گروه خبر: سرانجام آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی به همه گمانه‌زنی‌ها پایان داد و کاندیداتوری خود را برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد. او گفته است که قصد دارد برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نامزد شود.


این خبری است که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با پایگاه خبری انتخاب و مجله طلوع صبح اعلام کرده است. به‌نظر می‌رسد هاشمی رفسنجانی به جمع‌بندی نهایی برای لزوم حضور در انتخابات خبرگان رسیده است؛ زیرا پیش از این در گفت‌و‌گویی اعلام کرده بود اگر برای انتخابات خبرگان هم به این نتیجه برسم که باید بیایم، می‌آیم. براساس آنچه «انتخاب» از این گفت‌و‌گو منتشر کرده است رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دو انتخابات پیش رو یعنی انتخابات مجلس و خبرگان رهبری را بسیار مهم و از مهم‌ترین انتخابات‌ها خوانده و تاکید کرده است که هر کس تعهد اسلامی و ملی دارد، باید خودش را آماده کند و در انتخابات حضور داشته باشد. هاشمی همچنین به کسانی که خود را صالح می‌دانند، نیز توصیه کرده است که نامزد شوند و اگر در آن سطح نیستند، برای رای دادن بیایند.


او همه افراد با سلایق مختلف را به حضور پای صندوق‌های رای انتخابات خبرگان دعوت کرده است. به گفته هاشمی خوب است همه کسانی که احساس ملی‌گرایی دارند یا اسلامی یا انقلابی هستند و هر چه که هستند یا هر سه هستند، بیایند و در انتخابات شرکت کنند و بی‌تفاوت نباشند.


هاشمی حضور در انتخابات برای دادن رای به نامزدها را بسیار مهم خوانده و تاکید کرده است: «نتیجه انتخابات به همه ایرانی‌ها برمی‌گردد. این‌گونه نیست که یک عده ببرند و یک عده ببازند. نتیجه مثبت و منفی‌اش به همه برمی‌گردد.»


اگرچه تا پیش از این رسانه‌های اصلاح‌طلب از حضور هاشمی در انتخابات خبرگان رهبری خبر داده بودند، اما این اخبار در حد گمانه‌زنی مطرح می‌شد؛ گمانه‌هایی که سخنان هاشمی رفسنجانی را می‌توان نقطه پایان همه آنها تلقی کرد.


یکی از این گمانه‌ها گزارشی است که «ایلنا» آن را منتشر کرد؛ این خبرگزاری سه روز پیش در گزارشی با عنوان «مثلث هاشمی رفسنجانی، روحانی و سیدحسن خمینی و انتخابات خبرگان» نوشته بود: «بعید است بدبینانه‌ترین نگاه سیاسی هم بتواند حضور اصولگرایان را منطقی و حضور اصلاح‌طلبان را در انتخابات خبرگان سیاسی تلقی کند، هر چند اعضای ارشد مجلس خبرگان رهبری در حلقه اصلی تصمیم‌‌سازی اصولگرایان قرار گرفته‌اند و در تناقضی عجیب از اصلاح‌طلبان می‌خواهند خبرگان را سیاسی نکنند. در چنین شرایطی احتمالا حضور هر چهره‌ای که به مذاق جریان مقابل خوش نیاید، سیاسی و جناحی تلقی خواهد شد؛ شرایطی که شاید به‌واسطه آن جریان اصلاح‌طلب که [در آن] مثلث «هاشمی‌رفسنجانی - حسن روحانی - سیدحسن خمینی» بهترین ترکیب ممکن خواهد بود، تحت فشار قرار بگیرد.»


اگرچه این فهرست احتمالی و نیز هرگونه فهرست منتسب به هاشمی رفسنجانی، یک روز بعد از انتشار این گزارش، از سوی تیمورعلی عسگری مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد، اما حضور شخص هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان رهبری تایید شد. عسگری به «ایسنا» گفته بود که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بدون شک در انتخابات خبرگان رهبری کاندیدا می‌شوند، اما نه برای انتخابات مجلس و نه برای خبرگان لیستی نخواهند داد.


هاشمی رفسنجانی خود نیز چند بار بر این موضوع تاکید کرد که در انتخابات‌های پیش رو از کسی حمایت نخواهد کرد. گواه این مدعا گفت‌وگوی «ایسنا» با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آخرین روزهای خرداد ماه امسال است. هاشمی در این گفت‌وگو تاکید کرده بود در هر دو انتخابات به اسم از کسی حمایت نمی‌کنم، ولی معیارهایی را می‌گویم و مردم براساس تشخیص خودشان معیارها را در افرادی که ثبت نام کرده‌اند، می‌بینند و رای می‌دهند.


سابقه حضور هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان رهبری به سال ۱۳۶۱ بازمی‌گردد. او در همه دوره‌های این مجلس عضویت داشته‌است. فارغ از عضویت صرف، اکبر هاشمی رفسنجانی پس از مرگ آیت‌الله علی مشکینی که از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۶ ریاست این مجلس را بر عهده داشت، رئیس مجلس خبرگان رهبری شد.


با اعلام کاندیداتوری آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی برای ریاست خبرگان در سال ۱۳۸۹، هاشمی از کاندیداتوری برای این سمت استعفا داد و به این ترتیب مهدوی‌کنی به‌عنوان رئیس مجلس خبرگان انتخاب شد.

اگرچه هاشمی در انتخابات اخیر هیات رئیسه مجلس خبرگان که پس از فوت آیت‌الله مهدوی‌کنی و در 19 اسفندماه 93 برگزار شده بود نیز کاندیدای ریاست شد اما آرای نمایندگان مجلس خبرگان، آیت‌الله محمد یزدی را به این سمت منصوب کرد.