گروه خبر: مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش صنعت (تورم تولیدات صنعتی) را اعلام کرد. بر اساس گزارشی که این نهاد وابسته به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور منتشر کرده‌ است، تورم تولیدات صنعتی کشور در چهار فصل سال 92 نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به 28درصد رسید. این در شرایطی است که رشد این شاخص در سال‌های قبل آن به مراتب بالاتر بوده‌است.

این آمار نشان می‌دهد که تورم تولیدات صنعتی کشور همچون تورم شهری و روستایی روند کاهشی خود را آغاز کرده است. این شاخص اقتصادی بیانگر آن است که متوسط قیمت کالاهای تولید شده صنعتی از در کارخانه در زمستان گذشته 10 واحد درصد از زمان مشابه سال قبل کاهش داشته است. افزایش تورم تولیدکننده بخش صنعت از اواخر سال 1389 با اجرایی شدن فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها شدت گرفت تا جایی که در فصل بهار و زمستان سال 1390 تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بخش صنعت در محدوده 60درصد قرار گرفت. با کاهش اثر تورمی فاز اول هدفمندی، این نرخ رفته‌رفته کاهش یافت و در زمستان 90 به حدود 20درصد رسید اما با توجه به تحولات بازار ارز و اوج گرفتن قیمت ارزهای رایج، این شاخص در بهار 91 رو به افزایش گذاشت و با شروع تحریم‌ها نیز روند افزایشی آن شدت یافت تا جایی که در زمستان 1391 تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بخش صنعت تا 50درصد اوج گرفت.
تعویق اجرای فاز دوم هدفمندی و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد ماه سال ۹۲ سبب شد تا این نرخ از فصل بهار ۹۲ روندی کاهشی به خود گیرد و در پایان تابستان همین سال به زیر ۴۰درصد برسد. در فصل‌های بعدی این سال نیز کاهش تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بخش صنعت ادامه یافت تا اینکه در پاییز به ۲۰ و در زمستان به حدود ۱/۱۳ درصد رسید.
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، شاخص کل عدد 1726 را نشان می‌دهد. بر این اساس تورم بخش تولیدات صنعتی در زمستان 92 نسبت به فصل پیش از آن، 9/1درصد افزایش داشته است. این به‌آن معناست که در زمستان گذشته متوسط قیمت کالاهای صنعتی از در کارخانه نسبت به فصل پاییز تنها 9/1 درصد افزایش یافته است.
آن‌گونه که یافته‌های این نهاد دولتی نشان می‌دهد این شاخص در پاییز ۹۲ نسبت به تابستان همین سال تنها ۷/۰درصد رشد داشته است. این در شرایطی است که شاخص قیمت فصلی بخش تولیدات صنعتی در زمستان سال ۱۳۹۱ نسبت به فصل قبل از آن ۶/۸درصد بوده است. این شاخص برای پاییز ۹۱ نسبت به تابستان همان سال ۱۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. به‌آن معنی که قیمت متوسط کالاهای صنعتی فصل پاییز سال ۹۱ از در کارخانه نسبت به فصل پیش از آن ۱۴ درصد افزایش داشته است. بررسی جزئیات داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم صنایع مواد غذایی و آشامیدنی با ضریب اهمیت ۶/۳۷درصد در لیست تولیدات صنعتی کشور، در زمستان ۹۲ نسبت به فصل پیش از آن، ۶/۲درصد افزایش یافته ‌است. این در شرایطی است که همین شاخص برای این دسته از صنایع در مدت مشابه سال قبل ۹/۹درصد بوده است. تورم نقطه به نقطه این گروه از صنعت نیز در زمستان ۹۲ نسبت به زمستان ۹۱، ۲/۱۵درصد افزایش یافته در حالی که این شاخص برای زمستان ۹۱ نسبت به زمستان ۹۰ معادل ۳/۵۱درصد افزایش یافته بود.
در بخش دیگری از این آمار، تولید فلزات اساسی با ضریب اهمیت 8/9درصد مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر این اساس شاخص قیمت فصلی این بخش 2/3درصد رشد داشته و تورم نقطه به نقطه آن نیز 3/1درصد بوده است. کاهش تورم فلزات در سال 92 در شرایطی رخ داده که آمارهای سال 91 نشان می‌دهند که شاخص قیمت فصلی بخش تولیدات صنعتی در زمستان 91 نسبت به زمستان 90، 2/9درصد افزایش یافته بود و تورم نقطه به نقطه آن نیز 1/77درصد رشد داشت. در این گزارش، شاخص قیمت فصلی بخش تولیدات صنعتی منسوجات نیز با ضریب اهمیت 8، منفی 1/0درصد بوده است، در حالی که این شاخص در سال 91 معادل 3/15 و تورم نقطه به نقطه این صنعت نیز از 6/76 زمستان 91 به 1/17 در سال 92 رسیده است.


بازگشت تورم معدنی
مرکز آمار ایران چندی پیش نیز نرخ تورم تولیدکننده در بخش معدن کشور را اعلام کرد. این شاخص پس از پشت‌سر گذاشتن سه فصل بالای ۲۵درصد، در زمستان پارسال به ۶/۲۲درصد کاهش یافت. بررسی آمارهای رسمی «شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در زمستان ۹۲» که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده، نشان می‌دهد رقم این شاخص در زمستان ۹۲، به عدد ۱/۷۴۳ رسید که نسبت به زمستان ۹۱، ۶/۲۲درصد رشد داشته است. رشد شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در مقایسه با پاییز ۹۲ هم به ۳/۲درصد محدود بوده است.
بر اساس این گزارش، کاهش نرخ تورم تولیدکننده بخش معدن به 6/22 در زمستان پارسال در شرایطی رخ داده است که در سه فصل پیش از آن، این شاخص بیشتر از 25درصد رشد کرده بود؛ در بهار 92 معادل 4/26درصد، در تابستان این سال معادل 28/25درصد و در پاییز 92، معادل 1/26درصد. بر پایه گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم تولیدکننده بخش معدن در پنج سال اخیر بسیار پرنوسان بوده و از 1/2- درصد در بهار 88 تا 4/26 درصد در بهار 92 تغییر کرده است. «شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن» نماگری است که تغییرات هزینه استخراج معادن در ایران را در بازه‌های زمانی سه ماهه مورد ارزیابی قرار می‌دهد. «استخراج زغال‌سنگ»، «استخراج کانه‌های فلزی» و «استخراج سایر معادن» سه بخش اصلی تشکیل‌دهنده این شاخص هستند.