رساندن تورم بالای 40 درصد به  4/23 درصد کار بسیار بزرگی است

ایسنا: رئیس بنیاد باران گفت: حضور در انتخابات به معنای این است که افراد بتوانند از راه‌های قانونی و مردم‌سالارانه که بیان شده است مشارکت بیشتری در عرصه مدیریت و تصمیم‌گیری کشور داشته باشند. سیدمحمد خاتمی در دیدار جمعی از دانشجویان و استادان دانشگاه مفید با اشاره به دغدغه‌هایی که حاضران درباره انتخابات مطرح کردند، افزود: همه باید تلاش کنیم که راه‌های دموکراتیک به‌معنای واقعی دموکراتیک باشند؛ یعنی تنها عنوان نباشد و زمینه آن وجود داشته باشد. عمدتا هم باید حاکمیت آن را فراهم آورد تا آن راهی که در قانون مشخص شده است و انقلاب ما خواسته، تحقق پیدا کند. همه ما هم باید شرکت کنیم. لابد دوستانی هم در حال فکر کردن به آن هستند و ان‌شاءالله که بتوانند به نتیجه‌ای هم برسند. رئیس‌جمهور پیشین ایران اظهار کرد: علاقه ما این است که معدل مجلسی که سر کار می‌آید، نماینده اکثریت جامعه ما باشد و خواست اول ما این است که فضا به گونه‌ای نباشد که فقط اقلیتی که در جای خود هم محترم است، بتواند محور و مدار باشد و جا را بر دیگران تنگ کند. در حقیقت فعلا بیشتر باید به چه نباید باشد، بیندیشیم تا چه باید باشد؛ البته اگر آنچه باید باشد هم به دست آید، بسیار خوب است.

وی افزود: شعارهای آقای روحانی شعارهای خوبی بود و مردم پذیرفتند و همه قبول کردیم و رای هم دادیم، اما دستاورد مهم تحقق آنچه نباید باشد، بود. اگر مجلس مدبر، معتدل و خوبی داشته باشیم که بیشتر از اکثریت جامعه و رویکردهایی که در جامعه وجود دارد، نمایندگی کند، همه سود می‌برند. باید در این زمینه تلاش کرد و کوشید که ان‌شاءالله انتخاباتی باشد در فضای باز و آزاد و در اثر آن انسان‌های کارآمد، مدبر و عاقل بیایند و واقعا از خواست و گرایش اکثریت جامعه نمایندگی کنند. به‌نظر می‌رسد این کار چندان دور از دسترس نیست؛ یعنی زمینه اجتماعی آن کاملا فراهم است و ان‌شاءالله که زمینه‌های اجرایی و نظارتی انتخابات هم به‌صورتی باشد که این خواست که خواست انقلاب و ملت است، تامین شود و دوستان هم باید به‌دنبال این مساله باشند. وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان موفقیت روحانی گفت: باید دید که وضعیت چیست؟ معلوم است که آقای روحانی نتوانسته به همه آن شعارها و رویکردهایی که داشته است، جامه عمل بپوشاند؛ خود ایشان هم مدعی این امر نیست. شعارها یعنی ما به آن سو می‌رویم، حال اینکه چقدر در این سو پیش رفتیم، بسته به موانع، مشکلات و البته تدبیر و کارآمدی کسانی دارد که شعار هم دادند. ممکن است بعضی وقت‌ها هم انتقاد و مشکلی باشد مبنی‌بر اینکه می‌شد بهتر از این کار کرد؛ چنان‌که به دوره ما هم اشکال بسیاری می‌تواند وارد باشد، اما بخش عمده این است که چقدر می‌توانستیم انجام دهیم؟ خوشبختانه دولت جناب آقای روحانی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، بین‌المللی، داخلی، سیاسی و فرهنگی از رویکردهایی که داشته، روی برنگردانده است. نمونه آن همین وزارت آموزش عالی است. به هر حال آقای روحانی رویکردی برای دانشگاه دارد که مورد قبول ما هم هست، البته مورد قبول بخش‌هایی از جامعه نیست اما روی این رویکرد ایستاده و هزینه هم پرداخته است. این در جامعه ما ارزشمند است.

خاتمی خاطرنشان کرد: آثار مثبت و برکات کار دولت را در عرصه اقتصادی، فرهنگی و به‌خصوص در عرصه سیاست خارجی مشاهده می‌کنیم. باید انصاف داد؛ رساندن تورم بالای ۴۰ درصد به ۴/۲۳ درصد کار بسیار بزرگی است. آن هم در وضعیتی که کشور در تحریم و دارای مشکل است، سرمایه‌گذاری در آن صورت نگرفته و رشد اقتصادی نیز در دو سال پیش ۵/۵ درصد منفی بوده است. این رکود تورمی حاکم بر جامعه، بیکاری، گرانی و مسائل دیگری که وجود داشت، واقعا وحشتناک بوده است. بدتر از آن لطمه‌ای است که به زیرساخت‌های کشور در عرصه‌های مختلف خورد. این مشکل را نمی‌توان یک شبه حل کرد، اما پایین آوردن تورم حدود ۴۶ درصدی به ۴/۲۳ درصد واقعا کار بزرگی است؛ البته باید این را در جامعه توجیه کرد. وی ادامه داد: به اعتقاد من برخوردهایی که صورت می‌گیرد، بیش از اینکه با هدف تحت فشار قرار دادن جناح‌های سیاسی باشد، برای فشار آوردن به آقای روحانی است تا به او بگویند ما هنوز هستیم و قدرت داریم و نمی‌گذاریم به آن شکل که شما می‌خواهید کار انجام بگیرد. در عرصه‌هایی که می‌توانند و دست‌شان می‌رسد حتی در زمینه مذاکرات خارجی هم بسیار تلاش می‌کنند؛ اما باید انصاف داد که خوشبختانه رهبری حمایت می‌کنند و دل‌شان می‌خواهد با آبرومندی و حفظ مصالح ملی و انقلابی مسائل حل شود. وی اظهار کرد: شاید بتوان گفت دولت در مسائل سیاسی و فرهنگی ازجمله حصر و زندانیان می‌توانست بهتر عمل کند، اما این را هم باید گفت که این موضوعات دست دولت نیست امکانات دولت محدود است و نمی‌تواند در همه جا صرف شود. از سوی دیگر می‌توان گفت که امکان داشت کمی جدی‌تر با این مساله برخورد می‌شد و مطالبه دولت در این زمینه بیشتر بود. از جمله اولویت‌ها در این زمینه این است که لااقل به وضع زندگی آنهایی که محصور و محبوس هستند، رسیدگی شود که انصافا آقای روحانی در این زمینه کار کرده‌اند و کسانی مامور شده‌اند که به وضع زندگی و به‌خصوص سلامت این عزیزان بیشتر رسیدگی می‌کنند.