تاکید بر مبارزه با تروریسم
دیپلماسی: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در دومین روز از سفر سه روزه‎اش به عراق به منظور دیدار و رایزنی با مقامات عراقی، ضمن زیارت حرم مطهر حضرت امیرالمومنین علی (ع) با آیت‌الله سیستانی و دیگر مراجع تقلید شیعیان در نجف اشرف نیز دیدار کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روز گذشته و پس از دیدار با فواد معصوم رئیس‌جمهوری عراق، حیدر عبادی نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه، نوری مالکی نخست‌وزیر، رئیس مجلس، رئیس اطلاعات ملی و رئیس مجلس اعلای عراق عازم نجف شد. به گزارش «ایرنا»، ظریف پیش از ظهر روز دوشنبه در شهر نجف اشرف در دیدار با آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در مورد مسائل عراق و تهدیدات در منطقه گفت‌وگو و رایزنی کرد. همچنین او پیش از این دیدار با آیت‌الله بشیر نجفی و آیت‌الله محمد سعید حکیم از مراجع عظام تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف پس از دیدار با مراجع و آیات عظام عراق در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بیان اینکه هدف ایران «تاکید بر ضرورت وحدت ملی، تمامیت ارضی، توسعه و امنیت عراق است»، گفت که در این زمینه با مقامات و مسوولان مختلف در عراق صحبت کرده است. او درباره دیدارهای خود با آیات عظام شیعه در شهر نجف اشرف بیان داشت: «امروز هم فرصتی شد تا از نظرات مراجع و آیات استفاده کنم.» وزیر خارجه ایران تاکید کرد همه تلاش‌ها و اقدامات باید برای نجات و کمک به مردم و دولت عراق باشد تا به امید خدا منجر به مبارزه با تروریسم شود.

دیدار با مقامات اهل سنت

همچنین در پایان نخستین روز از سفر ظریف به عراق، وی در دیدار با جمعی از مقامات اهل سنت عراق بر تکمیل روند سیاسی و تسریع در تشکیل دولت فراگیر در این کشور تاکید کرد.

به گزارش «ایرنا»، رئیس دستگاه دیپلماسی با جمعی از مقامات اهل سنت این کشور از جمله اسامه النجیفی، محمود المشهدانی روسای سابق مجلس عراق و صالح المطلک معاون نوری مالکی در دوران نخست‌وزیری دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار در فضای صمیمی با حضور ابراهیم جعفری رئیس ائتلاف ملی عراق برگزار شد.

ظریف در این دیدارها بر تکمیل روند سیاسی و تسریع در تشکیل دولت فراگیر در عراق و همچنین راه‌های مقابله با چالش‎های سیاسی امنیتی در پرتو امنیت ملی تاکید کرد. وزیر امور خارجه همچنین از آمادگی تهران در حمایت از دولت و ملت عراق و تمامی گروه‎های سیاسی فعال این کشور در جهت صیانت از تمامیت ارضی، وحدت ملی، قانون اساسی و توسل به راهکارهای قانونی برای حل و فصل مشکلات عراق خبر داد.

وزیر امور خارجه امروز و در آخرین روز سفر خود به عراق به شهرهای اربیل و سلیمانیه در شمال این کشور می‎رود تا با «مسعود بارزانی» و «جلال طالبانی» از مقامات اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کند.

افزایش روابط دوجانبه

نخستین روز از سفر ظریف به عراق بسیار پربار بود. روز یکشنبه، سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق، در دیدار با وزیر امور خارجه ایران با استقبال از گسترش سطح پارلمانی روابط ایران و عراق گفت: «ما از جدیت همسایه خود ایران برای گسترش روابط با عراق با خبریم و قصد داریم پس از تکمیل روند سیاسی عراق، مناسبات خود با ایران را گسترده‎تر کنیم.» الجبوری افزود: «در کربلا و اقلیم کردستان، شیعیان و کردها پذیرای آوارگان مناطق اشغال شده هستند که این نشان از همبستگی عراقی‌ها دارد اما این اسکان دادن و کمک به آوارگان یک راه حل موقت است. لذا باید شرایطی فراهم شود که تروریسم سرکوب و آوارگان به خانه‎های خود بازگردند.» ظریف نیز در این دیدار با یادآوری توفیقاتی که در رسیدن به راه حل سیاسی از سوی عراقی‌ها به دست آمده است، خاطرنشان کرد: بهترین راهکار حل مشکلات امنیتی عراق استفاده از همین روش است.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، خطری که امروز عراق و مردم این کشور را تهدید می‌کند محدود به این کشور نیست و همه منطقه و کل جهان این تهدید را احساس می‌کنند.

آمادگی ایران برای همکاری

در عین حال روز یکشنبه وزیر امور خارجه در دیدار رئیس ائتلاف ملی عراق با تاکید بر این موضوع که مبارزه با تهدید و افراط تنها از مسیر نظامی میسر نیست، گفت: «ایران با جدیت آماده همکاری برای مقابله با ترور و ارعاب است.» ظریف در دیدار ابراهیم جعفری و جمعی از رهبران احزاب و فعالان سیاسی با بیان اینکه برادران کرد، شیعه، مسیحی، سنی و ایزدی همه جزئی از قربانیان این گروه ضد اسلامی و انسانی هستند، تاکید کرد: «به این دلیل جمهوری اسلامی ایران از ابتدا در کنار مردم سوریه و عراق با این گروه ضد‌بشری مقابله کرده و به این فکر نکرده قربانیان این اعمال تروریستی چه کسانی هستند.» او همچنین افزود: «امروز هم اعلام می‎کنیم با جدیت آماده هرگونه همکاری برای مقابله با ترور و ارعاب هستیم و این نشان‌دهنده نگاه جمهوری اسلامی ایران، رهبری و مردم کشورمان به وضعیت عراق است.» وزیر امور خارجه ایران در ادامه به نقش موثر ابراهیم جعفری و برادران اهل سنت، شیعه و کردها در شکل‌گیری وحدت ملی و همگرایی در عراق اشاره کرد و گفت: «امیدواریم در دو هفته حیاتی آینده، تا تشکیل کابینه این نقش ادامه یابد و یک دولت با حضور همه طیف‌ها شکل گیرد.»