ایسنا: نشریه نیک‌کی به نقل از منابع دولتی ژاپنی در گزارشی نوشت: ژاپن و ایران به‌محض برداشته شدن تحریم‌ها مذاکرات رسمی درباره یک توافق سرمایه‌گذاری را آغاز خواهند کرد.

این روزنامه اقتصادی به نقل از منابع آگاه که مایل نبودند نامشان فاش شود، نوشت: گفت‌وگوهای اولیه میان دو کشور انجام گرفته تا برای برداشته شدن تحریم‌ها و آغاز مذاکرات رسمی مهیا شوند.


ژاپن مشتاق به افزایش روابط اقتصادی و تجاری با ایران و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های منابع در این کشور و همچنین افزایش واردات نفت ایران از ۵ درصد کنونی به ۱۰ درصد است. پالایشگاه‌های ژاپنی پس از تحریم‌های غربی که بر سر برنامه هسته‌ای ایران تحمیل شد، ناچار شدند میزان خرید نفت از ایران را کاهش دهند.


دایشیرو یاماگایوا، معاون وزیر اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن در یک سفر دو روزه (روزهای هشتم و نهم اوت) به همراه مدیران شرکت‌هایی از بخش نفت و گاز و صنایع دیگر به تهران آمد و با مقامات دولتی عالی رتبه دیدار کرد. شیگتوشی ایکیاما، یکی از مدیران بخش خاورمیانه و آفریقای وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن به رویترز گفت: یاماگایوا درباره توافق سرمایه‌گذاری گفت‌وگو نکرده است.


وی در واکنش به گزارش نیک‌کی گفت: یاماگایوا با توجه به علاقه‌مندی شرکت‌های ژاپنی به افزایش روابط اقتصادی در آینده، گفت‌وگوهای کلی با مقامات ایرانی داشته اما درباره توافق سرمایه‌گذاری خاصی مذاکره نکرده است. این مدیر دولت ژاپن خاطرنشان کرد که دلیل دیگر دیدار یاماگایوا، عقب نماندن از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی بوده است. براساس گزارش نیک‌کی، مقامات شرکت اینپکس که بزرگ‌ترین شرکت اکتشاف نفت و گاز ژاپن است، شرکت مهندسی JGC Corp و شرکت بازرگانی میتسوبیشی و شرکت ایتوچو در این دیدار یاماگایوا را همراهی کردند. سخنگوی اینپکس که در سال ۲۰۱۰ تحت فشار تحریم‌ها ناچار شد سهمش را در میدان نفتی آزادگان ایران واگذار کند، تایید کرد که شماری از مقامات این شرکت در سفر معاون وزیر اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن به تهران وی را همراهی کردند و این شرکت سرگرم بررسی اوضاع است.


شرکت بازرگانی میتسوبیشی و شرکت ایتوچو هم حضور مقاماتشان را در این هیات تایید کردند اما میتسوبیشی در این باره اظهارنظر نکرد با این همه یک مقام این شرکت پیش‌تر گفته بود میتسوبیشی قصد دارد یکی از مقاماتش را به همراه یاماگایوا به تهران اعزام کند.


براساس گزارش رویترز، وزیران دولت‌های ایتالیا، فرانسه، آلمان و صربستان از جمله کشورهایی بوده‌اند که پس از توافق هسته‌ای که چهاردهم ژوئیه میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در وین امضا شد و زمینه را برای برداشته شدن تحریم‌های بانکی و تجاری علیه ایران هموار کرد، به تهران سفر کردند تا به‌محض برداشته شدن تحریم‌ها به احیا و تحکیم روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه بپردازند.


ایران ماه گذشته پس از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی، با تاکید بر بازسازی صنایع اصلی و روابط تجاری خود، اعلام کرد که تا سال 2020 پروژه‌هایی به ارزش 185 میلیارد دلار را در بخش نفت و گاز هدف گرفته است.