دریافت پالس مثبت از عربستان عکس: العالم
گروه دیپلماسی: همزمان با سفر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا باهدف گفت‌وگو با مقامات عربی درباره توافق هسته‌ای با ایران و رفع برخی نگرانی‌های آنها، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی-آفریقای وزارت خارجه از دریافت برخی «اشارات مثبت» از سوی عربستان سعودی خبر داد اما تاکید کرد:
« رفتار عملی عربستان برای ما ملاک است.»


امیرعبداللهیان که روز دوشنبه میهمان برنامه «‌من طهران» شبکه العالم بود، در ادامه افزود: «پاسخ رفتار عملی عربستان را در صورتی که نقش سازنده‌ای ایفا کند، با قدم‌های سازنده خواهیم داد. نکته مهم این است که عربستان باید با بصیرت عمل کند، از جنگ فاصله بگیرد، کشتار مردم در منطقه به ویژه زنان و کودکان در یمن و محاصره انسانی یمن را متوقف کند و در همه پرونده‌های منطقه‌ای به رویکرد سیاسی تمرکز یابد.»معاون محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت که در دیدار با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، در حاشیه اجلاس کنفرانس همکاری اسلامی، تاکید کرده که دو کشور باید گفت‌وگوهای «صریح، سازنده و موثری» را شروع کنند و در عین حال همه کشورها نقش سازنده‌ای را برای مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم و رسیدن به منطقه‌ای امن، باثبات و پایدار ایفا کنند. او افزود: « در این دیدار مطالب صریح و شفافی از آقای الجبیر درباره مسائل منطقه شنیدم و جواب‌ها با همان صراحت و شفافیت به وی داده شد. ما در این مذاکرات تاکید کردیم که برون رفت از سوءتفاهم‌ها و وضع موجود منطقه و کمک تهران و ریاض برای حل مشکلات منطقه از طریق سیاسی ضروری است.» او در مورد این دیدار که روز چهارشنبه ۲۷ خرداد انجام شده است، اضافه کرد: «حرف‌های مثبتی از آقای عادل الجبیر در این رابطه شنیدیم که امیدواریم در آینده شاهد ترجمه عملی این حرف‌ها باشیم.»روابط ایران و عربستان از چند سال گذشته و به‌ویژه پس از جنگ داخلی سوریه به تیرگی گراییده و نبردهای اخیر در یمن، بر این تنش‌ها افزوده‌است. همچنین به‌دست آمدن توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ در تاریخ ۲۳ تیرماه، نگرانی‌های کشورهای عربی را نسبت به نقش منطقه‌ای ایران افزایش داده است.


توافق وین، الگویی برای بحران‌های منطقه

این در شرایطی است که معاون عربی، آفریقایی وزیر خارجه ایران، توافق هسته‌ای وین را «الگویی برای حل بحران‌های منطقه» دانست و افزود: «این توافق این پیام را تا زمان حاضر توانسته در نظام کنونی بین‌المللی تقویت کند که می‌توان از مسیر جنگ فاصله گرفت و در مسیر مذاکره دیپلماتیک به راه حل سیاسی دست یافت.» گفته‌های امیر عبداللهیان در حالی بیان می‌شود که خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، هفتم مردادماه، در گزارشی نوشته بود که بیشتر کشورهای حوزه خلیج‌فارس، در پی امضای توافق اتمی، نگران آن هستند که رابطه ایران و آمریکا تقویت شده و تهران جسارت آن را بیابد که به دنبال گسترش بیشتر نفوذ خود باشد.


دیدگاه مشترک ایران و روسیه

از سوی دیگر معاون وزیر خارجه از وجود دیدگاه مشترک میان روسیه و ایران درباره وضعیت سوریه و حمایت از آن خبر داد و گفت: « طرفین سیاست مشترکی را در قبال سوریه دنبال می‌کنند، اینکه گفته شود ایران در سوریه از مردم و حکومت و بشار اسد حمایت می‌کند، اما حمایت از اسد مورد توجه روسیه نیست تا امروز حرف دقیقی نیست و تهران و مسکو نسبت به آینده سیاسی سوریه و سرنوشت مردم آن دارای دیدگاه مشترکی هستند.» امیرعبداللهیان با تاکید بر تغییر نگاه بازیگران منطقه‌ای در قبال سوریه گفت: «اگر در چهار سال گذشته بسیاری از بازیگران خارجی توسل به جنگ را راهکار سوریه می‌دانستند اکنون بخش عمده‌ای از بازیگران، توسل و تمرکز بر راه‌حل سیاسی را مناسب‌ترین روش برای حل بحران سوریه می‌دانند.» به گفته معاون ظریف، ولیدالمعلم، وزیر امور خارجه سوریه اواخر هفته جاری به تهران خواهد آمد. همچنین به گزارش «ایسنا»، در ادامه رایزنی‌های بین‌المللی برای حل بحران مسائل خاورمیانه از جمله سوریه «باگدانف» نماینده رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه به زودی به تهران خواهد آمد و درخصوص آخرین وضعیت منطقه و راهکار سیاسی در سوریه با مقامات عالی رتبه ایران گفت‌وگو خواهد کرد.


هماهنگی با عراق و سوریه

همچنین امیر عبداللهیان در واکنش به موافقت ترکیه با استفاده آمریکا از پایگاه هوایی‌اش برای حمله به گروه داعش نیز گفت که امنیت ترکیه برای جمهوری اسلامی مهم است، اما ایران از اقداماتی که منجر به «تعرض به حاکمیت همسایگان» ترکیه شود، حمایت نمی‌کند. او تاکید کرد که مبارزه با داعش از سوی ترکیه یا هر کشور دیگری در منطقه باید «با هماهنگی» دولت‌های سوریه و عراق انجام شود. در هفته‌های گذشته وزارت خارجه ترکیه با درخواست ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای استفاده از پایگاه‌های هوایی‌اش علیه گروه حکومت خود خوانده خلافت اسلامی موافقت کرده ‌است.


گفت‌وگوهای ایران و مصر

معاون عربی، آفریقایی وزیر خارجه ایران در این مصاحبه همچنین خبر داد که «در سطوح سیاسی» گفت‌وگوهایی میان ایران و مصر جریان دارد. او در عین حال گفت که «ما همواره از برقراری روابط پایدار و سازنده با مصر استقبال کرده‌ایم بنابراین اکنون این مصری‌ها هستند که باید در مجموعه مشکلات خود نسبت به توسعه روابط خود با جمهوری اسلامی تصمیم بگیرند.» ایران و مصر از سال ۱۳۵۸ روابط دیپلماتیکی با هم نداشته‌اند و دو کشور تنها دارای دفتر حفاظت منافع در پایتخت‌های یکدیگر هستند.


با آمریکا در مبازره با داعش همکاری نداریم

امیر عبداللهیان در مصاحبه خود همچنین تاکید کرد که ایران «هیچ برنامه‌ای برای کار مشترک» با آمریکا علیه گروه داعش ندارد. او افزود: «برای مبارزه با داعش، بنا به درخواست دولت‌های عراق و سوریه، کمک‌ها و رایزنی‌های خود را ادامه خواهیم داد اما هیچ تماس، گفت‌وگو و همکاری مشترکی برای مبارزه با داعش، با آمریکا نداریم.»


قطر، ایستگاه دوم سفر منطقه‌ای کری

از سوی دیگر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که اولین سفر منطقه‌ای خود پس از اعلام توافق را از روز یکشنبه و با سفر به مصر آغاز کرده بود، روز گذشته نیز وارد دوحه، پایتخت قطر شد تا در دیدار با همتایان عرب خود، با آنها درباره توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کند.به گزارش خبرگزاری رویترز، خالد العطیه، وزیر خارجه قطر، به عنوان میزبان این دیدار گفت که کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس خواستار «دور نگه‌داشتن منطقه» از هرگونه خطر و تهدید جنگ‌افزار اتمی هستند. او افزود: «ما با امید از توافق هسته‌ای [با ایران] استقبال می‌کنیم؛ توافقی که می‌تواند به حفظ امنیت و ثبات در منطقه بینجامد. همچنین بر اهمیت همکاری با ایران براساس حسن همجواری، مداخله نکردن در امور داخلی و چاره‌یابی صلح‌آمیز برای مناقشات تاکید می‌کنیم.»


در عین حال کری روز یکشنبه در قاهره و پیش از سفر به قطر گفته بود که «هیچ تردیدی» نیست که توافق هسته‌ای با ایران، در صورت اجرایی شدن، خاورمیانه را مکانی امن‌تر خواهد کرد. سفر جان کری که به مدت یک هفته، تا شنبه 8 آگوست (17مرداد) طول خواهد کشید، شامل دیدار از جنوب شرق آسیا و کشورهای سنگاپور، مالزی و ویتنام نیز خواهد بود. باوجود نگرانی‌های فزاینده رژیم صهیونیستی از توافق وین اما وزیر امورخارجه آمریکا در این سفر به فلسطین اشغالی نخواهد رفت.امیرعبداللهیان نیز در گفت‌وگو با العالم تاکید کرد که توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، نگرانی‌های رژیم صهیونیستی را افزایش داده است. او ادامه داد: «با وجود اینکه برخی مقامات غربی و آمریکایی دائما تکرار می‌کنند که این توافق، امنیت رژیم صهیونیستی را بیشتر کرد، اما واقعیت آن است که رژیم صهیونیستی در وضعیتی قرار دارد که ضعیف‌ترین جایگاه این رژیم محسوب می‌شود.»


نشست هماهنگی اعراب

روز یکشنبه و یک روز پیش از دیدار با جان کری، وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، در «دوحه» پایتخت قطر نشست هماهنگی برگزار کردند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از «اسکای‌نیوز»، بیانیه‌ای رسمی از این نشست که با حضور وزرای خارجه عربستان سعودی، امارات، قطر، بحرین، عمان و کویت برگزار شد، صادر نشده است. روز گذشته نشستی برای بررسی توافق هسته‌ای و همچنین مبارزه با تروریسم و حمایت از آنچه مشروعیت در یمن خوانده می‌شود میان وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس و همتای آمریکایی‌شان برگزار شد.


همسایگان، اولویت ایران هستند

همزمان با این سفر، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که در چهار روزنامه عربی منطقه چاپ شده، اولویت اول ایران را داشتن روابطی خوب و مستحکم با همسایگانش عنوان کرده و توافق وین را دستاوردی برای تمامی منطقه خوانده است. وزیر امور خارجه ایران کمتر از دو هفته پس از انعقاد توافق وین، در اولین سفر منطقه‌ای خود به کویت، قطر و عراق رفت. در همان زمان، امیرعبداللهیان تعمیق دوستی‌ها و تقویت همه‌جانبه همکاری‌ها با کشورهای منطقه را پیام سفر منطقه‌ای وزیر خارجه ایران ارزیابی کرده و گفته بود که‌ تهران امنیت کشورهای منطقه را امنیت خود می‌داند. پس از این سفرها بود که محمدجواد ظریف در یک پیام توییتری با اشاره به سفرهای منطقه‌ای خود تاکید کرد: «مذاکرات‌ عالی در کویت، قطر و عراق داشتیم.» او با اشاره به نگرانی برخی کشورهای عربی خلیج‌فارس از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 نوشته بود: «برای آنهایی که هنوز تردید دارند می‌گویم که همسایگان، اولویت ما و یک گزینه ضروری و ارزشمند هستند.»