«استانداردهای حقوق بشر در ایران در حال ارتقا است»، این را احمد شهید، گزارشگر ویژه امور حقوق بشر در ایران می‎گوید. او که تا پیش از این، اصرار به نقض حقوق بشر در ایران داشت، در گفت‌وگو با «عصرایران»، از تعاملاتی که با نمایندگی‎های جمهوری اسلامی در نیویورک و ژنو دارد، می‌گوید و برخی اقدامات و سخنان مقامات ایران را گام‎های مثبتی برای تعامل با زیرساخت‌های بین المللی حقوق بشر عنوان می‏کند. او همچنین از ورود ساز و کارهای داخلی، مانند کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی برای راستی آزمایی ادعاهای حقوق بشری استقبال می‌کند و درباره تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ایران وضع شده، توضیح می‎دهد که در گزارش‎های خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل بر تاثیر این تحریم‎ها بر حق بهداشت تاکید کرده است.

احمد شهید در این مصاحبه با تاکید بر اینکه خود یک مسلمان مقید به احکام شرع است می‌گوید که هیچ تضادی بین احکام اسلامی و حقوق بشر وجود ندارد.

او در رابطه با تعاملات مثبتی که با دولت ایران داشته و منجر به نتیجه شده است، می‌گوید:

«دولت ایران بعضی وقت‌ها به مکاتبات خصوصی که توسط من و سایر گزارشگران ویژه در مورد نگرانی‎های مشترک ارسال شده پاسخ داده است.»

او ادامه داد: «من این‌گونه بیانات و تمایل به گفت وگو را نشانه‎ای مثبت از جدی گرفتن نگرانی‌های بین‌المللی توسط مقامات ایرانی می‌بینم. این گام‌ها پایه همکاری با زیرساخت‌های بین‌المللی حقوق بشر را تشکیل می‌دهند و همچنان باعث خوش‌بینی من برای ایجاد یک رابطه کاری می‌شوند که به تحقق فعالیت‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد کمک می‌کند.»

او درباره روی کار آمدن دولت روحانی با شعار اخلاق‌گرایی و راستگویی به عنوان اصلی ترین مبانی حقوق شهروندی در انتخابات گذشته تاکید کرد: «بسیاری از وعده‌های رئیس‌جمهور روحانی بسیار مثبت هستند و من اعتقاد دارم ملت ایران با آرای خود به این خوش بینی پاسخ دادند. این توقع هم در ایران و هم در عرصه بین‌الملل وجود دارد که وعده‎های انتخاباتی برای تغییر به اقدامات عملی تبدیل شوند.»

گزارشگر ویژه امور حقوق بشر ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اثرگذاری تحریم‌ها بر زندگی مردم ایران و اقدامات او در این مورد توضیح داد:«من در سه گزارش آخر خود به مجمع عمومی و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد تاثیر تحریم‌ها بر وضعیت انسانی در ایران صحبت کرده‌ام. این گزارش‌ها نظرات کلی در خصوص تاثیرات احتمالی تحریم‌ها بر واردات غذا، دارو، تجهیزات پزشکی و سایر کالاهای لازم برای تحقق حق بهداشت را ارائه کرده‎اند.»

او در پایان تاکید کرد:«همه کشورها نگرانی‎های حقوق بشری دارند و انتقاد نباید به عنوان دشمنی با کل حکومت یا دولت دیده شود. در مقابل، انتقاد اولین گام در جهت شناسایی مشکلات و راه حل‎های آن است. من باور دارم که دیدار از کشور ایران و گسترش فرصت‌ها برای گفت‌وگوی اساسی بسیار مفید خواهد بود و من امیدوارم دولت چنین تقاضایی را در آینده نزدیک مدنظر قرار دهد.»