حمایت خواهم کرد.»

برایان شاتز (از حزب دموکرات، نماینده ایالت هاوایی): «با وجود کینه‌های حزبی که در واشنگتن وجود دارد، اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان براین باورند که این یک توافق ارزشمند است.»

جین شهین (از حزب دموکرات، نماینده ایالت نیوهمپشایر): «معتقدم این بهترین گزینه‌ای است که ما برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای داریم.»

جان تستر (از حزب دموکرات، نماینده ایالت مونتانا): این سناتور از توافق حمایت می‌کند، اما در این مورد اظهار نظر نکرده است.

تام یودال (از حزب دموکرات، نماینده ایالت نیومکزیکو): «این یک لحظه تاریخی است. اگر ما این توافق را تصویب کنیم، تاثیر عمیقی خواهد داشت.»

الیزابت وارن (از حزب دموکرات، نماینده ایالت ماساچوست): «تنها سوال پیش‌روی کنگره این است که آیا توافق به دست‌آمده بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بود؟ و من متقاعد شده‌ام که بهترین راه بوده است.»

شلدون وایت‌هاوس (از حزب دموکرات، نماینده ایالت رودآیلند): «بدون دستیابی به توافق، تنها راه ایجاد ایرانی عاری از سلاح هسته‌ای جنگ با همه هزینه‌های هنگفت و عدم قطعیت‌های آن بود.»

دبی استبناو (از حزب دموکرات، نماینده ایالت میشیگان): « به این نتیجه رسیدم که کفه تهدید فوری دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای سنگین‌تر از هرگونه نقصی در این توافق بین‌المللی است و به همین دلیل باید از این توافق حمایت کنم.»

هری رید، رهبر اقلیت سنا (از حزب دموکرات، نماینده ایالت نوادا): «من قویا از توافق تاریخی با ایران حمایت می‌کنم و هر چه در توان دارم انجام خواهم داد تا این توافق پا برجا بماند.»


دو سناتوری که متمایل به رای مثبت هستند اما قضاوت نهایی خود را مسکوت گذاشته‌اند

تام کارپر (از حزب موکرات، نماینده ایالت دلاویر): «از نظر من حیاتی‌ترین مساله در این توافق توانایی ما و توانایی جهان برای بررسی پایبندی ایران به توافق است.»

جف مارکلی (از حزب دموکرات، نماینده ایالت اورگن): «این توافق یک نقطه عطف در تلاش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، اما مساله مهم جزئیات این توافق است.»


۲ سناتوری که متمایل به رای مثبت هستند، اما هنوز مرددند

ریچارد بلومنتال (از حزب دموکرات، نماینده ایالت کنتیکت): «هنوز تصمیم نگرفته‌ام که به این توافق رای منفی بدهم یا ندهم. معتقدم در این تواقق ضعف‌هایی وجود دارد. رئیس‌جمهوری هم به درستی گفته است که هیچ توافقی کامل نیست.»

جو منشن (از حزب دموکرات، نماینده ایالت ویرجینیا): «من باور دارم قدرت آمریکا هم در قدرت نظامی و هم در دیپلماسی ریشه دارد و خوشحالم که به دیپلماسی فرصت داده‌ایم. اما باید قبل از تصویب این توافق کلیت آن را بررسی کنیم.»


8 سناتوری که کاملا بلاتکلیف هستند

مایکل بنت (از حزب دموکرات، نماینده ایالت کلرادو): «مخاطرات زیاد است و جزئیات این توافق موضوع اصلی است.»

کوری بوکر (از حزب دموکرات، نماینده ایالت نیوجرسی): «برای رسیدن به نتیجه، این توافق را بررسی خواهم کرد.»

بن کاردین، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا (از حزب دموکرات، نماینده ایالت مریلند): «سوالات بسیاری درباره این توافق وجود دارد. اما مذاکره‌کنندگان ما چیزهای بسیاری به ویژه در بخش هسته‌ای به دست آوردند.»

باب کیسی (از حزب دموکرات، نماینده ایالت پنسیلوانیا): «طی روزهای آینده یک بررسی جامع از این توافق به عمل می‌آورم تا بررسی کنم که آیا این توافق از منافع ملی ما حفاظت خواهد کرد یا نه.»

کریس کونز (از حزب دموکرات، نماینده ایالت دلاویر): «من یک دموکرات هستم و دوست دارم بتوانم از این توافق حمایت کنم. اما برای این کار شروط جدی دارم.»

هایدی هیتکمپ (از حزب دموکرات، نماینده ایالت داکوتای شمالی): او از حامیان بررسی توافق هسته‌ای در کنگره بوده او می‌گوید: «ما باید از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم. این اولویت ماست و باید بر آن تمرکز کنیم. نباید بدون اقدامات قابل بازبینی تحریم‌های ایران را لغو کنیم تا ایران نتواند به سلاح اتمی دست یابد.»

گری پیترز (از حزب دموکرات، نماینده ایالت میشیگان): او از حامیان طرح سناتور کرک منندز برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بود. اوباما گفت این طرح فشارهای غیرضروری بر مذاکرات وارد می‌کند.

مارک وارنر (از حزب دموکرات، نماینده ایالت ویرجینیا): «من این توافق را با توجه ویژه به جزئیات بررسی خواهم کرد.»


۳۶ سناتوری که متمایل به رای منفی هستند

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا(از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت کنتاکی): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظری نکرده است.

لامر الکساندر (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت تنسی): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظری نکرده است.

جان باروزو (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت وایومینگ): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظری نکرده است.

جان بوزمن (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت آرکانزاس): «ما مسوولیت داریم اطمینان حاصل کنیم ایران هرگز به یک قدرت هسته‌ای تبدیل نخواهد شد. این توافق اطمینان چندانی به ما نمی‌دهد که در این مورد موفق خواهیم بود.»

ریچارد بر (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت کارولینای شمالی): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظری نکرده است.

شلی مورکاپیتو (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت ویرجینیای غربی): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظری نکرده است.

بیل کسیدی (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت لوئیزیانا): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظری نکرده است.

دن کوتس (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت ایندیانا): «به‌رغم آنچه رئیس‌جمهوری از این توافق نتیجه‌گیری کرده است، ما باید به دقت این توافق را بررسی کنیم چون پیامدهای گسترده‌ای برای آینده خواهد داشت.»

تد کاکران (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت می‌سی‌سی‌پی): «نباید به ایران اجازه داده شود توانایی ساخت سلاح هسته‌ای را پیدا کند و من مطمئن نیستم که توافقی که دولت اوباما به آن رسیده است به درستی قابل بررسی و لازم‌الاجرا باشد.»

سوزان کولینز (از حزب دموکرات، نماینده ایالت مین): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهار‌نظری نکرده است.

جان کورنین (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت تگزاس): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظری نکرده است.

مایک کرپیو (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت آیداهو): «پیامدهای یک توافق بد، ابدی است.»

استیو دینز (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت مونتانا): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهار نظر نکرده است.

مایک انزی (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت وایومینگ): «ما نگرانیم که دولت اوباما خطر مشارکت در مذاکرات هسته‌ای با ایران را درک نکرده باشد.»

جونی ارنست (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت آیووا): او مدعی شد«تحریم‌های ایران تنها در صورتی باید لغو شود که این کشور دست از حمایت از تروریسم بردارد.»

دب فیشر (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت نبراسکا): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظر نکرده است.

چاک گرسلی (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت آیووا): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظر نکرده است.

اورین هچ (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت یوتا): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظر نکرده است.

دین هلر (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت نوادا): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظر نکرده است.

جان هوون (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده داکوتای شمالی): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظر نکرده است.

جانی ایزاکسون (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت جورجیا): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظر نکرده است.

ران جانسون (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت ویسکانسین): «من بارها گفته‌ام که این مذاکره از آغاز شکست خورده بود، اما قبل از آنکه نظر نهایی‌ام را اعلام کنم جزئیات این توافق را به دقت بررسی خواهم کرد.»

جیمز لنکفرد (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت اکلاهما): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهار نظر نکرده است.

مایک لی (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت یوتا): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظر نکرده است.

جان مک‌کین (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت آریزونا): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظر نکرده است.

جرالد مورن (از حزب‌جمهوری‌خواه، نماینده ایالت کانزاس): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظر نکرده است.

لیسا مرکاوسکی (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت آلاسکا): «اگر این توافق همان‌طور که برخی ادعا می‌کنند تاریخی است، مشخص نیست تاریخی که قرار است بسازد مثبت است یا منفی.»

راب پورتمن (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت اوهایو): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظر نکرده است.

پت رابرتس (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت کانزاس): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظر نکرده است.

مایک راوندز(از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت داکوتای جنوبی): «مساله مهم این است که هرگونه توافقی لازم‌‌الاجرا باشد و ایران پاسخگو باشد.»

تیم اسکات (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت کارولینای جنوبی): «دشوار می‌توان با بازیگران بد به توافق خوب دست‌یافت.»

جف سشنز (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت آلاباما): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظر نکرده است.

ریچارد شلبی (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت آلاباما): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظر نکرده است.

جان تون (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت داکوتای جنوبی): این سناتور احتمالا به توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظر نکرده است.

ران وایدن (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت اورگن): «فکر نمی‌کنم ایران با برچیدن برنامه سلاح‌های هسته‌ای موافقت کند و من تردید دارم این توافق بتواند موجب برچیده شدن این برنامه شود.»


21 سناتوری که رای منفی خواهند داد

روی بلانت (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت میزوری): این سناتور به این توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظر نکرده است.

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت تنسی): این سناتور مدعی شد«این توافق به جای آنکه به برنامه غنی‌سازی هسته‌ای ایران خاتمه دهد، در طول زمان این برنامه را صنعتی می‌کند.»

تام کاتن (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت آرکانزاس): «اگر این توافق تصویب شود، یک شکست تاریخی برای آمریکا خواهد بود.»

تد کروز (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت تگزاس): این سناتور به این توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظر نکرده است.

جف فلیک (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت آریزونا):‌ این عضو کمیته روابط خارجی سنا می‌گوید: « این توافق محدودیت‌های شدیدی برای کنگره و دولت‌های آینده در واکنش به رفتار هسته‌ای ایران ایجاد می‌کند.»

کری گاردنر (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت کلرادو): «این توافق غیرعاقلانه است. به‌خاطر منطقه و به خاطر جهان این توافق باید رد شود.»

لیندسی گراهام (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت کارولینای جنوبی): این سناتور به این توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهار نظر نکرده است.

جیم اینهاف (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت اکلاهما): این سناتور به این توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظر نکرده است.

مارک کرک (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت ایلینوی): «این توافق، ایران را قوی و توانمند می‌کند.»

باب منندز (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت نیوجرسی): او نویسنده طرحی بود که درصورت شکست مذاکرات، تحریم‌های بیشتری را بر ایران اعمال می‌کرد. او می‌گوید: «اگر ایران بتواند به بمب هسته‌ای دست‌یابد، من در این مساله نقشی نداشته‌ام.»

رند پال(از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت کنتاکی): این سناتور به این توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظر نکرده است.

دیوید پردو (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت جورجیا): «این توافق مانع تبدیل شدن ایران به یک کشور دارای سلاح هسته‌ای نمی‌شود، فقط زمان آن را به تاخیر می‌اندازد.»

جیم ریش (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت آیداهو): «این توافق به‌طور فاجعه‌باری فاقد آن چیزی است که دولت اوباما متعهد شده بود و به دولت ایران آنچه را که می‌خواهد می‌دهد.»

مارکو روبیو (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت فلوریدا): «پیش‌بینی می‌کنم اکثریت قابل توجه کنگره در بدبینی من نسبت به این توافق سهیم باشند و به آن رای منفی بدهند.»

چاک شومر (از حزب دموکرات، نماینده ایالت نیویورک): این سناتور حامی اسرائیل می‌گوید: «نمی‌تواند از توافق با ایران حمایت کند. در ۱۰ سال نخست این توافق، ضعف‌های جدی به وجود خواهد آمد.»

دن سالیوان (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت آلاسکا): این سناتور به این توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظر نکرده است.

تام تیلیس (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت کارولینای شمالی): این سناتور به این توافق رای منفی خواهد داد اما در این مورد اظهارنظر نکرده است.

پت تومی (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت پنسیلوانیا): این سناتور مدعی شد«توافق با ایران ماشین تروریسم را توانمند می‌کند.»

راجر ویکر (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت می‌سی‌سی‌پی): «زمانی که با کسی معامله می‌کنید، سوابق قراردادهای قبلی را بررسی می‌کنید، مسوولان ایران نشانه‌ای از خود بروز نداده‌اند که نشان دهند قابل اعتماد هستند.»

دیوید ویتر (از حزب جمهوری‌خواه، نماینده ایالت لوئیزیانا): «این توافق برای آمریکا و برای آزادی یک توافق واقعا بد است.»


۳ سناتوری که رای آنها نامشخص است

ماریا کانتول (از حزب دموکرات، نماینده ایالت واشنگتن): او در سال 2012 به تحریم‌ها علیه ایران رای مثبت داد، اما تاکنون درباره این توافق سکوت کرده‌ است.

باربارا میکولسکی(از حزب دموکرات، نماینده ایالت مریلند): این سناتور درباره این توافق هنوز اظهارنظر نکرده است.

پتی موری (از حزب دموکرات، نماینده ایالت واشنگتن): «مدتی زمان لازم است تا در این باره تصمیم‌گیری کنیم.»

چینش هسته‌ای سناتورهای آمریکایی