رئیس‌جمهوری که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفت در ادامه دیدارهایی که طی روزهای اخیر با سران کشورهای مختلف، مقامات نهادهای بین‌المللی و ایرانیان مقیم آمریکا داشت، عصر جمعه به وقت نیویورک در نشستی مطبوعاتی در جمع نمایندگان رسانه‌های بین‌المللی در نیویورک حاضر شد و به سوالات نمایندگان رسانه‌ها پاسخ داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در این نشست مطبوعاتی، با یادآوری قطعنامه «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» که سال گذشته براساس پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید، تاکید کرد: امروز همه وظیفه داریم در برابر این خطر بزرگ منطقه‌ای و جهانی، برنامه‌ریزی درست کرده و ریشه‌های تروریسم را شناسایی کنیم. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مبارزه نمایشی با تروریسم نمی‌تواند دنیا را به هدف بلند ثبات و امنیت رهنمون کند، گفت: کشورهایی که تاکنون به گروه‌های تروریستی کمک کردند یا بخش‌های خصوصی در آن کشورها با اجازه و اطلاع دولت‌های خود به تروریست‌ها کمک کرده‌اند باید احساس مسوولیت کنند و همه کمک‌های مالی را نسبت به همه گروه‌های تروریستی قطع کنند. او با تاکید بر اینکه «در مبارزه با تروریسم، به جای کار نمایشی، به کار ریشه‌ای بپردازیم»،تصریح کرد: با بمباران چند نقطه، تروریسم از بین نخواهد رفت؛ از سال ۲۰۰۱ تاکنون که بمباران هوایی در کشورها و مناطق مختلف تحت عنوان مبارزه با تروریسم انجام شده است، نتیجه‌اش این بوده که تروریسم گسترش پیدا کرده و قوی‌تر و دارای جاذبه بیشتری برای برخی ناآگاهان شده است.

رئیس‌جمهوری در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری درباره تحلیل رئیس‌جمهوری از مواضع مختلف در قبال تروریست‌ها، گفت: ایران در مساله مبارزه با تروریسم حتی در حوادث اخیر در عراق نیز پیشتاز و پیشقدم بود. ایران از همه نظر در برابر تروریسم ایستاده تا ریشه‌های آن خشکانده شود. البته به سهم خود درباره اهداف بمباران سوریه در تردید هستم؛ چراکه معتقدم مبارزه با یک گروه تروریستی و تقویت دیگر گروه‌های تروریستی؛ یعنی انجام عمل متناقض و متضاد؛ همه تروریست‌ها بد هستند و نمی‌توانیم بگوییم یک گروه تروریستی بد و گروه دیگر خوب است.

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مبنی‌بر تبلیغات رسانه‌های آمریکایی بر سر ماجرای دستگیری جیسون رضایی و اقدام متقابل دولت درباره اتباع ایرانی بازداشت شده در عربستان به دستور آمریکا گفت: فرد دستگیر شده در دوره بازجویی است و ممکن است در این مرحله از سوی دادستانی تبرئه شود، اما آنچه اهمیت دارد این است که روند رسیدگی به وضعیت همه اتباع کشورها که در کشوری دیگر بازداشت می‌شوند روند حقوقی و قانونی را در دستگاه قضایی طی کند. روحانی افزود: البته ایرانی‌های زیادی درآمریکا یا دیگر کشورها به درخواست آمریکا بازداشت شده‌اند و باید برای آزادی آنها تلاش کنیم.دولت‌ها در این زمینه می‌توانند کمک کنند که پیگیری روند قضایی زندانیانی از این دست سریع‌تر طی شود، این گفت‌وگو از سوی دولت ما آغاز شده است. رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره روابط ایران و آمریکا گفت: قرار نیست برای همیشه روابط بین ایران و آمریکا تنش‌آمیز و خصمانه باشد. روزی روابط برقرار می‌شود و باید زمان درست آن را پیدا کنیم؛ بنابراین ضرورت دارد دو کشور شرایطی را فراهم کنند که آینده بهتر از گذشته باشد.

روحانی به خبرنگار «سی‌ان‌ان» که سوال کرد شما ناراحت نمی‌شوید اگر امسال کسی پس از پایان سفرتان به شما تلفن نکند، پاسخ داد: ما باید به‌دنبال اهداف بلند‌مدت باشیم. مکالمه تلفنی چیز مهمی نیست، مهم چگونگی حرکت به‌سمت آینده بهتر است و حرکتی که به‌نفع همه مردم و ملت‌های جهان باشد.

روحانی در گفت‌وگو با CNN: تحریم و تهدید مردم ایران نادرست است

رئیس‌جمهوری همچنین در گفت‌وگو با مجری شبکه خبری CNN، تحریم، تهدید و هر برنامه‌ای که مردم ایران را از توسعه و فناوری باز دارد راهی نادرست خواند و گفت: در صورتی که همه به سمت جلو برای توافق حرکت کنند، توافق امکان‌پذیر است. روحانی، تفاهم ژنو را نشانه‌ای از امکان‌پذیر بودن توافق هسته‌ای دانست و در عین حال به وجود اختلاف‌نظرهایی در مسیر باقیمانده از مذاکرات هسته‌ای اشاره و تاکید کرد: باید راه‌حلی برای اختلاف‌نظرها پیدا شود و به حل‌وفصل برسد؛ با توجه به آثار مهمی که این توافق دارد، طرف‌های مقابل نباید با وقت گذاشتن روی مسائل توهمی یا جزئی و خرد، منافع بسیار بزرگ‌تری برای منطقه و جهان را از دست دهند. روحانی افزود: اگر توافق انجام گیرد، بلافاصله می‌تواند تحریم قطع شود و قطعنامه‌های قبلی علیه ایران ابطال و موضوع نیز از دستور کار شورای امنیت به‌طور کامل خارج شود. به‌عنوان یک اصل باید مورد قبول همه باشد که مذاکره باید به شرایط عادی و معمولی منتهی شود و ایران مانند همه کشورهای عضو NPT از حقوق برای فعالیت هسته‌ای خود برخوردار شود. رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی‌بر میزان انعطاف جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای، با بیان اینکه دکتر روحانی در بخش دیگر این گفت‌وگو، ایران را پیشتاز مبارزه با تروریسم دانست و گفت: ایران اولین کشوری بود که در مبارزه با داعش، به کمک مردم و دولت عراق شتافت.