ناگفته‌های روحانی از فراز و نشیب توافق
گروه خبر: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری یکشنبه شب در سالروز دو ساله شدن دولتش و در حالی که یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش عملی شده است، با مردم گفت‌وگو کرد. از این رو مهم‌ترین بخش سخنان یکشنبه شب او در گفت‌وگو با دو تن از مجریان صدا وسیما به موضوع توافق هسته‌ای اختصاص داشت. او البته در این گفت‌وگو از مسائل اقتصادی نیز غافل نشد و گزارشی ازکارنامه اقتصادی دولتش به مردم ارائه کرد. روحانی که در آستانه سالگرد تنفیذش سخن می‌گفت، از انتخابات دو سال پیش به‌عنوان نوعی رفراندوم یاد کرد و بار دیگر بر تعامل با دنیا بر مبنای درست‌گویی و نه درشت‌گوی تاکید کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، او همچنین با بیان اینکه از ابتدا به پیروزی در این مسیر کاملا امیدوار بوده است، گفت: دستاورد به دست آمده حتی بیش از آن چیزی است که ما در ابتدای راه تصور می‌کردیم. روحانی همچنین ضمن ابراز امیدواری از اینکه این توافق به‌خوبی پیش رود، گفت: در جریان اجرای این توافق ما باید مراحلی را طی کنیم که یک مرحله آن را گذرانده‌ایم و مراحل بعدی را هم باید طی کنیم. ان‌شاء‌الله این توافق اجرایی و عملیاتی می‌شود و مردم حاصل آن را که ثمره ایستادگی و کار خودشان است، خواهند دید. روحانی با اشاره به این سخن که باید نگران نظارت‌ها و بازرسی‌ها باشیم، تاکید کرد: ما که چیز عجیب و غریبی را قبول نکردیم. آنچه ایران پذیرفته از ناحیه ان‌پی‌تی‌و پادمان بوده، آنچه هم که از امروز به بعد در اجرای این توافق ما می‌پذیریم، پروتکل‌ الحاقی است که این فقط ما نیستیم که آن را قبول کرده‌ایم، بلکه بیش از ۱۴۰ کشور دنیا آن را قبول کرده‌اند و اجرا می‌کنند. هر چه در کشورهای دیگر اجرا می‌شود اینجا هم اجرا می‌شود. روحانی افزود: در مقطعی و در پایان نشستی با آقایان ظریف، عراقچی، تخت‌روانچی و صالحی، به من گفتند با خط قرمزهای جدیدی که ابلاغ کردید دیگر امکان پذیر نیست و نمی‌توانیم به توافق برسیم، اما به آنها گفتم کار سختی است، ولی مطمئن باشید ما موفق می‌شویم. رئیس‌جمهوری ادامه داد: البته روزهای سخت و پرفراز و نشیبی بود، اما ما آن روزها را به حول و قوه الهی پشت‌سر گذاشتیم. من هیچ‌وقت ناامید نبودم و حتی برای یک لحظه در طول ۲۳ ماه گذشته در رسیدن به موفقیت تردید نکردم. امروز هم هیچ تردیدی در موفقیت این ملت ندارم و مطمئن هستم تمام مشکلات اقتصادی را این ملت حل خواهد کرد.


رشد 8 درصدی در اقتصاد

او همچنین با اشاره به اینکه این توافق در آستانه برنامه ششم حاصل شد و حتما در تنظیم برنامه ششم موثر خواهد بود، اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب ابلاغ کردند که ما باید به دنبال رشد ۸ درصدی باشیم. البته امروز رسیدن به این هدف سخت است؛ ولی در سال‌های آینده باید همه تلاش کنیم. باید این دستور ایشان اجرایی و عملیاتی شود. روحانی همچنین تاکید کرد: تا پایان این دولت به توفیق الهی و حمایت ملت ان‌شاءالله به تورم یک‌رقمی خواهیم رسید، تورم یک رقمی پایدار که آرزوی ۴۰ ساله ملت است.


مهم‌ترین محورهای سخنان رئیس‌جمهوری را در ادامه می‌خوانید:


با مذاکره و منطق؛ بدون عقب‌نشینی، با تثبیت حقوق کشور و لغو تحریم‌ها از فصل هفتم بیرون آمدیم.


قبول وجود مشکل بین ما و برخی کشورها، به معنای آن نیست که نتوانیم با این کشورها بر سر مسائل مختلف مذاکره و همکاری کنیم.


ما این کشورها را در مقام عمل به تعهدات‌شان نیز آزمایش کرده‌ایم. وقتی توانستیم یک توافق دو ساله را با هم اجرا کنیم. طبیعتا می‌توانیم یک توافق ۱۰ ساله را نیز با هم اجرا کنیم.


این تفکر که ما در برابر دنیا دو راه بیشتر نداریم یا باید در برابر دنیا تسلیم شویم یا دنیا را شکست دهیم، غلط و غیرمنطقی است. راه سومی نیز وجود دارد که آن تعامل با دنیاست.


دستاورد بسیار بزرگ ما خروج از فصل ۷ منشور ملل متحد و ماده ۴۱ است. فصل ۷ جایی است که سازمان ملل تشخیص می‌دهد و می‌گوید این کشور صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند پس ما قبل از قطعنامه ۲۲۳۱ از دید سازمان ملل متحد تهدیدکننده صلح و امنیت جهان بودیم.


امروز طبق همین قطعنامه به‌عنوان کشوری معرفی شده‌ایم که دنبال فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم.


ما بدون جنگ، خواهش، تسلیم و با منطق، مذاکره و دیپلماسی در مسیر حقوقی، کاری کردیم که همین شورای امنیت خودش آمده عنوان را عوض کرده و ۶ قطعنامه قبلی خود را لغو کرده است.


در سلاح‌های استراتژیک و در تقویت بنیه دفاعی، کاری که دولت در این دو سال انجام داده است، به اندازه ۸۰ درصد ۱۰ سال قبل است؛ یعنی آنچه در ۱۰ سال قبل انجام گرفته این دولت ظرف دو سال ۸۰ درصد آن ۱۰ سال سلاح لازم و تجهیزات لازم را آماده و انبار کرده است.


طبق این قطعنامه، قدرت موشکی ما تهدید نمی‌شود، چون این قطعنامه می‌گوید موشکی که طراحی شده باشد تا کلاهک هسته‌ای را حمل کند، در صورتی که ما هیچ وقت چنین طراحی را نداشتیم و اصلا دنبال بمب اتم و سلاح هسته‌ای نیستیم.


قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل هیچ‌گونه محدودیتی برای ما ایجاد نمی‌کند.


کاسبان تحریم در دبی، اروپا، چین، تهران و همه جا بودند، آنها از توافق عصبانی هستند اما مردم ما هزینه پرداخت می‌کردند. ما باید این تحریم ظالمانه را لغو کنیم و دروازه ایران به‌طور کامل به سوی جهان گشوده شود.


وضع درآمد ارزی ما در سال‌های گذشته خیلی خوب بود. ۷۰۰ میلیارد دلار درآمدهای نفتی را خرج کردیم، نتیجه چه شد؟ در داخل کشور ۲ هزار بنگاه اقتصادی در اوج درآمدهای دلاری ما تعطیل شد و ۵۰۰ هزار نفر در کشور ما در اوج درآمدهای ارزی بیکار شدند. کالا را وارد کردیم و اشتغال برای دیگران درست کردیم.


فابیوس در دیدارش با ما گفت که من اتفاقا در پاریس به شرکت‌ها و کمپانی‌های کشورم گفتم آن دوره‌ای که قبلا شما داشتید در ایران سپری شد. اگر می‌خواهید صرفا کالا به ایران ببرید، این دولت زیر بار نخواهد رفت؛ بلکه شما باید سرمایه و تکنولوژی ببرید.


بعضی‌ها فکر می‌کنند که ما رفت و آمد با خارجی‌ها را خیلی دوست داریم. این طور نیست. آن چیزی که ما می‌خواهیم اشتغال جوان‌های ما و رونق اقتصاد ماست.


باید تولید را بالا ببریم و صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم.


من در اینجا مناسب است از جوان‌ها تشکر کنم. در شبکه‌های اجتماعی چه‌ کارهایی که نکردند. حتی چه انتقادهای سازنده و خوبی و چه عکس‌های زیبایی. چه گرافیک‌های قشنگی و حتی چه طنزهای فاخری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.


برخی دستگاه‌های ما می‌خواستند بعضی از شبکه‌های اجتماعی را تعطیل کنند که من با این کار مخالفم،اگر مشکلی هست باید به دنبال راه دیگری باشیم.


بعد از تحریم دو کار می‌توانیم بکنیم؛ یا اینکه برای همه قرص مسکّن بدهیم، یعنی بلافاصله با پول‌های آزاد شده کالا بخریم و جنس را ارزان و قیمت دلار را پایین بیاوریم، یا اینکه از این فرصت برای سرمایه‌گذاری در صنعت، کشاورزی و خدمات استفاده کنیم. ما باید کار دوم را انجام دهیم.


از همه می‌خواهم فضا را فضای امنی کنیم و وقتی یک وزیر خارجه می‌آید نگوییم این دولت چند سال پیش فلان کار خطا را کرد و ۲۰ سال پیش فلان کار را کرد. باید از این فضا و شرایط جدید استفاده کنیم و وقت خود را تلف نکنیم.


البته هیچ اشکالی ندارد برجام بررسی شود به هر حال مراحل قانونی دارد و ما این مراحل را طی می‌کنیم و به روزی می‌‌رسیم که رسما لغو همه تحریم‌ها اعلام می‌شود و همه مراحل قانونی را پشت‌سر گذرانده و اقداماتی که باید انجام دهیم را آغاز می‌کنیم و ان‌شاء‌الله ظرف حدود یک ماه اقدامات خود را انجام می‌دهیم و آژانس هم آن اقدامات را تایید می‌کند و عملا لغو تحریم‌ها به اجرا در می‌آید.


با لغو این تحریم‌ها، فضا عوض می‌شود. سرمایه و تکنولوژی به کشور می‌آید و دست ما برای فروش نفت باز می‌شود، اما چنین نیست که کسی فکر کند امروز که توافق شد فردا صبح آثارش را می‌بیند، این نهال غرس شده است؛ اما بدانند این نهال میوه می‌دهد، درست کاشته شده و به ثمر می‌نشیند. البته زمان خودش را دارد که باید سپری شود. در این دوران ما باید همدل و همزبان بوده، مشارکت کنیم و در کنار هم تلاش کنیم.


حتما توافق، فضای جدیدی را برای حل سیاسی و سریع‌تر مسائل ایجاد می‌کند. راه‌حل نهایی در یمن و سوریه سیاسی است، برای اقداماتی که انجام می‌شود فضا تسهیل می‌شود و اصول ما هم سر جای خود محفوظ خواهد ماند.


روحانی با اشاره به تجربه کره جنوبی در زمینه هسته‌ای، به عذرخواهی و تعهد این کشور به عدم غنی‌سازی اشاره کرد و گفت: ما هم اگر می‌خواستیم این کار را بکنیم پرونده‌مان همان روز بسته می‌شد. می‌گفتیم همه سانتریفیوژها را بیایید جمع کنید و اگر کسی غنی‌سازی کرده ما او را به دادگاه می‌بریم، اما کار خلافی انجام نشده بود تا مانند کره جنوبی خاطیان را به دادگاه ببریم و آن منشأ آلودگی هم از کشوری بود که آن سانتریفیوژها را به ما فروخته بود.


روحانی تصریح کرد: اگر بتوانیم رشد ۸ درصدی را محقق کنیم، در سال ۱۴۰۰، درآمد کشور ۵۹ درصد اضافه می‌شود و اگر ما بتوانیم ۲۰ سال با رشد ۸ درصد به جلو برویم، درآمد کشور ما ۵/ ۴ برابر می‌شود. ما باید به سمت اشتغال برای جوان‌هایمان حرکت کنیم. شما می‌دانید که ۳۲ میلیون جوان ۲۰ تا ۴۰ سال در این کشور داریم.