گروه ترجمه: کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد موسوم به «آنکتاد» گزارش جدید خود را در باره سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی منتشر کرده است. براساس این گزارش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران در سال ۲۰۱۴، ۲ میلیارد و ۱۰۵ میلیون دلار بوده است.

به گزارش سایت آنکتاد، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ۲۰۱۳ با کاهش ۳۱ درصدی رو به‌رو شده است. در سال ۲۰۱۳ ایران موفق شده بود ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند. ایران در شرایطی با کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی مواجه شده است که این تنزل روندی جهانی بوده است. براساس گزارش آنکتاد، جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جهان در سال ۲۰۱۴ با کاهش ۱۶ درصدی رو به رو شده و به ۲۳/ ۱ تریلیون دلار رسیده است. علت کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم جهان، تزلزل در اقتصاد جهانی، فقدان اطمینان سیاسی برای سرمایه‌گذاران و افزایش خطرات ژئوپلتیکی بوده است. با این وجود جریان سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای درحال توسعه ۲ درصد رشد کرده و به بالاترین سطح خود یعنی رقم ۶۸۱ میلیارد دلار رسیده است. آنکتاد در گزارش خود پیش‌بینی می‌کند سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جهانی در سال ۲۰۱۵ با رشد ۱۱ درصدی رو به رو خواهد شد و به ۴/ ۱ تریلیون دلار خواهد رسید. براساس این پیش‌بینی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال آینده به ۵/ ۱ تریلیون دلار و در سال ۲۰۱۷ به ۷/ ۱ تریلیون خواهد رسید.


براساس گزارش آنکتاد، چین بزرگ‌ترین دریافت‌کننده سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جهان بوده است و از 10 کشوری که بیشترین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جهان را جذب کرده‌اند، 5 کشور، از اقتصادهای درحال توسعه هستند.


این در شرایطی است که اقتصادهای پیشرفته در سال ۲۰۱۴ نیز شاهد سطح پایین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بوده‌اند. به‌رغم احیای ادغام‌ها و شراکت‌های فرامرزی، جریان کل سرمایه‌گذاری خارجی به اقتصادهای پیشرفته ۲۸ درصد کاهش یافته و به ۴۹۹ میلیارد دلار رسیده است. این کشورها به‌طور چشمگیری تحت تاثیر سرمایه‌برداری از طرف ایالات متحده قرار گرفته‌اند.


براساس گزارش آنکتاد سرمایه‌گذاری خارجی در شرق و جنوب شرق آسیا 10 درصد رشد کرده و به 381 میلیارد دلار رسیده است، اما شرایط امنیتی در غرب آسیا موجب شده است کاهش 6 ساله سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این منطقه ادامه یابد و در سال 2014 سرمایه‌گذاری خارجی با کاهش 4 درصدی به 43 میلیارد دلار رسیده است.


در گزارش آنکتاد همچنین به این مساله اشاره شده است که سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های چندملیتی کشورهای در حال توسعه به بالاترین سطح رسیده است و درحال حاضر کشورهای درحال توسعه آسیا بیش از هر منطقه دیگری در خارج از منطقه خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند.