گروه خبر: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از بررسی مساله دخالت قوای سه گانه در انتخابات در جلسه مجمع خبر داد. محسن رضایی همچنین روز گذشته در یک نشست خبری با اشاره به مسائلی که این روزها در منطقه روی داده است و با بیان اینکه خبر و تحلیل‌هایی وجود دارد که آنها خواب‌هایی را برای امنیت ملی ما دیده‌اند، تاکید کرد: من به‌عنوان یک رزمنده اعلام می‌کنم که همه پاسداران، بسیجیان و رزمندگان جبهه اسلام آمادگی کامل داشته باشند تا اگر اتفاقی در مرزها بیفتد، آنچنان جواب ما محکم و جدی باشد که توطئه دوام پیدا نکند و وقت ما را در سازندگی و پیشرفت نگیرد.

به این ترتیب در جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام دو موضوع مهم انتخابات و مسائل منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.محسن رضایی روز گذشته با تشریح آنچه در جلسه دیروز مجمع به بحث گذاشته شد، گفت: در این جلسه در مورد دخالت قوای سه‌گانه در انتخابات و اینکه باید در چارچوب قانون باشد و همچنین ممنوعیت اعمال قدرت در جهت‌دادن به آرای مردم بحث کردیم.رضایی با بیان اینکه بحث دیگر مربوط به عدم استفاده کاندیداها و احزاب از حمایت‌ها و امکانات کشورهای خارجی بود، گفت: استفاده از امکانات کشورهای خارجی ممنوع می‌شود و البته تاکنون حرف و حدیث‌هایی در این زمینه بوده اما ما آن را به‌عنوان یک سیاست تنظیم کردیم و اینکه تا کنون این مساله وجود داشته یا خیر، وارد نشدیم.به گزارش خبرگزاری فارس وی اعلام کرد: بررسی این سیاست‌ها تا پایان خردادماه به اتمام خواهد رسید.

بررسی استانی شدن انتخابات

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به استانی شدن انتخابات مجلس و موضع مجمع تشخیص در این زمینه گفت: در جلسه دیروز کمیسیون سیاسی دفاعی مجمع آقای شمخانی و لاریجانی رئیس مجلس حضور داشتند و مفصل در این زمینه بحث و قرار شد یک سیاست در رابطه با استانی-شهری شدن مطرح شود.وی با تاکید بر اینکه بحث انتخابات استانی-شهری مطرح است که هم در استان‌ها رای بیاورد و هم شهرها افزود: با حضور لاریجانی در این زمینه مباحث جمع‌بندی شد و در جلسه بعد بحث انتخابات استانی - شهری مطرح خواهد شد.

برنامه ایجاد ناامنی در منطقه

در ادامه رضایی با اشاره به صحبت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع درباره شرایط حساس منطقه تصریح کرد: در این جلسه تاکید شد که ما با توجه به شرایط حساس منطقه به اجماع عمومی در کشور نیاز داریم.رضایی با اشاره به شروع تحرکات و تهدیداتی از سوی آمریکا و اسرائیل و همدستی برخی کشورهای منطقه خاطرنشان کرد: ما نمونه این کار را در سوریه، یمن و عراق می‌بینیم و آنها برنامه دارند تا ناامنی را به مرزهای ما از جمله مرزهای غربی و مرزهای شرقی بکشانند.

احتمال حمله عربستان به کشور دیگر

رضایی تصریح کرد: این حرکتی که عربستان در یمن و برخی دیگر در بحرین و سوریه شروع کرده‌اند، ادامه خواهند داد. متاسفانه باید بگوییم احتمال دارد عربستان به اقدامات دیگری در منطقه دست بزند؛ البته الان نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که چه حرکتی انجام خواهد داد اما به نظر می‌رسد عربستان به جز یمن دست به ماجراجویی دیگری بزند.

مذاکرات هسته‌ای

رضایی درباره دبه کردن طرف آمریکایی درباره بندهایی از توافق که مورد اشاره صالحی و ولایتی نیز قرار گرفته است، تصریح کرد: دوستان مذاکره‌کننده ما باید رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و خطوط قرمز را کاملا رعایت کنند چرا که در این نقاط فینال، حساسیت و مباحث اوج می‌گیرد و جدی‌تر می‌شود.وی با اشاره به بحث بازرسی از مراکز نظامی کشورمان تصریح کرد: اگر بحث بازرسی از پادگان‌ها را بپذیریم می‌گویند ما باید خانه‌های مسوولان را نیز بازرسی کنیم.

دلیل پوشیدن دوباره لباس پاسداری

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضایی با اشاره به اخباری مبنی بر عدم حضورش در مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اینکه برخی گفته‌اند چون من لباس پاسداری پوشیده‌ام در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیستم، درست نیست. من در مجمع تشخیص انجام وظیفه می‌کنم و به‌عنوان دبیر مجمع و رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع به وظیفه خودم ادامه می‌دهم.وی ادامه داد: من با پوشیدن لباس پاسداری فرصتی پیدا کردم که به فرماندهان مشورت دهم و تجارب دفاعی خود را به نسل‌های آینده منتقل کنم.

مصوبات‌مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه بررسی و تدوین سیاست‌های کلی انتخابات فراهم‌کردن سازوکار مناسب برای حضور نمایندگان داوطلبان و احزاب در تمام مراحل انتخابات اعم از اخذ رأی، شمارش، تجمیع و اعلام نتیجه نهایی را تصویب کردند.به گزارش «ایرنا» اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین ممنوعیت کاندیداها و احزاب در استفاده از حمایت و امکانات بیگانگان اعم از مالی و تبلیغاتی و برخورد به‌موقع دستگاه‌های ذیربط را به تصویب رساندند.در ادامه جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام که علاوه‌بر حضور سران قوای مجریه و مقننه و اکثریت اعضا، وزرای اطلاعات و دادگستری، روسای کمیسیون‌های مربوطه از مجلس شورای اسلامی و قائم‌مقام وزیر کشور در امور مجلس نیز حضور داشتند، دو بند الحاقی به برنامه ششم توسعه به تصویب رسید که عبارت است از:

۱ـ یکپارچگی در طراحی، برنامه‌ریزی اسکان جمعیت شهر و روستا و ایجاد هماهنگی اجرایی و نظارت بر طرح‌های شهرسازی و رعایت محدوده و حریم شهرها به‌عهده وزارت راه و شهرسازی است. مراجع ذی‌ربط از هرگونه تغییر در طرح‌های شهرسازی و صدور مجوز پیش از طی مراحل قانونی خودداری کنند.

۲ـ پیش‌بینی راهکارهای متنوع و مناسب برای تامین درآمد پایدار شهرداری‌ها و کاهش هزینه‌های غیرضروری و ممنوعیت هرگونه درآمد از محل فروش تراکم و تغییر کاربری خارج از ضوابط مصوب شورای‌عالی شهرسازی.