گروه جهان: روز پنج‌شنبه یک در به روی یونان باز شد اما این در، در امید نیست، در خروج یونان از حوزه پولی یورو است. درحالی‌که روز چهارشنبه سیگنال‌های مثبتی پس از گفت‌وگوی تلفنی سیپراس، نخست‌وزیر یونان با روسای کشورهای فرانسه و آلمان به بیرون فرستاده شده بود، اما روز پنج‌شنبه این سیگنال‌ها نه تنها از بین رفتند، بلکه طرفین به بن‌بست رسیدند. روزنامه واشنگتن‌پست در مورد جلسه روز پنج‌شنبه نوشت: تاریخ خودش را به دو شکل تکرار می‌کند: ابتدا در شکل تراژیک و سپس شکل کمدی آن، و سرانجام نیز این چرخه همین‌گونه ادامه پیدا می‌کند. یونان نیز از زمانی که دچار بحران مالی شده به این دایره بسته رسیده است، گاه این مشکل، شکلی تراژیک پیدا می‌کند و گاه شکلی مضحک و این چرخه همین‌گونه ادامه پیدا کرده است. وزیر دارایی اتریش می‌گوید: «مذاکرات حتی دقیقه به دقیقه دشوارتر شده است. یونان پنج‌شنبه هرگونه توافقی را رد کرد و در واقع مدام خواسته تازه‌ای مطرح کرد». آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین اعتباردهنده یونان می‌گوید: « یونان نه تنها اصلاحات مورد نظر را پیاده نکرده، در جاهایی حتی معکوس عمل کرده است». او ادامه می‌دهد: «در بازگشت به یورو هنوز به روی یونان باز است اما یونان باید با پیشنهادهای جدید به مذاکرات بازگردد؛ در غیر این صورت این کشور باید حوزه یورو را ترک کند». یونان در آستانه ورشکستگی کامل قرار دارد. این کشور نیاز به کمک‌های مالی برای نجات اقتصاد خود دارد و برای اینکه بتواند از این دایره بسته بیرون بیاید نیاز به اصلاحات اقتصادی دارد.

کشورهای عضو یورو می‌گویند یونان برای اینکه بتواند کمک‌های مالی این ناحیه را دریافت کند باید هرچه سریع‌تر این اصلاحات را پیاده کند. در این راستا دولت یونان در روز ۲۱ ژوئن اعلام کرد که یک بسته پیشنهادی برای این موضوع تهیه کرده است، اما اعضای یورو می‌گویند این اصلاحات کافی نیست. هم‌اکنون مهم‌ترین اختلاف میان دو طرف مذاکره این است که یونان چگونه می‌خواهد بودجه خود را احیا کند. یونان تصمیم دارد از شرکت‌ها مالیات بیشتری بگیرد، درحالی‌که وام‌دهندگان می‌ترسند که چنین اقدامی باعث جلوگیری از رشد اقتصاد این کشور شود. آنها ترجیح می‌دهند که یونان مالیات بر ارزش افزوده را افزایش دهد و از میزان بودجه اختصاصی در برخی عرصه‌ها، مانند ارتش و بازنشستگی پیش از موعد بکاهد. برای این منظور آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان، چندین بار با روسای بانک مرکزی اروپا، کمیسیون اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول، گروه یورو (کمیته‌ای وابسته به اتحادیه اروپا که بر سیاست اقتصادی و مالیاتی کشورهای منطقه یورو نظارت می‌کند) و صندوق نجات یورو (یا صندوق ثبات مالی اروپا که برای تخصیص کمک‌های مالی موقت به کشورهای عضو زیر فشار بدهی شکل گرفته است) دیدار کرده است اما همه‌چیز به امروز موکول شده است. روزنامه گاردین می‌نویسد ۲۴ ساعت مذاکرات بی‌وقفه با یونان هیچ نتیجه‌ای در برنداشته است. نگاه همگان برای رهایی از این بن‌بست به جلسه امروز دوخته شده است.

سیپراس موافق اقتصاد ریاضتی مدنظر اتحادیه اروپا نیست و اتحادیه اروپا نیز از خواست خود کوتاه نمی‌آید. گفت‌وگوها در بروکسل شکلی از بازی «رولت روسی» پیدا کرده است. یکی از کارشناسان در گفت‌وگو با روزنامه دیلی‌تلگراف می‌گوید باید دید که گلوله آخر به تن اقتصاد نزار یونان خواهد نشست یا نه؟ یکی دیگر از مقامات ناحیه یورو در مورد عقب ننشستن یونان از مواضع خود می‌گوید: «آنها می‌توانند مدام صحبت کنند اما شکاف‌ها با صحبت کردن پر نمی‌شود. هر دو طرف به کندن خندق مشغول شده‌اند». یکی دیگر از مذاکره‌کنندگان فضای جلسات روز پنج‌شنبه را به بازجویی پلیس شبیه دانست و گفت: «در جلسات روز پنج‌شنبه، بازی پلیس خوب، پلیس بد را مشاهده کردم. ولفگانگ شوبل، وزیر دارایی آلمان نقش یک پلیس بد را داشت و باقی نیز سعی داشتند نقش پلیس خوب را ایفا کنند تا یونان تن به اصلاحات اقتصادی ناحیه یورو بدهد». گزارشگر گاردین می‌گوید: «سیپراس فضای کمی برای مانور دارد. او نمی‌تواند هم اصلاحات مد نظر کشورهای بزرگ ناحیه یورو را لغو کند و هم به کمک مورد نیاز دست یابد. او در این ماجرا دو راه بیشتر ندارد: تن به اصلاحات اقتصادی بدهد یا اینکه دست به برگزاری یک رفراندوم در داخل کشورش بزند». بر این اساس مردم باید تصمیم بگیرند که یونان دست به اصلاحات اقتصادی بزند یا نه؟