جنجال بر سر « برجام»
گروه خبر: بار دیگر جدال لفظی نمایندگان مجلس، جلسه علنی دیروز پارلمان را با تنش روبه‌رو‌ کرد؛ این بار بر سر ترجمه برجام. جنجالی که برخی منتقدان توافق برای ترجمه مورد تایید وزارت امور خارجه از برنامه جامع اقدام مشترک به راه انداختند. اگرچه این تنش بی‌پاسخ نماند و انتقاد بسیاری از نمایندگان مجلس را به رفتار و ادبیات برخی نمایندگان را در پی داشت اما این اولین بار نیست که ادبیاتی از این جنس، حواشی را برای جلسه علنی مجلس به وجود می‌آورد.


مهدی کوچک‌زاده نماینده نزدیک به جبهه پایداری دیروز در تذکری آیین‌نامه‌ای خطاب به محمد حسن ابوترابی‌فرد رئیس جلسه، با اشاره به ارائه ترجمه مورد قبول دستگاه دیپلماسی به مجلس گفت: «آیا تضمینی هست که این ترجمه درست باشد؟ مگر رئیس دستگاه دیپلماسی ترجمه‌ای تحویل مجلس نداد؟ ما به همین آسانی گذشتیم و گفتیم ترجمه اشکال داشت و گفتیم ترجمه بهتری ارائه شود. از کجا معلوم یک نفر دیگر نگوید این ترجمه اشکال دارد؟» به گزارش «ایسنا» او این اقدام وزارت خارجه در ارائه ترجمه جدید را برخورد سلطنت‌مآبانه با مجلس خواند. اظهارات این عضو جبهه پایداری بی‌پاسخ نماند؛ کوچک‌زاده در واکنش به فریادهای کاظم جلالی برای بیان تذکرش خطاب به او گفت: «آقای جلالی شلوغ نکن بگذار حرفم تمام شود و بعد خودشیرینی کن.» کوچک‌زاده در ادامه تاکید کرد که مردم بدانند مجلس تا به امروز با برخورد سلطنت‌مآبانه‌ای که صریحا رهبری منع کرده‌اند از دخالت در این مساله فعلا کنار گذاشته شده است.


این همه آن اظهاراتی است که همراه با فریاد‌های کوچک‌زاده به جنجال در صحن علنی بدل شد. اولین بار نیست که یکی از اعضای جبهه پایداری به دلیل مخالفت با دولت، از ادبیات خاص خود استفاده می‌کند. پیش‌تر نیز این عضو جبهه پایداری در جلسه‌ای غیرعلنی به جدال لفظی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پرداخت. نمونه‌ای دیگر از ادبیات این گروه از مخالفان دولت در مجلس فریادهایی است که به گفته نمایندگان، جواد کریمی‌قدوسی بر سر ظریف زد.


آنچه جنجال دیروز را با نمونه‌های پیشین آن متفاوت می‌کند واکنش‌هایی است که نمایندگان نشان داده‌اند. این بار اغلب نمایندگان به اظهارات و ادبیات مهدی‌ کوچک‌زاده انتقاد کردند. محمدحسن ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه را بر عهده داشت خطاب به کوچک‌زاده گفت: «شما در صحبت‌هایتان به همکارمان آقای جلالی اهانت کردید؛ در حالی که هیچ نماینده‌ای حق اهانت به نماینده دیگر را ندارد.» در سوی دیگر این ماجرا کاظم جلالی که در تذکری گفت: «آقای کوچک‌زاده خودشان را عین اسلام و صددرصد تابع ولایت می‌دانند و دیگران را خائن و غیرولایی می‌دانند. شما مشکل اساسی دارید.» او در واکنش به فریادهای کوچک‌زاده خطاب به وی گفت: هوچی‌گری نکنید. همچنین محمدرضا تابش یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب به نحوه اداره جلسه از سوی هیات رئیسه و رئیس جلسه انتقاد کرد و با بیان اینکه اداره جلسه از سوی آقای ابوترابی باعث ایجاد تشنج شد، در تذکری مستند به مواد 24، 79 و 113 آیین نامه داخلی مجلس گفت: «چطور در موضوعی که دستور هفتگی مجلس نیست برخی دوستان که شمشیر خود را علیه توافق هسته‌ای و تحولاتی که در جامعه در حال رخ دادن است و مردم را امیدوار کرده از رو بسته‌اند، اجازه پیدا می‌کنند در هر جلسه علنی خلاف آیین‌نامه مکنونات قلبی خود را بی‌محابا اعلام کنند در حالی که رئیس مجلس می‌تواند تذکر بدهد و نطق ناطق را قطع کند.» به گفته تابش این اقلیت برای روحیه دادن به طلبکاران خود که آنها هم در جامعه در اقلیت هستند از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا توافق را محکوم و منکوب کنند. در حالی که هر صدا و نوایی که از مجلس به تضعیف روحیه مردم بینجامد و وحدت و انسجام ملی مورد تاکید رهبری را مخدوش کند، محکوم است.


پرهیز از شکاف بلاوجه در کشور

در واکنشی دیگر، علی لاریجانی نیز به جرگه منتقدان به اقدام دیروز کوچک‌زاده پیوست. رئیس مجلس در پاسخ به تذکر محمدرضا تابش از نمایندگان خواست انتقاد‌های‌شان را به موضوع هسته‌ای با متانت و اخلاق مطرح کنند و مراقب باشند شکاف بلاوجه در کشور در این مساله مهم و اساسی ایجاد نشود. او با تاکید بر اینکه اظهارنظرها در این باره باید با رعایت احترام نسبت به دیگران باشد، افزود: نمایندگان باید اخلاق و متانت را رعایت کرده و سوءظن نسبت به یکدیگر نداشته باشند.


لاریجانی با اشاره به اقدام کوچک‌زاده توضیح داد: «من ایرادی نمی‌بینم که آقای کوچک‌زاده بلند شود و چیزی بگوید اما واقعا متوجه نشدم اینکه می‌گوید سلطنت‌مآبانه یعنی چه کسی این کار را کرده است؟» رئیس مجلس تاکید کرد که می‌توانیم با ادبیات مودبانه‌تری صحبت کنیم که اصلا چنین مشکلاتی پیش نیاید.


پاسخ لاریجانی به توهین‌ها

لاریجانی در ادامه فرصت را غنیمت دانست و به برخی اظهار نظرها در باره خود نیز پاسخ داد. او با بیان اینکه یکی از برادران دیگر هم گفته بود لاریجانی نمی‌گذارد مسائل هسته‌ای در مجلس مطرح شود زیرا هاشمی‌رفسنجانی و روحانی، لاریجانی را رئیس مجلس کردند، گفت: «آیا این توهین به نمایندگان نیست؟ چه دلیلی دارد این طور حرف بزنید؟ یا گفته‌اند سگ احمدی‌نژاد و مشایی به اینها شرف دارد. حداقل من اشهد ان لااله الا الله را گفته‌ام پس چطور ممکن است سگ یک نفر بر مسلمانی شرف داشته باشد؟ این روش اظهارنظر نادرست است.»


حرف‌های شرم‌آور در محافل خصوصی

در خبری دیگر، کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت که حرف‌های شرم‌آوری در محافل خصوصی علیه علی لاریجانی زده می‌شود. او با اعلام این موضوع توضیح داد: «یک نماینده جبهه پایداری، پیش من آمده و نسبت به برخی گفته‌ها در مورد اینکه گفته شده لاریجانی قصد دستکاری در ترجمه برجام را دارد، ابراز نگرانی کرده است.» به گزارش «ایلنا» جلالی در جمع خبرنگاران توضیح داد: «برخی از آقایان در سخنرانی‌هایی که در محافلی که پخش رسانه‌ای در آن وجود نداشته، عبارت‌هایی را در مورد رئیس مجلس به کار برده‌اند که انسان از شنیدن آنها خجالت می‌کشد و انسان شرم دارد که این عبارت‌ها را بازگو کند.»


اما و اگرهای تصویب برجام

جنجال دیروز مجلس بر سر برجام اگرچه با پایان جلسه علنی تا حدودی به پایان رسید اما برخلاف آنچه مجلسی‌ها می‌گویند دولتی‌ها بر این باورند که برجام نیازی به تصویب در مجلس ندارد. علاوه بر آنکه دو روز پیش معاونان دو قوه مقننه و مجریه از ارجحیت شورای‌عالی امنیت ملی کشور نسبت به مجلس شورای اسلامی برای بررسی و تصویب برجام سخن گفته‌اند، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز دیروز اعلام کرد که مرجع رسیدگی کننده به موضوع توافق هسته‌ای بر اساس مصوبه مجلس شورای عالی امنیت ملی است و قرار نیست مجلس در این خصوص رای دهد. این در شرایطی است که علی مطهری دیروز در نطق خود در صحن علنی تاکید کرد: «بدون شک نتیجه مذاکرات وین باید در مجلس به رأی گذاشته شود و این سخن که تنها شورای عالی امنیت ملی باید نظر بدهد و این موضوع فراتر از مجلس است، سخنی باطل است.» از سوی دیگر خبرگزاری فارس گزارش داده است که حمید رسایی نیز در اقدامی با نگارش نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، با بیان این پرسش که چرا مجلس و شورایعالی امنیت ملی نمی‌توانند درباره توافقنامه هسته‌ای اظهارنظر کنند، خواستار برگشت داده شدن متن برجام به ۱+۵ شد. با این همه همچنان اما و اگرها بر سر تصویب برجام ادامه دارد و این در حالی است که دست کم باید تا انتخاب اعضای کمیسیون ویژه مجلس برای بررسی برجام و اظهارنظر نهایی آنان و نیز اعلام نظر شورای عالی امنیت ملی منتظر ماند.