مدیر تحریم‌های ایران رفتنی شد

گروه دیپلماسی: پس از تمدید هفت ماهه مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در شهر وین، پایتخت اتریش و در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای، برخی از اعضای کلیدی تیم مذاکره‌کننده آمریکا تغییر خواهند کرد که مهم‌ترین آنها «ریچارد نفیو» مدیر تحریم‌های ایران است. همزمان یک پایگاه خبری در اروپا با انتقاد از باقی ماندن اشتون در سمت هماهنگ‌کننده اروپا در مذاکرات هسته‌ای، خواستار نقش‌آفرینی موگرینی ایتالیایی به جای او شده است. به گزارش «ایرنا»، پایگاه خبری- تحلیلی المانیتور نوشت که ریچارد نفیو به زودی تیم مذاکره‌کننده آمریکا را ترک خواهد کرد. با این حال، وندی شرمن همچنان سکان هدایت تیم مذاکره‌کننده را در اختیار خواهد داشت. «ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج شنبه به المانیتور گفت که تیم مذاکره‌کننده ما در طول زمان تغییر کرده و این تغییر احتمالا با توجه به خسته‌کننده بودن مذاکرات و آهنگ زندگی و کار مردم ما تغییر خواهد کرد. او در عین حال گفت که این تغییرات در سیاست و خط مشی تیم مذاکره‌کننده آمریکا تاثیر نخواهد داشت، چون آن را اوباما و جان کری تعیین می‌کنند، سوای اینکه چه کسی عضو تیم باشد. قرار است نفیو که مدیر بخش تحریم‌ها علیه ایران است، در پایان سال میلادی تیم مذاکره‌کننده آمریکا را ترک کند تا وقت بیشتری را با خانواده‌اش بگذراند. «ویلیام برنز» معاون سابق وزارت خارجه آمریکا در این زمینه به المانیتور گفت: «ریچارد (نفیو) یک همکار استثنایی در مذاکرات دو سال گذشته ما با ایران بود. مهارت و خلاقیت او به‌ویژه در بخش تحریم‌ها بسیار گرانبها بود.» علاوه بر نفیو، فرد دیگری هم هست که صندلی خود در بخش تحریم‌های وزارت خارجه آمریکا را ترک می‌کند، هرچند که او به‌طور مستقیم درگیر مذاکرات با ایران نبوده است. این فرد «پیتر هارل» معاون دستیار بخش مقابله با تهدیدات مالی و تحریم‌های وزارت خارجه آمریکا است. هارل از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده، ولی گفته می‌شود او تا پایان سال این بخش از وزارت خارجه آمریکا را ترک خواهد کرد. «بروک اندرسون»، سفیر آمریکا در سازمان ملل که سال گذشته مشاور ارشد شرمن و کری در مذاکرات هسته‌ای با ایران بود هم کار خود را ترک خواهد کرد. وزارت خارجه آمریکا تاکنون خبر مربوط به اندرسون را تایید نکرده است.

حضور مبهم موگرینی به جای اشتون

با تمدید هفت ماهه مذاکرات هسته‌ای و ادامه آن تا پایان ماه ژوئن سال آینده میلادی مشخص نیست تا چه زمان «کاترین اشتون» هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نقش خود در این مذاکرات ادامه می‌دهد. با توجه به اینکه «فدریکا موگرینی» ایتالیایی از ماه نوامبر سمت او در بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا را در اختیار دارد. یک پایگاه خبری اروپا در مقاله‌ای با انتقاد از حضور کاترین اشتون پس از پایان ماموریتش به‌عنوان رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «با توجه به تمدید ۷ ماهه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ اکنون انتظار می‌رود موگرینی به جای اشتون در مذاکرات حضور یابد.» به گزارش «ایسنا» و به نقل از پایگاه خبری

«ای. یو آبزرور»، مذاکرات هسته‌ای با ایران یکی از پرونده‌های نادری است که در آن نماینده اتحادیه اروپا در سیاست خارجی یک نقش دائمی را بر عهده گرفته است. در حالی که واقعیت این است که اشتون از پایان ماه اکتبر از سمت ریاست سیاست خارجی اتحادیه اروپا کنار رفته است، اما حضور و ماموریت او در مذاکرات هسته‌ای به دلیل اینکه زمان کمی تا ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر (۳آذر) برای دستیابی به توافق نهایی باقی مانده بود، تمدید شد. اما اکنون این ضرب‌الاجل تا ژوئن ۲۰۱۵ (تیر۹۴) تمدید شده است و به نظر می‌رسد در این دوره موگرینی به‌عنوان رئیس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشته باشد. خبرها مبنی بر این‌ است که این بحث در میان رئیسان اتحادیه اروپا وجود دارد. برخی از رهبران اروپایی اعلام می‌کنند که این جایگزینی باید انجام گیرد. در غیر این صورت، آنها با مباحث غیرضروری مبنی بر اینکه اعتبار اتحادیه اروپا به‌عنوان یکی از نقش‌آفرینان در این پرونده مهم از دست می‌رود، مواجه می‌شوند. به نوشته این پایگاه خبری شکی وجود ندارد که در مذاکرات بین‌المللی شخصیت‌ها اهمیتی ندارند، بنابراین اکنون دلیلی وجود ندارد که انتظار نداشته باشیم موگرینی به جای اشتون مذاکرات را در دست گیرد.

طرفین برای حل مشکلات نیازمند زمان هستند

همزمان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت معتقدم حل مساله هسته‌ای ایران به واسطه گفت‌وگو، نه تنها موجب حل مشکلات منطقه، بلکه موجب حل مشکلات سایر مناطق نیز خواهد شد. یوکیا آمانو در گفت‌وگو با روزنامه الرای العام، چاپ کویت درباره سخنان اخیر وزیر خارجه ایران مبنی بر اینکه جامعه جهانی باید حق ایران را در دستیابی به انرژی هسته‌ای به رسمیت بشناسد، گفت: «مذاکراتی بین ایران و ۱+۵ در وین انجام شد. زمان پایان این دور از مذاکرات ۲۴ نوامبر بود که با رسیدن این زمان، قرار بر آن شد تا توافق تا ژوئیه ۲۰۱۵ تمدید شود. این یعنی وجود یک امید برای رسیدن به توافقی فراگیر که امیدواریم دو طرف به نتیجه جدیدی برسند.» او افزود: «در واقع امیدواریم که مذاکره‌کنندگان در وین به توافقاتی دست یابند اما جنبه مثبت و روشن مساله احتمال دستیابی به راه‌حل است.» آمانو افزود: «درخصوص آنچه درباره زمان مورد نظر برای مذاکرات گفتم، معتقدم که دو طرف برای حل مشکلات نیازمند زمان هستند، به ویژه اینکه برنامه هسته‌ای ایران بسیار پیچیده است و از تاریخی طولانی برخوردار است. از این رو بر این باورم که نیاز به وقت بیشتری وجود دارد؛ مساله‌ای که باید همه آن را درک کنند.»

تامین بودجه نظارت ۷ ماهه آژانس

همچنین در نشست آتی شورای حکام بدون اینکه بحث خاصی درباره ماهیت توافقات حاصله یا ارزیابی ماهیت برنامه هسته‌ای ایران صورت گیرد، صرفا نامه ظریف-اشتون مبنی بر درخواست ادامه نظارت آژانس بر الزامات داوطلبانه ایران به مدت ۷ ماه، بررسی می‌شود. یکی از پیامدهای این تمدید ۷ ماهه، اعطای اختیار به آژانس از سوی طرفین این توافق به منظور ادامه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. پیش از این، دو بار آژانس براساس درخواست مشترک ظریف و اشتون درباره قبول نظارت بر تعهدات داوطلبانه ایران درخصوص توافقات ۶ ماهه ژنو و ۴ ماهه وین، به بررسی پرداخته و این درخواست‌ها را اجابت کرده است. اکنون آژانس در نظر دارد نشست بررسی و اعلام نظر در مورد قبول و تامین بودجه نظارت ۷ ماهه بر فعالیت‌های داوطلبانه ایران درخصوص توافق وین را برگزار کند. این نشست، براساس اعلام رسمی روابط‌عمومی آژانس، در ۱۱ دسامبر برابر با ۲۰ آذر ماه برگزار خواهد شد.

الزام دولت به گزارش‌دهی به کنگره

از سوی دیگر مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته لایحه بودجه نظامی این کشور را به تصویب رساند که در بخشی از آن واشنگتن ملزم شده است تا در مورد روند مذاکرات هسته‌ای به کنگره گزارش دهد. به گزارش خبرگزاری فارس، مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه در اولین گام تصویب بودجه پنتاگون در سال ۲۰۱۵، تاکید کرد که دولت آمریکا باید ظرف ۳۰ روز آینده، گزارشی درباره سازگاری اقدامات ایران با آنچه سال گذشته با عنوان «توافق اقدام مشترک» در ژنو سوئیس، میان ایران و گروه ۱+۵ توافق شد، به کمیته‌های مرتبط در کنگره ارائه دهد. این کمیته‌ها، نیروهای مسلح و کمیته روابط خارجی در کنگره و سنا را شامل می‌شود. «برنادت میهان» سخنگوی شورای امنیت ملی در پاسخ به این درخواست گفت که «کاخ سفید هیچ مشکلی برای انجام این کار ندارد» و در واقع این کاری است که در حال حاضر در حال انجام است.