قصد حضور در انتخابات مجلس دهم را ندارم

گروه خبر: پنج سال گذشته است. از آن روزها که اتهامات محمود احمدی‌نژاد به علی‌اکبر ناطق‌نوری در مناظره‌های تلویزیونی انتخابات سال ۸۸ میلیون‌ها بیننده را پای رسانه ملی میخکوب کرد. حالا اما شیخ نور از قوه‌قضائیه می‌خواهد تا برای رسیدگی به ادعاهای رئیس‌جمهوری سابق وارد عمل شود و «به این قضایا رسیدگی کند.» این اولین بار است که ناطق نوری در سخنرانی‌اش در هشتمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور پس از گذشت سال‌ها دادخواهی می‌کند و از به نتیجه نرسیدن شکایت پسرش از رئیس دولت‌های نهم و دهم سخن می‌گوید. او گلایه می‌کند که شکایت فرزندش در آن روزگار به رنج‌نامه تبدیل شده است. در واقع آنچه او را به بیان این گلایه‌ها واداشت سوال یکی از دانشجویان از او بود که پرسید چرا اتهاماتی را که از سوی احمدی‌نژاد به شما وارد شد، پیگیری نکردید؟ سوالی که او در پاسخ به آن تصریح کرد: «ایشان تشخیص دادند و مطالبی را مطرح کردند؛ ولی اشکال این است که چرا این مطالب پیگیری نشد. خواسته من اکنون نیز از قوه‌قضائیه این است که این نسبت‌هایی را که داده شد پیگیری کند تا مشخص شود راست است یا دروغ. اگر امثال من بردند و خوردند من صلاحیت ندارم که رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری باشم. در مجمع حضور داشته باشم و برای شما حرف بزنم.»

به گزارش «ایسنا»، این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ایشان یک نسبت‌هایی را دادند وگفتند بردند وخوردند، من دو، سه بار تاکنون گفته‌ام که چرا به این مسائلی که مطرح شد، نمی‌رسید من این اشکال را دارم. نسبت‌هایی به افراد داده می‌شود که باید این مسائل بررسی شود. وی همچنین خاطرنشان کرد: همان موقع ایشان اسم پسر من را نیز بردند.پسر من شکایت کرد، ولی نقص قانونی و حقوقی مانع از ادامه پیگیری شد و وکیل واردی گفتند که این اندازه که ایشان گفته پیگیری‌ها راه به جایی پیدا نمی‌کند و خودتان را خسته نکنید. به همین بابت آن شکایت تبدیل به رنج نامه شد.

ناطق نوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: متاسفانه این پرونده و این مسائل ابتر می‌ماند و در ذهن مردم شبهات ایجاد می‌شود. من دلم برای خودم نمی‌سوزد، وقتی کسی وارد می‌شود باید پی این مسائل را نیز به تنش بمالد. اگر بخواهد زیر بلیت کسی نرود این موضوع هزینه دارد. البته این به ضرر ما نشد و جامعه فهمید که چی به چی است، ولی من تاکید دارم که باید به این قضایا رسیدگی شود. رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری ادامه داد: از همه بدتر در ارتباط با این مسائل، این موضوع است که فرهنگ ما خراب شود، ناطق نوری از بین برود یا آبرویش برود چیزی نیست. متاسفانه بی‌اخلاقی، دروغ و تملق در فرهنگ ایرانی در حال نهادینه شدن است و این مسائل به فرهنگ ما ضربه وارد کرده است. از سوی دیگر جوانان و نسل جدید نسبت به مسوولان و روحانیت و اسلام بدبین می‌شوند و این ضرر را نمی‌توان جبران کرد.

قصد شرکت در انتخابات را ندارم

ناطق نوری در بخش دیگری از سخنانش به گمانه‌زنی‌های احتمال بازگشتش به «بهارستان» پایان داد.

«شکست سکوت» علی‌اکبر ناطق‌نوری پس از ۵ سال بسیاری را به این باور رسانده بود که رئیس مجلس پنجم بار دیگر به رقابت‌های انتخاباتی بازخواهد گشت، این گمانه‌زنی‌ها اغلب با سکوت یا تکذیب‌های تلویحی نزدیکان او مواجه می‌شد؛ اما ناطق‌نوری دیروز رسما اعلام کرد که قصد حضور در انتخابات مجلس دهم را ندارد. به گزارش «ایسنا»، رئیس مجلس پنجم دیروز تاکید کرد: «بنده بنا ندارم در انتخابات شرکت کنم و نمی‌کنم و تشخیص می‌دهم که تکلیفی در این زمینه ندارم.»

وی با اشاره به اینکه در چندین دوره مجلس حضور داشته و چندین سال رئیس مجلس بوده است، تصریح کرد: در نقاط مختلف دنیا اتاق‌های فکری وجود دارد که در این اتاق‌های فکر افرادی که سال‌ها کار سیاسی کرده‌اند تجربه خود را در اختیار جوان‌هایی که تازه وارد عرصه سیاست می‌شوند، می‌گذارند و من وقتی ریاستم در مجلس تمام شد بر این موضوع تاکید کردم.

این عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه من ۲۰ سال نماینده بودم و ۲۰ سال پوستر بنده در سطح دیوارهای شهر زده شد و این موضوع بس است، تصریح کرد: من اکنون ۷۱ سالم است و از نسل اول انقلاب هستم. ما باید به نسل‌های دیگر برای حضور در عرصه فرصت بدهیم.

وی ادامه داد: نگاه من این بوده و هست و به همین دلیل برای حضور در این عرصه احساس تکلیف نمی‌کنم. ناطق‌نوری گفت‌: امیدوارم در انتخابات آینده مجلس نیز چنان مسائل ساماندهی شود و پیش رود که تمام نیروهای خدمتگزار بتوانند با انگیزه وارد این صحنه شوند و انتخابات به‌صورت مناسب برگزار شود.

جناح‌ها قاعده‌ بازی را بلد نیستند

در ادامه ناطق‌نوری در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری مبنی‌بر اینکه ما بالاخره نفهمیده‌ایم شما عضو کدام جریان و جناح هستید درابتدا به شوخی گفت: به این زودی‌ها نمی‌فهمید. وی با بیان اینکه نه چپ و نه راست و نه اصلاح‌طلب و نه اصولگرا اکثرشان قاعده ‌بازی را بلد نیستند، اظهار کرد: درکشورهای مختلف وقتی یک حزب پیروز می‌شود به‌صورت طبیعی رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر، وزرا و معاونان رئیس‌جمهور و حتی مشاوران، از آن حزب انتخاب می‌شوند، ولی بدنه کارشناسی حفظ می‌شود و رده‌های پایین دست نمی‌خورد؛ یا به‌خاطر قانونی که دارند، این کار را نمی‌کنند یا به‌خاطر فرهنگی که دارند. به هر حال بدنه کارشناسی را حفظ می‌کنند؛ ولی در کشور ما چپ سر کار می‌آید قلع و قمع می‌کند، حتی فراش فلان مدرسه در فلان جا را نیز عوض می‌کند. موقعی هم که راست بر سر کار می‌آید آن هم همین گونه عمل می‌کند. ما ۳۵ سال است که با سر کچل می‌خواهیم اوستا شویم. من این عملکرد را قبول ندارم.

وی با اشاره به دوران ریاست خود در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: درسال ۷۶ وقتی انتخابات برگزار شد، من هم کاندیدای شکست‌خورده انتخابات بودم و هم رئیس مجلس؛ ولی سعی کردم تعامل خوبی با قوه مجریه داشته باشم. از ایشان (محمد خاتمی) بپرسید که برخورد مجلس پنجم با دولت شما چگونه بود؟ ایشان(محمد خاتمی) تاکنون چندین بار گفته‌اند که مجلس پنجم بیشترین کمک را به دولتش کرده است. فردای انتخابات دوم خرداد ۷۶ هنوز آرا به‌طور کامل شمرده نشده بود، من به ایشان (محمد خاتمی) تبریک گفتم. خبرنگاری بعدها از من پرسید چرا بلافاصله تبریک گفتید و مثلا ۴۸ ساعت معطل نکردید. من به او گفتم که اگر صبر می‌کردم، معلوم نبود چه اتفاقی بیفتد و باید آبی بر آتش ریخته می‌شد. در روز یکشنبه در همان موقع در مجلس گفتم که ما تا دیروز رقیب بودیم، ولی اکنون باید رفاقت داشته باشیم.

پیشنهاد تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی

به گزارش «ایسنا»، این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: یک زمانی در دفتر بازرسی پیشنهادی را خدمت مقام معظم رهبری دادم. البته با توجه به حکم مشاوره‌ای که دارم این پیشنهاد مشورتی را خدمت ایشان دادم که ایشان نیز در مقطعی بر آن دستور دادند و تاکید کردند که پیگیری شود و بحث کرسی‌های آزاداندیشی از آنجا منشا گرفت. گرچه تاکنون آنچه مدنظر ما بوده انجام نشده است.

انتقاد از انحرافی خواندن گروه‌های سیاسی

ناطق‌نوری افزود: درمورد گروه‌های سیاسی نیز ساز و کارهای خاص خود وجود دارد. اگر یک جریان انحرافی باشد، این مهم است که تشخیص اینکه یک جریان انحرافی است با چه کسی باشد و نباید این گونه باشد که یک نفر صبح از خواب بیدار شود و بگوید فلان جریان انحرافی است یا فلانی منحرف است. این باعث می‌شود که امنیت جامعه از بین برود. در واقع هر کسی نباید به خود حق دهد که یک گروه را متهم به انحرافی بودن کند و بگوید فلان جریان انحرافی است. البته مسوولان این مساله مشخص هستند. بررسی این قضایا و تشخیص این موضوع با شورای‌عالی امنیت ملی است.