طی هفته‏‎های اخیر حرف و حدیث‎های بسیاری در رابطه با عملیات هواپیماهای ایران در عراق منتشر شد که با واکنش ابراهیم رحیم پور معاون وزیر امور خارجه مواجه شد؛ رحیم‌پور در پاسخ به سوالی در این مورد تاکید کرده است در صورت درخواست دولت عراق، جمهوری اسلامی ‎ایران آمادگی مساعدت و همکاری در هر زمینه‎ای از جمله کمک نظامی ‎به آن کشور را دارد. همچنین «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق نیز ادعای پنتاگون مبنی بر اقدام ایران در انجام حملات هوایی علیه مواضع داعش را تکذیب کرد. در همین راستا حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با «ایرنا» به برخی شبهات رسانه‏ای نسبت به نقش ایران در مبارزه با گروه داعش در عراق پاسخ داد. امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه هرگونه اقدام ایران در عراق با درخواست مشروع دولت عراق صورت می‎گیرد، گفت اینکه مستشاران نظامی‎ ما در عراق حضور دارند و نیروهای مسلح عراقی و نیروهای ذی‌ربط عراق در مبارزه با تروریسم از مشورت‎ها و تجارب آنها برخوردار می‌شوند یک امر واضح و آشکاری است و هیچ مساله پوشیده‌ای در این رابطه وجود ندارد. در زیر گفت‌وگو با معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه آورده شده است.

آیا دولت عراق برای مبارزه با گروه تروریستی درخواست کمک نظامی ‎از ایران کرده است؟

از ابتدای تحولات اخیر عراق یکی از درخواست‎های دولت عراق از کشورهای مختلف از جمله ایران این بود که با توجه به شرایطی که پیش آمده و انبارهای تسلیحاتی در منطقه موصل توسط نیروهای داعش غارت شده، کمک‎های تسلیحاتی که متناسب با مبارزه با تروریسم نیاز دارند در اختیارشان گذاشته شود، ما هر کمکی که می‎توانستیم در چارچوب حقوق بین‌الملل به عراق بکنیم در این رابطه انجام دادیم. ما نسبت به آنچه در عراق انجام می‌دهیم، سیاست‌مان روشن و آشکار است؛ وقتی می‎گوییم از عراق در مبارزه با تروریسم حمایت می‎کنیم، وقتی می‎گوییم رابطه ما با عراق رابطه راهبردی است، هیچ اقدام پنهانی در عراق نداریم؛ اولا مداخله‌ای‎ در عراق نمی‎کنیم و هر اقدامی ‎که در کمک به عراق برای مبارزه با تروریسم انجام داده‎ایم، در راستای درخواست‌های‎ مشروع دولت عراق انجام شده است. اینکه مستشاران نظامی ‎ما در عراق حضور دارند و نیروهای مسلح عراقی و نیروهای ذی‌ربط عراق در مبارزه با تروریسم از مشورت‌ها و تجارب آنها برخوردار می‎شوند یک امر واضح و آشکار است و هیچ مساله پوشیده‌ای در این رابطه وجود ندارد؛ با افتخار و با صدای بلند اعلام می‎کنیم که از دوستان و متحدانمان در منطقه قویا حمایت می‎کنیم و اجازه نخواهیم داد تروریست‎ها آینده منطقه را تعیین کنند.

یکی از رسانه‌های‎ خارجی به نقل از منبعی در سازمان ملل اعلام کرده که سردار سلیمانی با حضورش در خاک عراق تحریم‌های‎ سازمان ملل را نقض کرده است؛ ارزیابی شما در این ارتباط چیست؟

اینکه اخباری منتشر شده که سردار سلیمانی در عراق است یا نه، من وارد این موضوعات نمی‎شوم و اطلاع دقیقی هم راجع به آن ندارم؛ اما اینکه مستشاران نظامی ‎ما در عراق یا سوریه حضور دارند یا نه، بله در مبارزه با تروریسم به درخواست دولت‌های عراق و سوریه مستشاران نظامی‎ایران به عراقی‌ها و سوری‎ها برای مبارزه با تروریسم مشورت و همفکری می‎دهند.

پیش از برگزاری نشست سران کشورهای خلیج‌فارس در دوحه، برخی اعلام کردند که ایران و داعش می‎توانند تهدید‌های‎ منطقه باشند؛ ارزیابی شما از این اظهارنظرها چیست؟

ما بر اساس اظهارات رسانه‎ای، سیاست خودمان را تنظیم نمی‎کنیم؛ بلکه بر اساس گفت‌وگوهای رسمی‎دیپلماتیک و همکاری‌های‎ واقعی که بین ایران و کشورهای شورای همکاری‌های‎ خلیج‌فارس جریان دارد هم قضاوت می‎کنیم و هم مناسبات دو جانبه را تنظیم می‎کنیم؛ روابط متقابل جمهوری اسلامی‎ایران با کشورهای حوزه خلیج‌فارس حقیقتا روابطی مبتنی بر دوستی، همکاری و همزیستی مسالمت‌آمیز است. اما ممکن است برخی طرف‌های‎ خارجی با دامن زدن به موضوعاتی همچون ایران هراسی به دنبال این باشند که بین ما و کشورهای حوزه خلیج فارس فاصله ایجاد کنند.در جریان مبارزه با داعش، در گفت‌و‌گوهای دیپلماتیک ما، همه کشورهای منطقه، همه کشورهای عربی و مقامات رسمی‎کشورهای عربی از نقش سازنده، مثبت و پیشرو ایران در مبارزه با تروریسم تجلیل می‎کنند و این واقعیتی است که بین ما و کشورهای منطقه جریان دارد. اینکه گفته شود در نشست شورای همکاری خلیج فارس، ‎ایران در کنار داعش قرار داده می‎شود، چنین مطلبی را ما در کلام رسمی‎مقامات منطقه نشنیده‎ایم اما برخی کسانی که علاقه‌مند نیستند روابط نزدیک ایران و کشورهای منطقه را شاهد باشند به چنین موضوعاتی دامن می‎زنند و ما اینها را بیشتر دیدگاه‌های‎ شخصی تلقی می‎کنیم نه دیدگاه‌های‎ حکومتی و رسمی‎در سطح منطقه.

با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت، گفته می‎شود که آمریکا و عربستان در این ارتباط به نوعی تبانی کرده‌اند؛ این ارزیابی چقدر می‎تواند مبتنی بر واقعیت باشد؟

برخی از دوستان ما در منطقه، برخی اقدامات را در سال‌های اخیر بر مبنای اطلاعات و تحلیل‌های‎ غلط انجام داده‎اند و نتیجه آن این شد که خودشان هم ضرر کردند؛ از جمله در موضوع حمایت از داعش؛ بر هیچ‌کس پوشیده نیست که داعش محصول اقدامات و حمایت‌ها و استفاده ابزاری از تروریسم توسط برخی از کشورهای منطقه و کشورهای فرامنطقه برای تغییر اوضاع در عراق و سوریه خلق شد و توسعه پیدا کرد.

در حال حاضر در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی‎ایران دو مساله ویژه وجود دارد، یکی نقش ایران در حل بحران‌های‎ منطقه و دیگری مذاکرات هسته‌ای، این دو مساله چه تاثیراتی می‎تواند بر یکدیگر داشته باشد؟

آنچه در حوزه مذاکرات هسته‎ای انجام می‎شود صرفا در موضوع هسته‌‎ای است و واقعا هیچ تصمیمی‎در جمهوری اسلامی‎ایران برای اینکه ارتباطی بین مذاکرات هسته‏ای و بحث‌های‎ منطقه‌ای ایجاد شود وجود ندارد؛ اما واقعیاتی که در منطقه وجود دارد این است که امروز جمهوری اسلامی‎ایران بانفوذترین کشور در منطقه به شمار می‎آید؛ ما در حوزه‌های‎ متعددی در منطقه دارای نفوذ مثبت هستیم؛ دارای تاثیرگذاری مثبت هستیم و حتما از نفوذمان برای تامین حداکثری امنیت ملی و منافع ملی و امنیت منطقه استفاده می‎کنیم؛ البته از این نفوذ ما، برخی به‌عنوان دخالت در کشورها یاد می‎کنند که واقعا هیچ‌کدام از شاخصه‌های‎ دخالت را نمی‎توان در رفتار ‎ایران دید. به‌عنوان مثال، از نفوذ خودمان در تحولات یمن برای تضمین وحدت ملی یمن، همگرایی، همدلی و وحدت بین گروه‌های‎ مختلف سیاسی در یمن، برای تقویت روند مبارزه با تروریست در یمن و برای اینکه یمن در حوزه مسائل امنیتی خودش به یک امنیت پایداری نائل شود استفاده کردیم؛ زیرا امنیت پایدار در یمن، تاثیر مستقیم در امنیت پایدار حوزه خلیج‌فارس و در جمهوری اسلامی‎ایران و عراق دارد.