پس از برداشته شدن تحریم‌ها، ایران به سوی جلب اعتماد جهانی پیش می‌رود و از این منظر می‌توان سرمایه‌گذاران خارجی را نسبت به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران آشنا کرد.


به گزارش «سنا»، جمشید عدالتیان، استاد دانشگاه و عضو اتاق بازرگانی تهران درخصوص سیاست‌های برنامه ششم اظهار کرد: سیاست‌های کلی برنامه ششم که رهبری اعلام فرمودند نشان‌دهنده مسیر و جهت کلی اقتصاد است. به نظر می‌رسد که سیاست کلی برنامه ششم بر اساس اقتصاد مقاومتی تنظیم شده است و یکی از بندهای مهم سیاست‌های کلی برنامه ششم، تاکید رهبری بر تقویت بازارهای سرمایه، پولی و بانکی است.


وی در این خصوص افزود: با تقویت بازار سرمایه از طریق سیاست‌های کلی برنامه ششم، در واقع سرمایه و نقدینگی کافی برای اقتصاد کشور از طرق مختلف و منطقی ایجاد می‌شود، ولی این سیاست کلی نیاز به برنامه‌ای وسیع دارد تا از این طریق بازار سرمایه بتواند در رشد و توسعه سرمایه در گردش کشور کمک شایانی داشته باشد. وی در این خصوص متذکر شد: در راستای تقویت نقش بازار سرمایه باید از ظرفیت‌های درون کشور استفاده شود به این معنی که نقدینگی سرگردان در جامعه به سمت بازار سرمایه سوق پیدا کند.


عدالتیان در این خصوص گفت: اگر برنامه‌ریزی‌ها بر اساس رهنمود رهبری تنظیم شود، سرمایه‌های کوچک مردم به سمت بازار سرمایه حرکت می‌کند و می‌توانیم از ظرفیت‌های بازار سرمایه استفاده کنیم و بنگاه‌های اقتصادی را تقویت کرده و فشار را از سیستم بانکی کم کنیم تا مردم علاوه بر درآمدهای خود بتوانند از سود حاصل از بازار سرمایه نیز بهره ببرند.


وی در ادامه بیان کرد: سرمایه‌گذار خرد در کشور بسیار کم است، اما در کشورهای توسعه یافته بسیاری از خانواده‌ها در بازارهای سرمایه مشارکت دارند و صاحب سهم هستند و سرمایه خود را وارد این بازارها می‌کنند تا از این طریق به نوعی عدالت اقتصادی را برقرار کنند. به این ترتیب با وارد شدن سرمایه به بازارها، بنگاه‌های اقتصادی نیز رونق گرفته و سوداگری کاهش می‌یابد. این استاد دانشگاه درخصوص سخنان رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: البته رهبری فرمودند که قصد حصار کشیدن به دور خود نداریم و باید از ظرفیت‌های بیرون هم استفاده کنیم به همین دلیل در قسمتی از سیاست‌های کلی برنامه ششم، درخصوص جذب سرمایه‌گذار خارجی صحبت به میان آمده که اگر سرمایه‌گذاران خارجی به سمت بازار سرمایه سوق پیدا کنند بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.


وی در ادامه درخصوص ایران پس از تحریم تصریح کرد: فرض می‌کنیم که هم‌اکنون سال 1382 است و هیچ تحریمی از سوی شورای امنیت و اتحادیه اروپا بر ایران وضع نشده است، اما در آن سال هم با مسائل ساختاری اقتصادی رو‌به‌رو بودیم و مشکل نقدینگی، سوداگری، یارانه‌ها و... بر اقتصاد حاکم بود به همین دلیل هم اکنون برای پس از تحریم‌ها باید خود را آماده کنیم و زیرساخت‌ها را مهیا‌ سازیم. وی ادامه داد: باید اصل 44 را جدی بگیریم و خصوصی‌سازی را تقویت کنیم و به صادرات اهمیت داده و از طرف دیگر بازار سرمایه را نیز توسعه دهیم تا بتوانیم از شرایط پس از تحریم به خوبی استفاده کنیم.


عدالتیان درخصوص تفاوت شرایط اقتصادی قبل از تحریم و پس از تحریم‌ها بیان کرد: با این حال که پس از برداشته شدن تحریم‌ها شباهت‌های زیادی به سال ۸۲ خواهیم داشت، اما یک تفاوت اصلی در این میان وجود دارد و آن هم این است که پس از برداشته شدن تحریم‌ها، اعتماد جهانی به سمت ایران جلب می‌شود و جامعه بین‌الملل به جامعه اقتصادی و سیاسی ایران اعتماد می‌کند. وی گفت: اگر این اعتماد را تقویت کرده و در راستای جذب سرمایه‌گذار خارجی از آن استفاده کنیم می‌توانیم اقتصاد کشور را تغییر دهیم.