نیاز به مذاکره با آمریکا داریم

گروه دیپلماسی: هنگامی که ویلیام برنز نفر دوم وزارت خارجه آمریکا و معاون ارشد جان‌کری به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ پیوست، سطح مذاکرات ایران و آمریکا به روانچی - برنز تغییر کرد. دیپلمات ها، مجید تخت‌روانچی را به سکوت و کم حرفی می‌شناسند و می‌گویند جدی، سازش ناپذیر، فکور و مورد اعتماد برخی وزیران خارجه سابق همچون ولایتی، خرازی و متکی بوده است. «ایرنا» در مورد موضوع تحریم‌ها و مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگویی را با معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه انجام داده است که در ادامه می‌آید. دیپلمات ارشد هسته‌ای ایران با توجه به مذاکرات رو در روی ایران و آمریکا، در پاسخ به این پرسش که ورود ویلیام برنز به تیم مذاکره‌کننده آمریکا چه تاثیری در روند مذاکرات داشته است، گفت: «ما با آمریکایی‌ها در موضوع هسته‌ای مذاکراتی داریم که یک موقع این مذاکرات در سطح خانم اشتون و آقای ظریف و هیات‌ها است و یک موقع در سطح معاونان است که آقای عراقچی و بنده هستیم. یک موقع در سطح کارشناسی است که با همه مجموعه‌شان جلسه داریم.» تخت‌روانچی افزود: «با آمریکا به دلیل تحریم‌هایی که علیه ما وضع کرده است، بیشتر در ارتباط هستیم اما فرقی نمی‌کند که در طرف مقابل ما چه کسی از این کشور نشسته است.» مجید تخت‌روانچی با بیان اینکه در بحث تحریم‌ها نیاز به مذاکره با آمریکا داریم، افزود: «در بعضی موارد آمریکایی‌ها هستند که به نحوی نقش‌شان پررنگ‌تر می‌شود و دلیل عمده اش هم این است تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها علیه ایران وضع کرده‌اند، بقیه کشورها ندارند. یعنی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران را داریم و تحریم‌های فرامرزی که آمریکایی‌ها تصویب کردند. وقتی بحث تحریم مطرح می‌شود، طبیعی است که اگر فقط سراغ اتحادیه اروپا برویم، کفایت نمی‌کند؛ نیاز داریم با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم تا ببینیم در ارتباط با تحریم چه نکات و مطالبی مطرح می‌شود.»

تحریم‌ها باید غیرقابل بازگشت باشد

معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که یکی از مذاکره‌کنندگان آمریکا اعلام کرده است که تحریم‌ها را لغو نمی‌کنند، بلکه آنها را تعلیق می‌کنند؛ در حالی که ما خواهان لغو تحریم‌ها هستیم و واکنش شما به این‌گونه اظهارات چیست، گفت: «اتفاقا از نکاتی که روی آن اختلاف نظر داریم، بحث تحریم است. یکی از مواردی که الان بین ما و غربی‌ها و مجموع ۱+۵ اختلاف‌نظر وجود دارد، بحث تحریم است و فکر می‌کنیم که بحث‌های سختی هم خواهد بود. ما مواضع مان در قبال تحریم‌ها روشن بوده و تحریم‌ها را ظالمانه می‌دانیم و باید لغو شود. ما بحث تعلیق تحریم یا اینکه تحریم‌ها بخواهد چند بخش و بعدا لغو شود را نمی‌توانیم قبول کنیم.» تخت‌روانچی در ادامه افزود: «در ارتباط با تحریم‌ها بحث‌های مفصلی در دوره‌های مختلف داشته‌ایم و خیلی صریح هم همین مطالب که بنده عرض کردم به طرف مقابل چه اروپایی‌ها و چه آمریکایی‌ها گفته‌ایم. آمریکایی‌ها هم نظر و مواضع خودشان را اعلام کردند.»

او با اشاره به اینکه خیلی روشن و صریح و با زبانی بسیار ساده گفته ایم که فقط لغو تحریم‌ها را قبول می‌کنیم، افزود: «تحریم‌ها را به صورت طبقه‌بندی شده نمی‌پذیریم. چیزی که در خود متن توافق ژنو هست. توافق ژنو می‌گوید تحریم‌های شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آمریکا، هم تحریم‌های کنگره و هم تحریم‌هایی که با دستورات اجرایی رئیس‌جمهوری این کشور است، باید لغو شود.» دیپلمات هسته‌ای ایران با اشاره به انتظارات طرفین درخصوص موضوع تحریم‌ها نیز گفت: «بحث تحریم و تعلیق آن مصداق بارزی است که می‌تواند به راحتی به سر جای اولش برگردد. یعنی اگر لغو نشود و فقط روی تعلیق بخواهیم صحبت کنیم، حالت غیرقابل بازگشت ندارد. طبیعتا اگر از ما انتظار کار غیرقابل بازگشت می‌رود باید طرف مقابل کار غیرقابل بازگشت انجام دهد.»

کاهش ذخیره اورانیوم و قدرت بازدارندگی

معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران در ادامه گفت‌وگوی خود در پاسخ به این پرسش که منتقدان معتقدند با کاهش ذخیره اورانیوم ۲۰درصد و تبدیل آن به اکسید و سوخت، در حقیقت، قدرت بازدارندگی و دست برتر داشتن ایران در مذاکرات پایین آمده است، گفت: «ما اکنون نیازی به ۲۰ درصد نداریم. ۲۰درصد را برای اینکه بتوانیم صفحه سوخت تولید کنیم و نیروگاه تهران یا رآکتور تهران را بچرخانیم و کارش را جلو ببریم، می‌خواهیم. برنامه دیگری که نداریم. ما قصد اینکه بخواهیم با ۲۰درصد به غنای بالاتر برسیم، نداریم برای اینکه اصلا جزو برنامه ما نیست که این کار را انجام دهیم و بر همین اساس در چارچوب برنامه خودمان به آن‌ اندازه‌ای رسیده بودیم که بتوانیم صفحه سوخت تولید و نیازهای داخلی‌مان را رفع کنیم و بعد این کار را انجام دادیم. در همان پروسه و فرآیندی که قرار بود برویم، رفتیم و نیازی به اینکه بخواهیم تولید سوخت بیشتری کنیم وجود نداشت و بر آن اساس کارمان را پیش بردیم.»

امکان توافق تا آذر

مجید تخت‌روانچی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه فکر می‌کنید با توجه به تحولاتی که در آمریکا وجود دارد، هم انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و هم موضوع بازنشستگی برنز و شرمن، این اراده در آمریکایی‌ها وجود دارد که زودتر از ۲۴ نوامبر به نتیجه برسیم، افزود: «من چیزی که می‌توانم به شما بگویم این است که ما در همه اعضای ۱+۵ این علاقه را دیده‌ایم که این کار به پیش برود. یعنی ما در محتوای کار، مانند بحث غنی‌سازی و تحریم‌ها اختلاف نظر داریم و اختلاف نظرهایمان نیز زیاد است ولی آن به این معنا نیست که بخواهم بگویم طرف مقابل علاقه‌مند نیست به این کار. آنها هم علاقه دارند.»

گفت‌وگوی پنج ساعته با آمریکایی‌ها

تخت‌روانچی در پایان گفت‌وگوی خود درباره مذاکرات غیرمنتظره ۵ ساعته با مقامات آمریکایی در ژنو سوئیس و این مساله که آیا آمریکایی‌ها درباره پیشنهادهای ایران به نظرات جدیدی رسیده بودند که این نشست برگزار شد، گفت: «قبلا هم گفتم که ما در طول ۴ ماه آینده مذاکرات را در سطوح مختلف ادامه می‌دهیم؛ از جمله مذاکرات دوجانبه. مذاکرات اخیر هم در همان چارچوب بود. ما با همه اعضای ۱+۵ به صورت دوجانبه مذاکره داریم و به غیر از آمریکا، با بقیه اعضا در پایتخت‌ها هم گفت‌وگو می‌کنیم. در حقیقت تماس‌های دوجانبه ما با آمریکا از تماس‌های ما با بقیه اعضا کمتر است. مذاکرات اخیر سازنده و مفید بود و در ادامه، مذاکرات وین با این هدف انجام شد تا ببینیم امکان نزدیک شدن مواضع دو طرف در موضوعات کلیدی تا چه حد است.»