گروه خبر: خبرها از استعفای جمعی برخی نمایندگان استان فارس در اعتراض به آنچه ناکارآمدی گزینه‌های استانداری این استان خوانده می‌شود، حکایت دارد. ضرغام صادقی، عضو هیات‌رئیسه مجلس و نماینده شیراز از تقدیم این استعفای جمعی به هیات‌رئیسه مجلس خبر داده است. او به خبرگزاری تسنیم گفته است که متن استعفای نمایندگان استان فارس در اعتراض به ناکارآمدی گزینه‌های استانداری این استان از سوی نمایندگان فارس تهیه و تدوین شده است. از سوی دیگر رئیس مجمع نمایندگان استان فارس شمار استعفا‌کنندگان را 18 نفر اعلام کرده است. نبی‌الله احمدی از دیگر نمایندگان استان فارس نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما، عملکرد وزارت کشور در نحوه معرفی دو گزینه برای تصدی استانداری فارس را علت این استعفاها خواند.

این اما تمام ماجرا نیست؛ شیرازی‌های مجلس تنها به استعفای خود اکتفا نکرده و موضوع استیضاح وزیر کشور را نیز مطرح کرده‌اند.محمد‌رضا رضایی‌کوچی، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده جهرم به خبرگزاری صدا و سیما گفته است که طرح استیضاح وزیر کشور نیز تقدیم هیات رئیسه مجلس شده و اگر هیات دولت با گزینه‌های پیشنهادی وزارت کشور برای استانداری این استان موافقت کند، طرح استیضاح وزیر کشور و استعفای نمایندگان استان فارس را اجرایی خواهیم کرد.


برخی نمایندگان استان فارس در شرایطی این حرکت اعتراضی را آغاز کرده‌اند که قائم مقام وزیر کشور گفت استاندار فارس هنوز منصوب نشده و همچنان منتظر تایید نهایی فرد پیشنهاد شده در هیات دولت هستیم. حسینعلی امیری روز گذشته به «ایرنا» گفت که با توجه به اهمیت استان فارس، استانداری این استان نیازمند مدیری مجرب و کارآمد است، بنابراین ضمن احترام به گزینه‌های پیشنهادی برای این استانداری که همگی برادران خوبی هستند، فردی که به هیات دولت برای تایید نهایی معرفی شده است مجرب، مطلع و کارآمد است. سخنگوی وزارت کشور با اعلام اینکه فرد پیشنهادی به دولت دارای سابقه و تجربه مدیریتی در بخش‌های مختلف نظام از جمله معاونت استانداری چند استان کشور است و دارای کارنامه قابل قبولی است، تاکید کرد: این فرد همچنین دارای سابقه درخشان است و در مسوولیت معاون وزیر توفیقاتی را کسب کرده است، وی همچنین موفق به دریافت نشان سازندگی شده است.


امیری با تاکید بر اینکه وزیر کشور برای تمامی انتصاب‌ها از مراجع نظارتی و امنیتی استعلام می‌کند، گفت: استعلام‌های لازم برای فرد پیشنهاد شده به‌عنوان استاندار فارس نیز اخذ شده و انتصاب در سمت استانداری برای وی بلامانع اعلام شده است. از سوی دیگر اما جعفر قادری یکی دیگر از نمایندگان استان فارس درباره ترک جلسه دیروز مجلس، به خبرگزاری تسنیم گفت: استانداری فارس در چند انتصاب غیر بومی افرادی را انتخاب کرده است که نسبت به مسائل استان اشراف ندارند.


واکنش‌ها به موضوع استعفای نمایندگان استان فارس متفاوت بوده است؛ در این سوی ماجرا، علی مطهری تاکید دارد که وزیر کشور نباید در برابر نمایندگان استان فارس کوتاه بیاید. او در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران افزود: نمایندگان معیارها و شاخص‌هایی برای انتخاب استاندار دارند که باید به این معیارها احترام گذاشت، البته آنان فقط می‌توانند پیشنهاد بدهند و حق دخالت ندارند. بر اساس آنچه علی مطهری اعلام کرده، نمایندگان نمی‌توانند برای دولت الزامی ایجاد کنند و بگویند که این فرد باشد یا نباشد زیرا این کار دخالت در امور اجرایی و قانون اساسی است و دولت باید به‌طور مستقل تصمیم بگیرد. علی مطهری در عین حال گفت که متاسفانه در چند سال اخیر رویه استعفای جمعی نمایندگان باب شده است و دقیقا می‌توان گفت روزی که وزیر کشور در جلسه رای‌اعتماد عنوان کرد که استانداران را با نظر نمایندگان انتخاب می‌کند، اشتباهی صورت گرفته و باعث ایجاد چنین توقعاتی شده است. او ادامه داد: همان سخنان وزیر کشور مشکلاتی را برای وزارت کشور ایجاد کرده است، در حالی که نمایندگان حق دخالت در امور اجرایی را ندارند و می‌توانند پیشنهاد دهند. مثلا ما این فرد را اصلح می‌دانیم و تصمیم را به عهده دولت بگذارند و دیگر دنبال نکنند که چرا این فرد انتخاب نشد. سیدمحمد احمدی، استاندار پیشین فارس نهم تیرماه، به منظور شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی با موافقت وزیر کشور از این مسوولیت استعفا داد. با استعفای احمدی، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در حکمی خلیل رضاییان معاون عمرانی این استانداری را با حفظ سمت به‌عنوان سرپرست استانداری فارس منصوب کرد. ۱۸ نماینده استان فارس در مجلس شورای اسلامی اما دیروز در اعتراض به آنچه انتصاب استاندار جدید فارس خواندند، پس از رایزنی متعدد با هیات رئیسه با اعلام استعفای خود جلسه علنی مجلس را ترک کردند.