گروه خبر: فعالیت جریان‌های سیاسی، ۱۰ ماه مانده به انتخابات مجلس دهم برای حضور در رقابت انتخاباتی اسفند‌ماه، روز‌به‌روز افزایش می‌یابد. اگرچه وزارت کشور تاریخ رسمی انتخابات مجلس را هفتم اسفندماه امسال اعلام کرده است، اما به‌نظر می‌رسد گروه‌های مختلف برای تصدی کرسی‌های مجلس به پیشواز رفته‌اند؛ این را می‌توان از اظهارنظرها و تحرکات انتخاباتی پیش از موعد جریان‌های سیاسی در سال جدید دریافت. آنچه در راس فعالیت جریان‌های سیاسی برای حضور در رقابت انتخاباتی پیش رو قرار گرفته است، موضوع وحدت است. گروه‌های مختلف اصولگرا از یکسو و اصلاح‌طلبان نیز از سوی دیگر، هر کدام در تلاشند با ایجاد وحدت در میان گروه‌های خود، لیست مورد اقبال‌تری را برای حضور در انتخابات مجلس ارائه کنند. در این میان غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو جامعه روحانیت مبارز دیروز در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری مهر به مسائل مربوط به وحدت اصولگرایان اشاره کرد. او مسیر وحدت اصولگرایان را بدون مانع جدی توصیف کرد و از نشانه‌هایی سخن گفت که نشان می‌دهد همگرایی به‌صورت جدی میان مجموعه اصولگرایی وجود دارد. این عضو جامعه روحانیت مبارز درباره جزئیات جلسات دبیران کل جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با آیت‌الله مصباح، توضیح داد: «آنچه حضرت آیت‌الله موحدی کرمانی در جلسات جامعه روحانیت از نشست سه‌جانبه گزارش کردند، این بود که این جلسه در جامعه مدرسین برگزار شد و آیت‌الله (محمد تقی) مصباح (یزدی) که تشریف آوردند سوالشان این بود «که چرا من را دعوت کردید؟ همواره برای انتخابات، جامعتین بود که ورود می‌کردند. امروز هم باید همین گونه باشد. من ریاست حزبی را (برعهده) ندارم. اگر خواستید با احزاب جلسه بگذارید، من رئیس حزبی نیستم. دوستان پایداری می‌آیند با من مشورت می‌کنند و من مشورت می‌دهم، ولی این گونه نیست که رهبری حزبی را به عهده گرفته باشم» و توصیه کردند که «همچنان باید محوریت، جامعتین باشد.»

مصباحی‌مقدم با اشاره به اظهارات آیت‌الله مصباح تاکید کرد که وی داعیه مستقلی برای انتخابات ندارند؛ بلکه همگرایی مجموعه اصولگرایان مورد حمایت است. این عضو جامعه روحانیت همچنین از جلسه کمیته انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز با اعضای شورای مرکزی پایداری خبر داد و اعلام کرد: «تا اینجا الحمدلله پایداری‌ها صحبت‌هایشان حکایت از استقبال کار مشترک دارد و امیدواریم تا پایان این مسیر حفظ شود و ادامه یابد.»

مصباحی‌مقدم با اشاره به نطق انتخاباتی دولتمردان، ورود دولتمردان در بحث انتخابات را خلاف قوانین جاری کشور خواند. او تاکید کرد: «دولتمردان باید از ورود به بحث انتخابات فاصله بگیرند.»

عضو جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر معاون اول رئیس‌جمهوری در جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران که گفته بود، «باید به یک همگرایی بین اصلاح‌طلبان معتدل و اصولگرایان اصیل اندیشید و باید به‌دنبال یک مجلس معتدل بود»، یادآوری کرد: «امیدوارم درست نباشد، اگر صحت داشته باشد، جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری است و این اولین صحنه دخالت دولتمردان در عرصه انتخابات محسوب می‌شود. این کار غلطی است و حتما باید دولتمردان این اشتباه را کنار بگذارند. این مصداق تخلف انتخاباتی است.»

رانت‌‌‌‌های حمایتی

از سوی دیگر، اما عبدالواحد موسوی لاری در گفت‌و‌گو با «ایلنا» از ساز و کار اجماع اصلاح‌طلبان سخن گفت.

وزیر کشور دولت اصلاحات در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه چرا برخی گروه‌های اصولگرا به اصلاح‌طلبان هجمه وارد می‌کنند، گفت: «دوستان اصولگرا به جای نفی دیگران، خود را اثبات کنند، نگرانی‌هایی که آنها امروز از برگزاری همایش‌های اصلاح‌طلبان احساس می‌کنند، دلیل روشنی دارد، چون آنها آثار همدلی و همگرایی اصلاح‌طلبان با یکدیگر را دیده‌اند و احساس می‌کنند به‌رغم تلاش‌های آنان، در هماهنگی اصولگرایان دستاورد چندانی نداشتند.»

او همچنین تاکید کرد که «احزاب اصولگرا اگر برای خود کارکرد حزبی قائل هستند، این انتظار را نداشته باشند که همیشه از رانت حمایت‌های مختلف استفاده کنند. اصولگرایان باید خود را بالا بکشند و وارد صحنه رقابت شوند، با افکار عمومی ارتباط برقرار کنند و این توقع را نداشته باشند که همیشه رقیب رد صلاحیت شود تا بتوانندپیروز میدان باشند». موسوی لاری با اعلام اینکه همه اصلاح‌طلبان به ساز و کار اکثریت پایبند هستند، گفت: «جریان افراطی با لطمه به خودشان، به اصولگرایان هم آسیب می‌رسانند.»

احمدی‌نژادی‌ها در راه مجلس؟

همچنین «ایلنا» در گزارشی از اخبار و شنیده‌هایی سخن گفته که از ثبت‌نام جمعی از استانداران سابق دولت محمود احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس حکایت دارد. این خبرگزاری در گزارش خود به نام برخی استانداران سابق اشاره کرده است که مدتی است فعالیت‌های خود را کلید زده‌اند.