گروه دیپلماسی: رئیس‌جمهوری آمریکا در یک کنفرانس خبری آنلاین در پاسخ به سوالات مردم از سراسر جهان به دفاع از توافقنامه هسته‌ای ایران پرداخت و گفت: ایران کشوری کهن و دارای مردمانی پرذوق، مستعد و باهوش است.

به گزارش «ایرنا» به نقل از وب سایت رسانه‌ای «مایک»، باراک اوباما درمصاحبه با این خبرگزاری به دفاع از توافق‌نامه تاریخی به دست آمده و پاسخ به سوالات تصویری مردم از سراسر جهان پرداخت. اوباما اذعان کرد که برخی انتقادها در مورد توافق هسته‌ای با ایران درست است، اما در عین حال به تندی از منتقدان توافق یاد کرد و آنها را «ایدئولوژیک» و «غیرمنطقی» خواند.


باراک اوباما در سخنان آغازین خود با بیان اینکه در زمان حمله به عراق احساس می‌شد جنگ گزینه درستی است و مردم در این مورد وارد بحث نشدند، گفت: «پس از حمله به عراق و وارد شدن به بغداد و شروع هرج ومرج‌ها بود که مردم کشور متوجه شدند که آمریکا با حمله به عراق اشتباه استراتژیک بزرگی مرتکب شده است.» او خطاب به مردم آمریکا تاکید کرد: «حالا وقت وارد شدن به بحث است، نه پس از این که تصمیم‌ها گرفته شد.»


باراک اوباما، در پاسخ به سوال یک ایرانی که گفت: «آقای رئیس‌جمهور، شما از صلح حرف می‌زدید و به آن هم رسیدید، ولی ما مردم ایران به‌خاطر تحریم‌های شدید اعمال شده از سوی شما هزینه بالایی را متقبل شدیم، آیا شما فکر نمی‌کردید، بدون فشار برمردم ایران نیز راه‌های دیگری هم وجود داشت که به توافق دست پیدا کنید، گفت: «متاسفانه راه بهتری نداشتیم.»


به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، سوءظن‌های بسیاری از طرف متحدان آمریکا از جمله تل آویو و برخی از کشورهای عربی نسبت به توافق با ایران وجود دارد، این کشورها مدعی‌اند ایران در تلاش برای نفوذ در منطقه است. او اضافه کرد: «ولی من معتقدم این توافقنامه همچنان در کنار همکاری‌های ما با آن کشورها توافقنامه‌ای خوب است.»


اوباما در ادامه افزود: «تعاملات آمریکا با اسرائیل عمیق است و به این خاطر وقتی اسرائیل با چیزی مخالفت می‌کند، برخی دموکرات ها، همانند جمهوری خواهان به آن توجه نشان می‌دهند، ولی تفاوت در اینجاست که سناتورهای دموکرات با صرف وقت برای خواندن طرح و گوش دادن به بحث تصمیم می‌گیرند ولی بخش اعظمی از جمهوری خواهان پیش از خشک شدن توافقنامه یا حتی انتشار آن مخالفت خود را اعلام کردند.»


اوباما این رویکرد مخالفان را دلیلی بر میزان تاثیرپذیری آنها از جناح بازی ایدئولوژی، به‌جای بازبینی و بررسی توافقنامه عنوان کرد. او گفت که مخالفان جمهوری خواه توافق، متن آن را به درستی مطالعه نکرده‌اند و مخالفت آنها نه منطقی بلکه حزبی است.


اوباما گفت: مدتهاست منتظر شنیدن گزینه جایگزین توافق هسته‌ای توسط نامزدهای حزب جمهوری خواه هستم و تردید دارم که آنها بتوانند آن را ارائه کنند.

باراک اوباما در گفت‌وگو با سایت مایک گفت: آنچه من هنوز نشنیده ام، استدلالی مبنی بر رد این توافق است که منجر به فرصت بیشتر برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود. توافق کنونی در حال حاضر با فاصله زیادی بهترین گزینه پیش روی ما است.


او همچنین به سوال سم گروسبرگ در اسرائیل درباره اینکه چرا اسرائیلی‌ها باید به او اعتماد کنند پاسخ داد و گفت که با وجود اختلاف نظر او با نخست‌وزیر اسرائیل در مورد توافق ایران، دولت او همکاری‌های گسترده‌ای با دولت بنیامین نتانیاهو داشته و دارد. او تلویحا گفت که توافق وین بی‌نقص نیست، اما گفت که در هر توافق بین‌المللی امتیازاتی داده و امتیازاتی گرفته می‌شود.


برخی انتقادها درباره توافق درست است

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در گفت‌وگو با «ان پی‌آر» اذعان کرد که برخی انتقادها در مورد توفق هسته‌ای با ایران درست است، اما در عین حال به تندی از منتقدان توافق یاد کرد و آنها را «ایدئولوژیک» و «غیرمنطقی» خواند. او در این گفت‌وگو اطمینان داد افکار عمومی آمریکا در سال‌های آینده که این توافق به نتایج ملموسی برسد، آن را بهتر درک خواهند کرد.


رئیس‌جمهوری آمریکا در این گفت‌وگو یادآور شد هدف مرکزی سیاست خارجی دولت او و علاوه بر آن سیاست خارجی ایالات متحده به شکل عمومی، «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» بوده و توافق هسته‌ای با ایران، «این هدف را برآورده کرده است.»


حمایت شانزدهمین سناتور آمریکا از توافق

رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاش است حداقل نظر هم حزبی‌های دموکرات خود در کنگره برای حمایت از توافق ماه ژوئیه وین را جلب کند.

کنگره قرار است در ماه سپتامبر آن را به رای بگذارد. درحال حاضر اکثریت قریب به اتفاق جمهوری خواهان و انگشت‌شماری از دموکرات‌ها با توافق وین مخالفند.


اما بعید است که توافق با دو سوم آرا رد شود و در این صورت اوباما امکان وتوی آن را خواهد داشت. به گزارش آسوشیتدپرس تاکنون ۳۴ عضو مجلس نمایندگان کنگره - جملگی دموکرات - از توافق وین حمایت کرده‌اند. حداقل ۱۷ عضو دموکرات سنا هم گفته‌اند به آن رای مثبت خواهند داد. ایمی کلوبوچار و برایان اسکاتز آخرین سناتورهای دموکرات هستند که روز دوشنبه از آن حمایت کردند.


سناتور «برایان اسکاتز» روز دوشنبه حمایت خود را از توافق هسته‌ای با ایران اعلام کرد، او شانزدهمین سناتوری است که از توافق هسته‌ای حمایت و با این تصمیم، باراک اوباما را یک رأی به عملی شدن توافق نزدیک‌تر کرد. به گزارش رویترز از واشنگتن، اسکاتز سناتور لیبرال ایالت هاوایی است که در یک خانواده یهودی به دنیا آمده و انتظار می‌رفت از توافق هسته‌ای حمایت کند.


اسکاتز در بیانیه‌ای اعلام کرد که از توافق ۶ قدرت جهان با ایران حمایت می‌کند زیرا آن را بهترین گزینه برای برنامه هسته‌ای ایران می‌داند.