دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تاکید می‎کند امیدواریم آمریکا درک کند که عامل مشارکت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای فشارها و تحریم‎ها نبوده است. به گزارش «ایسنا» علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مصاحبه با شبکه المیادین درباره مهم‌ترین مسائل روز به گفت‌وگو پرداخت. شمخانی در این گفت‌وگو با بیان اینکه راه‌حل برنامه هسته‎ای ایران مذاکرات است، تاکید کرد که تحریم‌ها باید لغو شود. او ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران با تمامی جریان‎های سیاسی‎اش تصمیم گرفت مذاکرات ادامه پیدا کند، ولی طرف مذاکره ایران تحت تاثیر برخی جریان‎های داخلی و اسرائیل است.» همچنین وزیر دفاع سابق ایران با تاکید بر اینکه راهبرد دفاعی ایران جایی برای سلاح غیرمتعارف ندارد، می‎گوید: «توانمندی صلح‌آمیز هسته‎ای برای این فراهم شده است که ما بتوانیم نیاز داخلی خود را تامین کنیم، بنابراین حتی سوخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر نیز باید توسط خود ایران تامین شود.»

پاسخ شفاهی به نامه اوباما داده شد

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه درباره محتوای نامه ارسالی از جانب باراک اوباما به رهبر معظم انقلاب گفت: «درون نامه بحث‌های سه یا چهارگانه‌ای وجود دارد، اما بیشتر آنها درباره برنامه هسته‌ای است. پاسخ شفافی هم به این نامه داده شد. واقعیت این است که این مساله را جمهوری اسلامی به اشکال مختلف بیان کرده و در عمل نیز ثابت کرده است ما به دنبال یک صنعت هسته‎ای کاریکاتوری یا یک صنعت هسته‎ای نمایشی نیستیم چون صاحب فناوری آن هستیم. بنابراین به‌گونه‎ای به این نامه پاسخ داده شد که بر این قدرت ایران تاکید می‎کند. او ادامه داد که این اولین نامه نبوده است و اوباما نامه‌نگاری‌های متعددی انجام داده است.

روابط تهران-ریاض از سطح خوبی برخوردار نیست

شمخانی که مدال افتخار عبدالعزیز‌السعود را از طرف ملک عبدالله بن‌عبدالعزیز که در آن زمان ولیعهد بود دریافت کرده است، با اعلام این موضوع که روابط ایران با عربستان از سطح خوبی برخوردار نیست، گفت: برخی کشورها به اشتباهات خود درباره ایران اذعان کرده‌اند. او درخصوص روابط تهران- ریاض می‌گوید: «برخلاف نیت‌ها و اهداف، وضع روابط ما با دولت موثر و دارای تاریخ غنی عربستان سعودی از سطح و وزنی که می‌خواهیم برخوردار نیست و علت آن ناشی از تلخی حوادثی است که اگر به ریشه‌های آن بازگردیم، می‎شود اثبات کرد که بخش سنگینی از این مسوولیت به خاطر اقدامات طرف مقابل بوده است. خیلی تمایل داشتیم که دوستان از چارچوب ذهنی غیرواقع‌بینانه درباره منطقه خارج بشوند و در کنار هم بتوانیم از مسائلی که متاسفانه اکثرا در مناطق عربی و مناطق سنی که دولت سعودی مدعی دفاع از آنها است رخ داده جلوگیری کنیم. همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره روابط ایران با کشورهای عربی به‌ویژه کشورهای خلیج‌فارس تاکید می‌کند که خروج منطقه از هر بحرانی ابتدا با گفت‌وگو بین ایران و این کشورها آغاز می‎شود و دوم با دور کردن اثر خارجی‌ها به ویژه غربی‌ها و آمریکا از منطقه. شمخانی یادآور شد: «بین ملت‌های عرب منطقه و ملت ایران محبت و برادری وجود دارد که از طرف هیچ کشوری به وجود نیامده و تحت تاثیر هیچ کشور دیگری قرار ندارد. مثلا حجاج زمانی که به عربستان‌سعودی می‌روند همبستگی بین ایرانی‌ها و بقیه حجاج وجود دارد. ممکن است بین رویکرد دولت‌ها با رویکرد ملت‌ها اختلافی وجود داشته باشد که ان‌شاءالله دولت‌ها نظر ملت‌ها را انتخاب کنند.»

ایران خواهان انجام مذاکرات در یک پایتخت اسلامی بود

در ادامه شمخانی در پاسخ به سوالی درباره بهبود روابط ایران با برخی کشورهای منطقه از جمله عمان گفت: «اصرار داریم که روابط‌مان با کشورهای منطقه روابطی مبتنی بر منافع ملت‎های منطقه و بدون تاثیر از دستورات و برنامه‌های قدرت‌های بزرگ باشد. ما توانستیم این را با برخی از کشورهای منطقه به‌عنوان مثال عمان که این چارچوب را پذیرفتند محقق کنیم و به شکلی مناسب نمونه سازی کنیم. البته این محدود به عمان نیست و می‌توان آن را توسعه داد.»

او با بیان اینکه این نوع رابطه را در برخی زمان‌ها با کشورهایی مانند عراق، سوریه و کویت و به شکل‎های دیگر با قطر تجربه کرده‌ایم، افزود: «حتی این رابطه می‌تواند با عربستان سعودی نیز توسعه پیدا کند.» دبیر شورای عالی امنیت ملی در رابطه با دلایل انتخاب مسقط به‌عنوان محل مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد که انتخاب یک پایتخت اسلامی برای مذاکرات همواره جزئی از اصولی اساسی در سیاست خارجی ایران بوده است. او ادامه داد: «بنابراین یک روند تقریبا دو سال و نیمه از مذاکرات اعلام نشده را پشت سر گذاشتیم. می‌گویم اعلام نشده به این معنا که محرمانه نیست، بلکه در رسانه‌ها اعلام نشده است تا اینکه به گفت‌وگوهای آشکار و شفافی که همچنان ادامه دارد رسیدیم.»