سفر رئیس‌جمهور به نیویورک قطعی شد

گروه دیپلماسی: گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و ۱+۵ به ایستگاه نیویورک رسید. پس از فراز و فرودهای یک سال اخیر مذاکرات هسته‌ای در وین و ژنو، این مذاکرات روز چهارشنبه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با ناهار کاری وزیر امور خارجه ایران و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز می‌شود و گفت‌وگوها به‌طور رسمی از روز پنج‌شنبه با دیدار وزرای خارجه از سر گرفته می‌شود. به گفته معاون وزیر خارجه ایران برگزاری جلسات نیویورک به روشن شدن نتیجه توافق هسته‌ای کمک می‌کند. در همین ارتباط عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با بیان اینکه نشست نیویورک با ناهار کاری ظریف و اشتون در روز چهارشنبه آغاز می‌شود، گفت: «نشست رسمی ایران و ۱+۵ عصر پنج‌شنبه هفته جاری (۲۷ شهریورماه) به ریاست وزیر امور خارجه و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.» پس از این گفت‌وگوها، رئیس‌جمهور نیز روز ۳۱ شهریور برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک می‌شود.

به گزارش «ایرنا»، سیدعباس عراقچی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: «دکتر ظریف رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و اعضای تیم روز سه‌شنبه هفته جاری عازم نیویورک می‌شوند.» او تاکیدکرد: «پس از ناهار کاری ظریف و اشتون، دیدارهای دوجانبه میان ایران و اعضای ۱+۵ در روزهای عصر چهارشنبه و صبح پنج‌شنبه برگزار می‌شود.» معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه افزود: «در این نشست‌ها، درباره نحوه ادامه مذاکرات و نیز برگزاری نشست در سطح وزیران امور خارجه تصمیم‌گیری می‌شود.»

مذاکرات ۲۷ شهریور ماه ایران با گروه ۱+۵ در نیویورک در حاشیه شصت و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود. این گفت‌وگوها هفتمین دور از مذاکرات جامع میان طرفین است که در مذاکرات وین ۶ به دلیل اختلاف نظر بر سر مسائلی چون میزان و حجم غنی‌سازی اورانیوم ایران، طول مدت زمان توافق نهایی، رآکتور آب سنگین اراک، تاسیسات فردو و نحوه برداشته شدن تحریم‌ها نتوانستند به توافق جامع دست یابند.

ایران پیش از برگزاری نشست نیویورک با اعضای گروه۱+۵ دیدارهای مختلفی به صورت دوجانبه داشته‌اند. پس از مذاکرات وین ۶، ظریف و اشتون ۱۰ شهریور ماه در بروکسل دیدار و گفت‌وگو کردند. ظریف همچنین با فدریکا موگرینی جانشین اشتون و وزیر خارجه ایتالیا روز ۱۳ شهریور در ایتالیا دیدار کرد. سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی نیز در روزهای ۱۶ مرداد و ۱۳ و ۱۴ شهریور ماه در شهر ژنو سوئیس دو دوره با ویلیام جوزف برنز معاون ارشد وزیر خارجه آمریکا و وندی شرمن نماینده واشنگتن در مذاکرات با ۱+۵ به‌صورت دوجانبه مذاکره کردند.

معاونان وزیر خارجه ایران همچنین روز ۲۰ شهریور ماه در وین اتریش با نمایندگان سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان دیدار و گفت‌وگو کردند. عراقچی در سفر به پاریس با نیکلاس دوریویر نماینده فرانسه به‌صورت دوجانبه مذاکره کرده بود. همچنین ظریف دو دور با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در تاریخ‌های ششم و بیستم شهریور ماه دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف همچنین با همتای چینی خود در حاشیه اجلاس شانگهای در شهر دوشنبه تاجیکستان روز ۲۰ شهریور ماه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ادامه این دیپلماسی فعال، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران دیروز در سفری دو روزه و به منظور دیدارهای دوجانبه با مقامات سوئیسی عازم ژنو سوئیس شد. به گزارش خبرگزاری « مهر»، سفر به سوئیس در راستای ملاقات‌های دوره‌ای با کشورهای اروپایی است. در این سفر معاون وزیر امور خارجه درخصوص مسائل مختلف دوجانبه از جمله موضوعات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با مقامات سوئیسی گفت‌وگو خواهد داشت. همچنین مذاکره درباره موضوعات منطقه‌ای نیز با توجه به اهمیت کشور سوئیس به عنوان یک کشور اروپایی از جمله موضوعات مورد گفت‌وگوی طرفین است.

مفید بودن نشست‌های نیویورک

همزمان با اخبار مذاکرات نیویورک، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه سیاست‌های آمریکا در قبال ایران ثابت است و تغییر بر اساس یک موضع‌گیری باید در عمل مشاهده شود، گفت که اعتقاد داریم که برای مبارزه با تروریسم باید جدی بود و این جدیت را در آمریکایی‌ها ندیده‌ایم.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در آستانه سفر به نیویورک در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درخصوص دیدار وزرای خارجه هفت کشور و مفید بودن این رایزنی‌ها گفت: «یک جلسه ۱+۵ در سطح وزرا پیش‌بینی شده است که تاریخ آن هنوز مشخص نیست؛ ولی امیدواریم در مذاکراتی که در سطح مدیران سیاسی داریم، بتوانیم پیشرفت‌هایی داشته باشیم که در آن صورت جلسه وزرا در سطح ۱+۵ می‌تواند کمک کند که مذاکرات به جلو برود.»

تخت‌روانچی در پاسخ به این سوال که آیا نیویورک تعیین‌کننده مسیر مذاکرات برای رسیدن به توافق تا ۲۴ نوامبر خواهد بود، افزود: «نمی‌خواهم بگویم تعیین‌کننده هست یا خیر؛ اما مذاکرات اکنون در مقطع حساسی قرار دارد و جلسات نیویورک می‌تواند کمک کند که نسبتا روشن شود که آیا ما می‌توانیم تا ۴ آذرماه به تفاهم برسیم یا خیر؛ اما من اتفاق عجیب و غریبی را از جلسات نیویورک نمی‌توانم پیش‌بینی کنم. طبیعتا هر چه به ۴ آذر نزدیک‌تر می‌شویم، حساسیت کار بیشتر می‌شود و جلسات در نیویورک و جاهای دیگر حساسیت خاص خود را دارد.»

مذاکره با آمریکا

مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به این سوال که در صورتی که آمریکا از ایران برای مبارزه علیه داعش درخواست همکاری کند، آیا ایران می‌پذیرد و اینکه سیاست مذاکره با آمریکا تنها در موضوع هسته‌ای پیش از امضای توافق ژنو تا چه اندازه قطعیت دارد، گفت: «در ارتباط با بحث هسته‌ای با مجموعه و همه اعضای ۱+۵ مذاکره می‌کنیم و علاوه بر مذاکرات کلی به صورت جداگانه با کشورهای عضو، مذاکرات دوجانبه‌ای نیز داریم و این موضوع را ادامه خواهیم داد تا ببینیم آیا مذاکرات به جایی می‌رسد یا خیر.» معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: «ما صرفا در این چارچوب با آمریکایی‌ها مذاکره می‌کنیم و به موضوع دیگری پرداخته نخواهد شد.»

معاون وزیر خارجه در پایان درخصوص گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در ژنو و طرح موضوع داعش نیز گفت: «هیچ مذاکره‌ای در مورد مساله داعش صورت نگرفت، آمریکایی‌ها صرفا اعلام موضع کردند و ما مطالب آنها را شنیدیم.»

سفر رئیس‌جمهور به نیویورک

برای دومین سال پیاپی رئیس‌جمهور اسلامی ایران برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر می‌کند. به گزارش خبرآنلاین، قرار است ۳۱ شهریورماه حسن روحانی برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کند. یکی از موضوعات و دستورکارهای این سفر نشست ایران و ۱+۵ برای مذاکرات هسته‌ای است. همچنین «ایسنا» خبر داده است که هفتم مهرماه نیز زمان سفر روحانی به آستاراخان روسیه برای شرکت در اجلاس کشورهای حاشیه خزر خواهد بود.این اجلاس چهارمین اجلاسی است که به منظور تدوین نظام حقوقی این دریا برگزار می‌شود.