موافقان استیضاح بورسیه‌ها را بررسی می‌کنند

زینب موسوی: یک هفته پس از رای مثبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به استیضاح رضا فرجی‌دانا و کنار گذاشتن او از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در اقدامی پنج عضو جدید کمیته بررسی بورسیه‌های غیرقانونی را انتخاب کرد. در این میان اما آنچه جالب توجه به‌نظر می‌آید، انتخاب افرادی است که خود از امضا‌کنندگان استیضاح و موافق برکناری فرجی‌دانا بوده‌اند؛ در شرایطی که پیش از این، جواد هروی، رضا صابری، علی اصغر زارعی و عباس مقتدایی عضو این کمیته بودند، حالا اما علاوه‌بر علی‌اصغر زارعی،‌ قرار است سیدمحمود نبویان، قاسم جعفری، عطاءالله سلطانی‌صبور و علیرضا سلیمی به‌عنوان اعضای جدید این کمیته به بررسی اعطای غیرقانونی سه هزار بورسیه در دولت محمود احمدی‌نژاد بپردازند.

این خبر را قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش مجلس به خبرگزاری فارس اعلام کرد وگفت: «کمیته بررسی بورسیه‌های غیرقانونی تشکیل شد و اعضای آن با رأی اعضای کمیسیون انتخاب شدند.»

این اعضا در شرایطی از سوی کمیسیون آموزش مجلس برگزیده شده‌اند که در جریان استیضاح فرجی‌دانا، موضعی متفاوت از فرجی‌دانا درباره بورسیه‌های غیرقانونی داشته‌‌اند.

در این باره اگرچه انتشار برخی اخبار و اسناد درباره سه هزار بورسیه غیر‌قانونی دولت قبل که به گمان بسیاری از جمله دولتی‌ها و برخی نمایندگان مجلس، از اصلی‌ترین دلایل استیضاح رضا فرجی‌دانا به‌شمار می‌آمد، اما نمایندگان مخالف با فرجی‌دانا، با دفاع از دلایل خود مبنی‌بر اینکه «شیوه‌ مدیریت» فرجی‌دانا در وزارت علوم «خلاف مصالح کشور» بوده و «بستر ترویج افراطی‌‌گری در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایجاد و فراهم‌سازی شده است»، وجود تخلف در اعطای بورسیه به دانشجویان در دولت قبل را رد کرده و بر استیضاح پافشاری کردند؛ تا جایی که توانستند با اولین استیضاح در دولت روحانی، وزارت علوم را از فرجی‌دانا پس گیرند.

با این همه، سید محمود نبویان که از اعضای انتخاب شده برای پیگیری بورسیه‌های غیرقانونی است، در شرایطی انتخاب شده است که بورسیه‌های اعطا شده را غیرقانونی نمی‌داند؛ او پیش از این، «غیرقانونی دانستن بورسیه سه هزار نفر» را حاکی از آن دانسته بود که «برخی قصد دارند با موضوعات علمی هم برخورد سیاسی کنند.» به‌زعم او که این اقدام را «مصداق سیاسی‌کاری در برخورد با مباحث علمی» معرفی کرده بود، «این بورسیه‌ها کاملا قانونی بوده و غیرقانونی دانستن آن دروغی بیش نیست.»

این عضو جبهه پایداری اعلام کرده بود: «کسانی که خود را سردمدار مبارزه با بورس‌های غیرقانونی معرفی می‌کنند در درجه اول خودشان متهم هستند و باید پاسخگو باشند.» نبویان، این اظهارات را پیش از استیضاح فرجی‌دانا و در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس مطرح کرده بود.

علی‌اصغر زارعی دیگر عضو انتخاب شده از سوی کمیسیون آموزش برای پیگیری موضوع بورسیه‌های غیر‌قانونی نیز، پیش از این و در گفت‌وگو با «ایلنا»، عدد سه هزار بورسیه غیرقانونی را مطابق با واقعیت ندانسته بود، اما در عین حال، بر این موضوع تاکید داشت که اگر تخلفی بوده باید برخورد شود. زارعی هم‌اکنون به‌عنوان رئیس این کمیته انتخاب شده است.

از سوی دیگر اما، عطاءالله سلطانی صبور در جریان استیضاح فرجی‌دانا در گفت‌وگو با سایت خبری «پیام نو»، با تاکید بر اینکه موضوع بورسیه‌ها باید سریع‌تر تعیین تکلیف شود، گفته بود: «هر کسی در هر مقامی از بورسیه‌های غیر‌قانونی استفاده کرده باید اعلام و مطابق قانون مورد برخورد قرار بگیرد.»

جلسه کمیته بررسی بورسیه‌های غیرقانونی با نجفی

حال که اعضای کمیته مجلس برای بررسی بورسیه‌های غیرقانونی انتخاب شده‌اند، علیرضا سلیمی نماینده مجلس و یکی از اعضای جدید، هدف از تشکیل این کمیته را بررسی وضعیت بورسیه‌ها در تمامی دولت‌ها اعلام کرد. به باور این عضو کمیته بررسی بورسیه‌های غیرقانونی، اگر این اسامی صحیح بوده است چرا به قوه‌قضائیه داده نشد تا با متخلفان برخورد شود. سلیمی همچنین از جلسه این کمیته با محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم در هفته آینده خبر داد و گفت: «با توجه به اینکه بعد از استیضاح، اسامی مرتبط با کسانی که از بورسیه استفاده کرده‌اند منتشر شد و حتی بعضا آمارهای متفاوتی در مورد بورسیه‌ها ارائه شد این موضوع در دستور کار کمیسیون آموزش قرار گرفت.»

اعطای سه هزار بورسیه غیر‌قانونی در دولت قبل، همان موضوعی است که هرچند با مشی سکوت حامیان استیضاح مواجه شد، اما بیشترین وقت دفاعیات فرجی‌دانا در روز استیضاح را به خود اختصاص داد. هفته گذشته نیز، پس از آنکه محمد علی نجفی سرپرست وزارت علوم از تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری بورسیه‌های غیرقانونی اعطا شده به برخی افراد در دولت گذشته خبر داد، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری بر پیگیری جدی بورسیه‌های غیرقانونی ازسوی دولت تاکید کرد و گفت: «حتی اگر ۱۰ وزیر علوم در این دولت تغییر کنند باز هم موضوع بورسیه‌های غیرقانونی پیگیری خواهد شد. فرجی‌دانا برود یا نرود جهت‌گیری دولت در این زمینه مشخص است.»

جدیت دولت در این باره تا آنجا است که وزیر دادگستری، این هفته لغو تمام امتیاز‌های افراد بورسیه شده را که در دولت محمود احمدی‌نژاد به‌صورت «غیرقانونی» بورسیه شدند اعلام کرد؛ به‌گفته مصطفی پورمحمدی دریافت‌کنندگان بورسیه‌های غیر‌قانونی از امتیازهایی چون استخدام و تدریس منع شده‌اند.

با این همه با توجه به اینکه مجلس و دولت به‌صورت جداگانه به تشکیل کمیته‌هایی برای بررسی و پیگیری اعطای سه هزار بورسیه غیرقانونی در دولت قبل اقدام کرده‌اند، گزارش این کمیته‌ها تکلیف وضعیت این بورسیه‌های غیر قانونی را روشن خواهد کرد.