آمریکا علیه آمریکا

گروه دیپلماسی: در شرایطی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با وجود مخالفت‎های کاخ سفید خود را آماده می‎کند تا فردا سه‌شنبه در کنگره آمریکا علیه برنامه هسته‎ای ایران سخنرانی کند، اختلافات میان کنگره و کاخ سفید بر سر ایران بالا گرفته است. نمایندگان کنگره روز جمعه طرحی را به سنای آمریکا ارائه کردند که براساس آن هرگونه توافقی بر سر برنامه هسته‌ای ایران باید به تایید کنگره آمریکا برسد، اما کاخ سفید روز گذشته اعلام کرده است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، «طرح تازه ارائه شده به سنا را وتو خواهد کرد». به گزارش رویترز، برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که اوباما به روشنی گفته است الان زمان مناسبی نیست که کنگره بخواهد در مورد ایران لایحه‌ای تصویب کند. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید افزود که باید به مذاکره‌کنندگان‌مان بهترین شانس موفقیت را داد نه اینکه تلاش‌های آنها را پیچیده‌تر کرد. طرح «بازبینی توافق هسته‌ای با ایران» از دولت باراک اوباما می‌خواهد که در صورت دستیابی به هر توافق با ایران، متن این توافق‌نامه را ظرف پنج روز در اختیار کنگره قرار دهد. گزارش‏ها حاکی است که این طرح همچنین رئیس‌جمهوری آمریکا را از تعلیق و الغای تحریم‌های کنگره آمریکا علیه ایران تا ۶۰ روز پس از توافق نهایی با تهران منع می‌کند. باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا که از حامیان این طرح است، روز جمعه بار دیگر بر لزوم تصویب آن تاکید کرد و گفت: «این مساله حائز اهمیت است که ما باید کاری کنیم تا کلیت تحریم‌های کنگره [علیه ایران] حفظ شود.»

نیایش نتانیاهو پیش از سفر به واشنگتن

بنیامین نتانیاهو در ادامه کارزار خستگی ناپذیرش علیه «توافق اتمی بد با ایران» از این هفته در اقدامی بی‌سابقه وارد یک میدان مین خطرناک به نام عرصه سیاسی آمریکا می‎شود. او به دعوت اختصاصی دوستان جمهوری‌خواه خود به واشنگتن سفر می‎کند تا با نطقی جنجالی در کنگره، یکی از مهم‌ترین ابتکارات دیپلماتیک رئیس‌جمهوری آمریکا را به چالش بکشد، اقدامی که می‎تواند قمار سیاسی و استراتژیک بزرگی برای او و اسرائیل باشد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، درست چند ساعت پیش از سفر به واشنگتن در مقابل دیوار ندبه به نیایش پرداخت. دیوار نُدبه، مقدس‌ترین مکان مذهبی یهودیان است که بر روی تپه «موریا» در شهر بیت‌المقدس قرار دارد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نتانیاهو روز گذشته و پیش از مصاحبه با خبرنگاران، با به سر داشتن کیپای سیاه رنگ (کلاه مخصوص یهودیان) دستانش را به دیوار ندبه در قدس شرقی تکیه داده و به نیایش پرداخت. نتانیاهو گفت، برای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا احترام بسیاری قائل است اما نهایت تلاشش را نیز برای متقاعد کردن کنگره آمریکا به منظور مبارزه با برنامه‌های اوباما در خصوص ایران انجام خواهد داد. او افزود: «به قدرت روابط میان اسرائیل و آمریکا باور دارم، این قدرت اختلاف نظرهای گذشته را شکست داده و بر اختلاف آتی نیز غلبه خواهد کرد.» نتانیاهو که با پذیرش دعوت جمهوری‌خواهان آمریکا برای صحبت در کنگره در روز سه‌شنبه باعث عصبانیت کاخ سفید و قانون‌گذاران دموکرات شده است، ادامه داد: «به‌عنوان نخست‌وزیر اسرائیل وظیفه دارم تا مراقب امنیت کشورم باشم. به همین خاطر است که ما با قاطعیت مخالف توافق در حال شکل‌گیری میان ایران و قدرت‌های جهان هستیم زیرا این اقدام زندگی و بقایمان را به خطر می‌اندازد.»

سخنرانی بی‎اثر

از سوی دیگر واشنگتن پست در مقاله‎ای که دیدگاه‎های این روزنامه آمریکایی در مورد مذاکرات هسته‎ای و موضع‌گیری نتانیاهو و تاکیدش بر سخنرانی در کنگره را بازتاب داده بود، مدعی شد: «دلایل برحقی برای نگرانی در مورد توافقی که دولت اوباما در موردش با ایران مذاکره می‎کند، وجود دارد.» به گزارش فرارو، واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت که «تازه‌ترین پیشنهاد آمریکا به ایران اجازه می‎دهد بخش قابل توجهی از زیرساخت‎های هسته‎ای خود را حفظ کند و تمام نظارت‎ها ظرف ۱۰ تا ۱۵ سال به پایان می‎رسد.» در ادامه این گزارش آمده: «انتظار می‎رود اسرائیل در واشنگتن خواستار شروط سختگیرانه‌تری شود. متاسفانه سخنرانی برنامه‌ریزی شده بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در کنگره طی روز سه‌شنبه احتمالا هیچ فشاری بر دولت اوباما وارد نخواهد کرد که مانع از یک توافق بد شود. حتی ممکن است تاثیری عکس داشته باشد و شرایط را برای موضع‎گیری نمایندگان و سناتورهای دموکراتی که به دلیل گزارش‌های مربوط به امتیازدهی آمریکا در مذاکرات با مشکل مواجه هستند، علیه رئیس‌جمهور سخت‌تر کند.» به نوشته واشنگتن‌پست، انتظار می‌رود نخست‌وزیر اسرائیل بحثی جنجالی علیه پذیرش ایران به‌عنوان کشوری در آستانه هسته‌ای شدن، به راه اندازد.

دور جدید گفت‌وگوها

همزمان با تشدید تنش‎ها در آمریکا، قرار است از امروز دور جدید گفت‌وگوهای ایران با ۱+۵ در ژنو سوئیس از سر گرفته شود. در این دور از گفت‌وگوها نیز علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی حضور خواهد داشت. یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‎ای ایران در این‌خصوص به «ایرنا» گفت: «محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ابتدا در شورای حقوق بشر سخنرانی می‌کند و سپس با برخی از مقامات کشورهای دیگر ملاقات‎هایی خواهد داشت؛ پس از آن نیز مذاکره‌کنندگان از ژنو عازم مونترو می‌شوند و تا پایان هفته به‌طور دو یا چندجانبه و نیز مذاکرات جامع با ۱+۵ به گفت‌وگوهای هسته‎ای ادامه خواهند داد.»

لیست هیات آمریکا

وزارت خارجه آمریکا اسامی هیات آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای با ایران در شهر مونترو سوئیس را اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و تیم مذاکره‌کننده این کشور دوم مارس برای شرکت در مذاکرات دوجانبه با مقامات ایران به شهر مونترو سوئیس سفر خواهند کرد.این دیدارها در ادامه رایزنی‌های هسته‌ای ایران و ۱+۵ خواهد بود و هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگوها شرکت خواهد کرد. وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده است که ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا نیز به درخواست جان کری در این گفت‌وگوها شرکت خواهد کرد. رابرت مالی؛ مدیر ارشد امور ایران، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس در شورای امنیت ملی آمریکا، جیمز تیمبی؛ مشاور ارشد معاون وزیر امور خارجه در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌المللی، پل اروین؛ مدیر امور ان پی تی شورای امنیت ملی آمریکا، کریستوفر بکیمیر؛ معاون اصلی مسوول هماهنگ‌کننده سیاست تحریم در وزارت خارجه آمریکا، کوین ویل؛ مدیر اداره پادمان‌ها و امنیت هسته‌ای، اداره امنیت هسته‌ای ملی از وزارت انرژی آمریکا، فلیسیا اسویندلز؛ مشاور ارشد سیاست تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، نول های‌اسمیت؛ معاون مشاور حقوقی از وزارت امور خارجه آمریکا، مارک سی اپلتون؛ مشاور ویژه وزیر انرژی آمریکا و جولیا جاکوبی؛ دستیار ویژه معاون وزیر امور خارجه آمریکا اعضای شرکت‌کننده در مذاکرات هسته‎ای با ایران هستند. کاترین ری، سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه اعلام کرد که دور جدید مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ در روز ۵ مارس (۱۴ اسفند) در مونترو،‌ برگزار خواهد شد و پیش از این دیدار ملاقات‌های دوجانبه انجام خواهد شد. از سوی دیگر جان کری پنج‌شنبه در سفری رسمی به عربستان خواهد رفت و قرار است طی این سفر با ملک سلمان، پادشاه این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. به نوشته سایت ایلاف، تحولات یمن، برنامه هسته‌ای ایران و مساله داعش از جمله موضوعات مورد بحث در این دیدار خواهد بود.

خبرهای خوب در عید

در آستانه دور جدید گفت‌وگوهای هسته‎ای در مونترو، یک عضو تیم هسته‌ای ایران گفت که توافق هسته‎ای تنها در صورتی به فرجام می‎رسد که تمامی تحریم‎ها یکجا لغو شود. این عضو تیم مذاکره‌کننده ایران در گفت‌وگو با «انتخاب» در مورد گمانه‌زنی‎ها در مورد به عقب کشیده شدن ضرب‌الاجل هسته‎ای افزود: «هیچ‌کس نمی‎تواند برای ما ضرب‌الاجل تعیین کند، ما تا آخر ماه ژوئن یعنی تا ۹ تیر می‎توانیم مذاکره کنیم.» او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مردم می‏توانند منتظر خبرهای خوش در عید نوروز باشند، نیز گفت: «من امیدوارم که در عید این اتفاق بیفتد و به نظرم ان‌شاءالله می‎تواند اوضاع به خبر خوب منتهی شود.»