صالحی از بازطراحی رآکتور اراک خبر داد

گروه خبر: رئیس سازمان انرژی اتمی از شروع بازطراحی قلب راکتور اراک خبر داد. علی‌اکبر صالحی همچنین در گفت‌وگوی دیروز خود با شبکه خبر از نقش برخی از کشورهای آسیای شرقی در خرابکاری‌های هسته‌‌ای در کشورمان پرده برداشت. سه روز پیش نیز اخباری مبنی بر دست داشتن کشورهای اروپایی در خرابکاری‌های هسته‌‌ای علیه کشورمان از سوی ساز مان انرژی اتمی اعلام شده بود. به هر حال روز گذشته صالحی در کنار ا علام این اخبار با بیان اینکه به طور همزمان در راکتور اراک بازبینی تجهیزات برای مقابله با خرابکاری هسته‌‌ای و نیز بازطراحی قلب راکتور توسط متخصصان و کارکنان آن در حال انجام است، گفت: در همین راستا با توجه به پیشنهاد ایران برای رفع نگرانی برخی کشورها درباره راکتور اراک مبنی بر بازطراحی قلب راکتور و طرح آن در مذاکرات هسته‌‌ای روز سه‌شنبه جلسه‌ای در همین رابطه با حضور دوستانمان در وزارت خارجه برگزار شد.

نقش کشورهای آسیای شرقی در خرابکاری هسته‌‌ای

همچنین به گزارش «ایرنا»، رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه خرابکاری‌های هسته‌‌ای مرزی ندارد، گفت: تعداد زیادی از خرابکاری‌ها علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌‌ای ایران برای ما مسجل شد که متاسفانه برخی کشورهای آسیای شرقی هم وارد این عرصه شده بودند. علی‌اکبر صالحی با اشاره به تاریخچه کشف ویروس استاکس‌نت اظهار کرد: ایران پیش از افشای این خرابکاری در رسانه‌های غربی از آن اطلاع داشت و راه مقابله با آن را هم فراگرفته بود. وی گفت: اگر روزنامه‌های غربی خود درباره این خرابکاری نمی‌گفتند، نمی‌خواستیم آن را افشا کنیم، زیرا هم افکار عمومی را با کشیدن موضوع به جامعه ناراحت می‌کرد و هم می‌خواستیم با آمادگی و بدون آگاهی غربی‌ها از این آمادگی پیش برویم. همچنین به گزارش «ایسنا»، صالحی در ادامه در رابطه با مقابله با خرابکاری‌های صنعتی در فعالیت‌های صنعتی گفت: ما در سال‌های ۸۸-۸۹ چندان به این مسائل حساسیت نداشتیم اما با آمدن ویروس استاکس نت موضوع برایمان جدی شد و خوشبختانه شیوع این ویروس در فعالیت‌های هسته‌‌ای در آغاز کار بود و توانستیم آثار تخریبی آن را کنترل و مدیریت کنیم. بعد از آن بود که نسبت به خرابکاری‌ها دراین صنعت حساسیت پیدا کردیم. در حال حاضر هر تجهیزاتی که از خارج تامین می‌کنیم مورد آزمایش قرار می‌گیرد و اساس کارمان را بی‌اعتمادی به پیمانکاران خارجی و تولیدکنندگان تشکیل داده است.

تزریق گاز به سانتریفیوژهای IR-۸ نیازمند اجازه رئیس‌جمهور

به گزارش «ایسنا»، صالحی درباره فعالیت ایران در زمینه نسل‌های جدید سانتریفیوژ‌ها به ویژه درخصوص تولید اورانیوم غنی شده گفت: ساخت و تولید سانتریفیوژهای جدید حق ما است و براساس توافق ژنو تقریبا تحقیق و توسعه هیچ قیدی ندارد و نسل آخر سانتریفیوژهای ما یعنی IR-۸ را ما به آژانس معرفی کردیم که سوی آن ۲۴ است. تست‌های مکانیکی آن انجام شده است اما هنوز به آن گاز تزریق نکرده‌ایم و این کار به اجازه رئیس‌جمهور نیاز دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که در ساخت نسل‌های جدید سانتریفیوژ راه برای ایران هموار شده است. صالحی همچنین از دستاوردهای جدید این سازمان با به کارگیری سانتریفیوژها در عرصه درمانی و قراردادهایی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد و گفت: می‌توان گفت که امسال نسبت به سال گذشته جلوتر هستیم فقط اورانیوم ۲۰ درصد را تعلیق کردیم با این هدف که مذاکرات پیش برود. وی افزود: این موضوع مساله مهمی نیست. یک شیر پنج درصد داریم که هر وقت نظام اراده کند آن را باز می‌کنیم و در صورت نیاز شیر پنج درصد را می‌بندیم و ۲۰ درصد را باز می‌کنیم.

مشکلی برای بازدید از پارچین نداریم

صالحی در ادامه با اشاره به سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، تاکید کرد: می‌توان گفت روند همکاری ما و لحن آژانس روزبه‌روز مثبت‌تر می‌شود. او با اشاره به درخواست بازدید آژانس از سایت پارچین گفت: پیش از این در سال ۲۰۰۵ آنها دو بار درخواست بازدید کردند و ما هم اجازه دادیم و حتی نمونه‌برداری هم کردند و حالا دوباره می‌خواهند از آن بازدید کنند. البته ما مشکلی برای بازدید نداریم اما خلاف حاکمیت ملی است چرا که پارچین سایتی نظامی است و نمی‌توانند که هر وقت اراده کردند بیایند و از آن بازدید کنند.

گزارش آژانس هفته آینده منتشر می‌شود

همزمان با این اظهارات قرار است هفته آینده گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شود. به گزارش خبرگزاری «تسنیم» به نقل از رویترز، با توجه به اینکه آژانس گزارش فصلی خود را در هفته اول ماه سپتامبر منتشر خواهد کرد، ایران عملا تا چند روز قبل از این مهلت فرصت دارد تا اقدامات خود در مورد این پنج محور را به اتمام برساند.

تشریح دستور کار مذاکرات با اشتون در بروکسل در خبری دیگر در این ارتباط قرار است وزیر امور خارجه ایران هفته آینده با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل دیدار کند. هر چند مذاکرات ایران با آژانس ارتباط مستقیمی با مذاکرات ایران با اعضای گروه ۱+۵ ندارد، اما بی‌تردید در آینده این مذاکرات تاثیرپذیر خواهد بود. از همین رو روز گذشته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه درخواست مذاکره در بروکسل از سوی کاترین اشتون بوده است، اعلام کرد: توقع ندارم در این دیدار دوجانبه وارد مسائل محتوایی شویم. وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه سفر به عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره دیدار هفته آینده با کاترین اشتون در بروکسل بیان کرد: برداشت من این است که هدف این دیدار تنظیم مابقی مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ است و اینکه برنامه‌ریزی چگونه باشد. ظریف گفت: دوستان ما (اعضای تیم مذاکره‌کننده) در حال مذاکرات دو جانبه و محتوایی با کشورهای ۱+۵ هستند و بنده نیز در آینده نزدیک با روسیه و چین در سطح وزرا دیدار خواهم داشت و موضوعات را پیگیری می‌کنیم. رئیس دستگاه دیپلماسی کشور تاکید کرد: فعلا کارها را انجام می‌دهیم تا زمان اجلاس سازمان ملل در نیویورک که در حاشیه مجمع عمومی نشست ایران و ۱+۵ در سطح وزیران خارجه برگزار می‌شود، فرا رسد و همین‌طور نیز اجلاس‌های دوجانبه و چند جانبه خواهیم داشت. وزیر امور خارجه کشورمان درباره دیدار دوجانبه با آمریکا قبل از نشست رسمی ایران و ۱+۵ در هفته‌های آینده گفت: من دیداری با آمریکا ندارم، اما سایر اعضای تیم، دیدارهای دوجانبه‌ای دارند که آمریکا نیز در این دیدارها خواهد بود.