شکست دو فرضیه در دیپلماسی عکس:ایسنا
دنیای اقتصاد: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، شامگاه سه‌شنبه، ضمن اعلام بررسی متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در جلسات فوق‌العاده شورای‌عالی امنیت ملی با اشاره به استراتژی سیاست خارجی دولت یازدهم گفت: «‌برخی به غلط می‌گفتند که نمی‌شود با قدرت‌های بزرگ سر یک میز نشست. برخی معتقد بودند یا باید با دنیا مقابله کنیم یا در برابر آنها تسلیم شویم و راه سومی وجود ندارد.» رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در دولت یازدهم ما از ابتدا معتقد بودیم که «راه سومی وجود» دارد، افزود: «ما عمیقا معتقدیم که در برابر قدرت‌های بزرگ نباید تسلیم شد، اما می‌توان با منطق، استدلال، فن مذاکره و هنر دیپلماسی، به اهداف و خواسته‌های خود دست یافت.» رئیس شورای‌عالی امنیت ملی ادامه داد: «اشتباه برخی در این است که باور ندارند که نمی‌شود دنیا را به زور تسلیم کنیم و حتی حرف حق خود را به این ترتیب به آنها بقبولانیم. برخی اساسا می‌گویند مذاکره با دنیا یا به برد می‌انجامد یا باخت؛ اما ما گفتیم مذاکره در کنار هم نه رودرروی هم و می‌گفتیم می‌شود به آنچه می‌گوییم و می‌خواهیم، دست یافت.» روحانی، رسیدن به اهداف از راه مذاکره در دنیای امروز را بسیار سخت و پیچیده، اما در عین حال ممکن دانست.


گروه خبر: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری از بررسی برجام در جلسات فوق‌العاده شورای‌عالی امنیت ملی خبر داد. او سه‌شنبه شب در اجلاس سالانه مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور با بیان اینکه این روزها ما جلسات فوق‌العاده زیادی در شورای‌عالی امنیت ملی برای بررسی «برجام» داریم، گفت: مثلا در جلسه روز سه‌شنبه صبح بحث بر سر یک حرف تعریف و یک کلمه بود که مذاکره‌کنندگان ما با طرف مذاکرات بر سر آن اختلاف‌نظر داشتند و اگر این حرف با نظر آنها تعیین می‌شد، شاید خیلی چیزها در متن برجام تغییر می‌کرد اما فرزندان شما ساعت‌ها بر سر همین یک کلمه و حرف تعریف در متن توافق بحث و مذاکره کردند.



به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری همچنین با تاکید دوباره بر پیچیدگی و سخت بودن مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: با وجود همه سختی‌ها ثابت شد که این رویه، نتیجه‌بخش است و البته همان موقع که در آذر سال ۹۲ توافق موقت ژنو حاصل شد علامتی بود مبنی‌بر اینکه مسیر اعتدال مسیر صحیح است.روحانی رسیدن به اهداف از راه مذاکره در دنیای امروز را بسیار سخت و پیچیده، اما در عین حال ممکن برشمرد و تصریح کرد: در طول مذاکرات حدود ۲۲ ماهه هسته‌ای در دولت یازدهم، ساعات سختی بر مذاکره‌کنندگان گذشت.


روحانی تصریح کرد: تعامل صرفا در برابر خارجی‌ها و در مذاکرات هسته‌ای نیست که شایسته و لازم است؛ بلکه باید در همه عرصه‌های زندگی اجتماعی سرلوحه ما باشد.

روحانی با تاکید بر اینکه امروز شرایطی داریم که باید جهانی بیندیشیم و بومی عمل کنیم، تصریح کرد: برخی بر عکس معتقدند که ما باید محلی بیندیشیم و برای جهان هم نسخه بپیچیم که این شدنی نیست.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: نباید آنقدر به دنیا بدبین باشیم که معتقد باشیم سخن گفتن ما اثری ندارد و در برابر قدرت‌های جهانی نمی‌شود کاری کرد؛ بنابراین هرچه می‌گویند باید بپذیریم.

روحانی با اشاره به اینکه ما مسیر اعتدال را پذیرفتیم، خاطرنشان کرد: برخی به غلط می‌گفتند که نمی‌شود با قدرت‌های بزرگ سر یک میز نشست. برخی معتقد بودند یا باید با دنیا مقابله کنیم و یا در برابر آنها تسلیم شویم و راه سومی وجود ندارد.


رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید ما از ابتدا معتقد بودیم که راه سومی وجود دارد، گفت: ما عمیقا معتقدیم که در برابر قدرت‌های بزرگ نباید تسلیم شد، اما می‌توان با منطق، استدلال، فن مذاکره و هنر دیپلماسی به اهداف و خواسته‌های خود دست یافت.


روحانی اضافه کرد: اشتباه برخی در این است که باور ندارند که نمی‌شود دنیا را به زور تسلیم کرد و حتی حرف حق خود را به این ترتیب به آنها بقبولانیم. برخی اساسا می‌گویند مذاکره با دنیا یا به برد می‌انجامد و یا باخت، اما ما گفتیم مذاکره در کنار هم نه رودرروی هم و می‌گفتیم می‌شود به آنچه که می‌گوییم و می‌خواهیم، دست یافت.


دعوت رسمی از روحانی برای سفر به ایتالیا

رئیس‌جمهوری روز گذشته نیز در ادامه سفر هیات‌های اقتصادی و سیاسی اروپایی به ایران، با وزیر خارجه ایتالیا دیدار و گفت‌وگو کرد. «پائولوجنتیلونی» وزیر‌خارجه ایتالیا در دیدار با روحانی ضمن تقدیم دعوتنامه رسمی نخست‌وزیر ایتالیا برای دیدار رئیس‌جمهوری ایران از رم، اظهار امیدواری کرد با توجه به رقابت بسیار میان کشورهای مختلف برای میزبانی از روحانی، این دیدار در نزدیک‌ترین زمان ممکن انجام شود.


پائولو جنتیلونی، وزیر امور خارجه و فدریکا گوئیدی، وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا با همراهی جمعی از مدیران ارشد از صاحبان صنایع و مهم‌ترین موسسات و شرکت‌های اقتصادی دولتی و خصوصی این کشور روز سه‌شنبه وارد تهران شدند.با انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری، ایتالیا جزو اولین کشورهایی بود که این انتخاب را تبریک گفت. به‌دنبال آن بود که لاپو پیستلی، معاون وزیر امور خارجه ایتالیا در سفری دو روزه به تهران آمد و نامه تبریکی از جانب انریکو لتا، نخست‌وزیر وقت ایتالیا به روحانی تقدیم کرد. او در آن نامه، روحانی را به ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای تشویق کرد؛ اما مهم‌ترین سفر مقامات ایتالیایی به ایران سال گذشته میلادی صورت گرفت؛ یک سفر دو روزه اما سفر بنینو، وزیر امور خارجه وقت ایتالیا به تهران در واقع اولین سفر یک وزیر امور خارجه ایتالیا به ایران بعد از گذشت ۱۰ سال بود. ایتالیا طی دوران مذاکرات هسته‌ای نیز هرچند عضو گروه 1+5 نبود، اما بارها حمایت خود را ازگفت‌وگو‌های هسته‌ای اعلام کرده بود. حالا با آمدن هیات تازه‌ای از ایتالیا به‌نظر می‌رسد روابط دو کشور وارد فاز تازه‌ای شده است؛ آنقدر که ایتالیا برای دعوت از رئیس‌جمهوری برای سفر به این کشور در آنچه رقابت میان کشورها برای دعوت از روحانی توصیف کرده پیش‌دستی کرده است.


به هر حال حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز گذشته در دیدار «پائولوجنتیلونی» و «فدریکا گوئیدی» وزرای خارجه و توسعه اقتصادی ایتالیا گفت که هیچ مانعی در مسیر توسعه همکاری‌های تهران و رم وجود ندارد و دو کشور می‌توانند در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و توریستی فصل نوینی از روابط مشترک را آغاز کنند. به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهوری ادامه داد: بعد از توافق هسته‌ای بار سنگینی بر دوش ایران قرار دارد و ما می‌خواهیم از همه توان خود برای استقرار صلح و ثبات در منطقه بهره بگیریم.


پائولوجنتیلونی نیز سابقه روابط تجاری و بازرگانی دو کشور در مسیر جاده ابریشم را میراثی اقتصادی و فرهنگی توصیف و تاکید کرد: رم نیز بر این باور است که باید برنامه‌ریزی‌ها در حوزه اقتصادی به نحوی انجام شود که از طریق سرمایه‌گذاری و تولید مشترک به منطقه و کشورهای ثالث که پیرامون ایران قرار دارند، صادرات داشته باشیم.