گروه خبر: مراسم افطاری حسن روحانی برای دومین شب پیاپی با تشنج همراه شد. رئیس‌جمهوری که در دومین سال ریاست‌جمهوری‌اش همانند سال گذشته، شب‌های ماه رمضان را فرصتی مغتنم برای دیدار و تبادل دیدگاه با گروه‌های مختلف شمرده است غروب چهارشنبه و پنج‌شنبه به ترتیب میزبان احزاب و جمعی از روحانیون بود. علاوه بر آنکه برخی اظهارات غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در مراسم عصر چهارشنبه، بعضی از میهمانان اصولگرا از جمله غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت را برآشفت، در افطاری پنج‌شنبه نیز اظهارات حجت‌الاسلام ادیب، استاد حوزه و دانشگاه برخی از حاضران را خشمگین کرد. منتقدان به محتوای سخنرانی کرباسچی و ادیب، آن را اظهاراتی ساختارشکنانه و با هدف تطهیر «سران فتنه» تلقی کردند. غلامحسین کرباسچی در اظهارات خود به موضوع حصر دو کاندیدای ریاست جمهوری سال 88 اشاره کرده بود.


غلامرضا مصباحی‌مقدم که این جلسه را به نشانه اعتراض به اظهارات کرباسچی ترک کرده بود در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: «‌آقای کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران در این جلسه میرحسین موسوی را به سید مظلوم تعبیر کرد در حالی که اگر بناست او سید مظلوم باشد لابد ظلم‌کننده به او نیز نظام است. این درحالی است که او ظلم بزرگی به نظام مرتکب شده و از این رو به نظر بنده نشستن در فضای این جلسه مشروعیت ندارد.»از سوی دیگر آنچه مراسم افطاری رئیس‌جمهوری با روحانیون را با حواشی مواجه کرد، اظهارات حجت‌الاسلام ادیب بود. خبرگزاری تسنیم در این باره نوشت: «ادیب در بخشی از سخنانش ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات و حصر را تجاوز به قانون اساسی قلمداد کرد که این اظهارات سبب شد جمع زیادی از روحانیون به این سخنان اعتراض ‌کنند و شعار مرگ بر فتنه‌گر سر ‌دهند.»در خبری دیگر اما پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری به نقل از حجت‌الاسلام و‌المسلمین ادیب نوشت: «انتظار از دولت تدبیر و امید این است که در مسیر رفع تنش‌های پیش آمده در گذشته قدم بردارد و برای ایجاد آشتی ملی تلاش کند و در راستای همدلی و همزبانی در دفاع از منافع ملی تعریفی جدید از چینش نیروهای سیاسی و اجتماعی سامان دهد. جمهوری اسلامی هدیه خداوند به ایران است و بنده از رئیس‌جمهوری محترم به‌عنوان مجری قانون اساسی می‌خواهم که در کنار حراست از دستاوردهای علمی و فناورانه نظام، تعریفی دوباره از راهکارهای چگونگی دفاع از حقوق مردم براساس اصول قانون اساسی ارائه دهد زیرا شاهد آن هستیم که متأسفانه براساس تعاریف و استنباط‌‌های غلط گاهی حقوق مردم ضایع می‌شود که نمونه آن تعطیلی کنسرت‌های قانونی و مجوزدار است که این را نادیده گرفتن حقوق مردم و خلاف قانون اساسی می‌دانم.»


واکنش‌ها به حواشی افطاری

در همین حال حواشی مراسم افطاری عصر چهارشنبه حسن روحانی با احزاب مختلفی از اصولگرایان و اصلاح طلبان، واکنش‌هایی را به دنبال داشت. در اولین واکنش‌ها جبهه پیروان خط امام و رهبری با صدور بیانیه‌ای در حالی که اقدام رئیس‌جمهوری به برگزاری مراسم افطاری با دعوت از احزاب و گروه‌های اصولگرا و اصلاح طلب را اقدامی مناسب و پسندیده خواند، تاکید کرد: «این جلسه حاشیه‌ای داشت که امکان اغماض از آن ممکن نبود، اگر قرار است این جلسات ادامه یابد قطعا برگزارکنندگان این گونه جلسات نباید صرفا یک وقت دهنده باشند، یقینا اگر فردی خطوط قرمز نظام را مراعات نکرد حتما باید تذکر بدهند و این حق و وظیفه آنهاست.»از سوی دیگر لاله افتخاری، نماینده اصولگرای مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت که انتظار بود رئیس‌جمهوری به حامیان فتنه اجازه سخنرانی ندهند.


روایت ابوطالبی از افطاری با احزاب

از سوی دیگر حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری در صفحه شخصی توییتر خود با اشاره به ضیافت عصر چهارشنبه رئیس‌جمهوری با احزاب اصولگرا،اصلاح‌طلب و مستقل، آن را «شب ماندگار در خاطره سیاسی کشور» نامگذاری کرد و نوشت: «هم اصولگرایان به دنبال اصلاح‌اند و هم اصلاح‌طلبان قصد اصلاح دارند؛ اختلاف در روش است. پس انتخاب روش و شیوه و مجری را به رای مردم واگذاریم.»به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابوطالبی ادامه داد: «در ضیافت افطاری با احزاب، دوستانی از هر دو جناح بودند و حاصل آن را تنش بیشتر و نه وحدت افزون‌تر می‌خواندند؛ اما نیت، فقط صمیمیت و مهربانی بود و نه لزوما سیاست و وحدت. اما در این مراسم تحمل همه ستودنی بود؛ صمیمیت و دوستی هر دو جناح مثال زدنی و اینکه پس از دو دهه برخی از آنها یکدیگر را می‌دیدند برای همه تعجب‌برانگیز می‌نمود.


حمایت‌ مقام معظم رهبری؛راهگشای دولت

فارغ از این حواشی حسن روحانی رئیس‌جمهوری در مراسم افطار با روحانیون و ائمه جمعه و جماعات، مسوولیت آنان را برای حفظ انقلاب و نظام اسلامی بسیار سنگین دانست و تصریح کرد: «امروز بیش از هر زمان دیگر به وحدت نیاز داریم و ضروری است که روحانیت برای جامعه وحدت بخش باشد و امیدآفرینی کند.»به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، روحانی با بیان اینکه دولت با شرایط سخت و پیچیده‌ای روبه‌روست، به مذاکرات هسته‌ای که تقریبا از آغاز به کار دولت یازدهم به‌صورت فشرده و جدی در حال انجام بوده است، اشاره کرد و گفت: «قدم‌های بسیار مهمی در این زمینه برداشته‌ایم اما با توجه به شرایط منطقه و افراطی‌گری و خشونتی که شاهد هستیم به نام دین در منطقه و جهان به اسلام ضربه می‌زند، همچنان مسوولیت‌های سنگینی پیش‌رو داریم.»رئیس‌جمهوری حضور مردم و حمایت‌ها و هدایت‌های مقام معظم رهبری را پشتوانه و راهگشای دولت در ایفای مسوولیت‌های خود عنوان و تصریح کرد: «مقام معظم رهبری همواره در تمام عرصه‌ها هدایتگر و یاری‌گر دولت بودند و اگر حمایت‌ها و هدایت‌های ایشان نبود قطعا آنچه امروز حاصل شده است، میسر نبود.»