ایسنا:رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح اوضاع نابسامان کشورهای اسلامی، این حالت را به خاطر اختلافات دانست و اظهار کرد: نه تنها اصل قرآنی وحدت را فراموش کرده‌ایم، بلکه اختلافات مذهبی، مسلمانان را به جنگ با همدیگر کشانده است. آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی صبح دیروز در دیدار علی بن فطیس المری، رئیس قوه قضائیه قطر، رابطه با کشور قطر را به خاطر مسلمانی و همسایگی از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی خواند و خاطرنشان کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، همیشه روابط خوبی با مردم و امرای قطر داشتیم و خواستار گسترش روابط هستیم. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری آیاتی از قرآن‌کریم که بر اتحاد مسلمانان تاکید می‌کند، گفت: با یک میلیارد و هفتصد میلیون جمعیت، حدود ۶۰ کشور و منابع فراوانی که کشورهای اسلامی در زمینه‌های مختلف دارند، می‌توانستیم قدرت اول برای تصمیم‌گیری‌ها در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی باشیم که اختلافات قومی، مذهبی و داخلی، جوامع اسلامی را به خود مشغول و در بعضی از موارد، فشل کرده است.

هاشمی‌رفسنجانی جسارت‌ها و ظلم‌های روز افزون رژیم غاصب صهیونیستی در حق مردم فلسطین و کشورهای اسلامی را به خاطر عدم اتخاذ سیاستی واحد از سوی حاکمان کشورهای اسلامی خواند و خواستار توجه بیشتر کشورهای اسلامی به مردم مظلوم فلسطین، به‌ویژه در غزه شد. وی همچنین با تشریح اوضاع نابسامان کشورهای اسلامی، این حالت را به خاطر اختلافات دانست و اظهار کرد: نه تنها اصل قرآنی وحدت را فراموش کرده‌ایم، بلکه اختلافات مذهبی، مسلمانان را به جنگ با همدیگر کشانده است.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به آرزوهای شخصیت حقیقی و حقوقی خویش برای وحدت جهان اسلام، گفت: علاوه بر تلاش‌های فردی، به‌عنوان سیاست جمهوری اسلامی نیز برای وحدت مسلمانان تلاش می‌کنیم. وی با یادآوری برنامه‌های جمهوری اسلامی پس از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، خاطرنشان کرد: با سیاست تنش‌زدایی این پیام را به همسایگان عربی خویش دادیم که جمهوری اسلامی به جد، خواستار نگاه مسالمت‌آمیز در روابط آینده است. بر اساس این گزارش، علی‌بن فطیس المری، رئیس قوه قضائیه قطر نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های امیر و مسوولان قطر، تصریح کرد: گسترش روابط دو کشور از سیاست‌ها و خواسته‌های امیر است و می‌دانیم که اشتراکات ما بیش از نکات اختلافی است. علی بن فطیس المری با تاکید بر نگاه نخبگان علمی کشورهای اسلامی و غیراسلامی در دانشگاه‌های اروپا و آمریکا به جایگاه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در حل مسائل و مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی، اظهار کرد: امیدواری‌ها به نقش جناب‌عالی، فراتر از جایگاه اسلامی است و می‌خواهند با روحیات لطیف انسانی و اندیشه‌های پویا برای کم کردن مشکلات وارد شوید.