مهدی هاشمی: روند دادگاه راضی‌کننده بود

گره خبر: دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی دیروز و در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، در شرایطی با قرائت کیفرخواست بیش از ۱۰۰ صفحه‌ای پایان یافت که ادامه رسیدگی به جلسه دیگری موکول شد؛ جلسه‌ای که وقت آن مشخص نشده است. اگرچه هوشنگ پوربابایی، سیدمحمود علیزاده طباطبایی و وحید ابوالمعالی وکلای مهدی هاشمی صبح دیروز در هنگام ورود به دادگاه به دلیل غیرعلنی بودن جلسه رسیدگی از بیان جزئیات خودداری کردند، اما علیزاده طباطبایی پس از پایان جلسه با بیان اینکه جلسات بعدی به تفهیم اتهام و دفاع در برابر اتهامات اختصاص خواهد یافت، گفت: زمان برگزاری جلسه بعدی هنوز مشخص نیست.

در همین حال، دیگر وکیل مهدی هاشمی نیز از شعبه رسیدگی‌کننده به پرونده موکلش خواست که هرچه زودتر وقت رسیدگی را تعیین کند. به گزارش «ایسنا» وحید ابوالمعالی علاوه‌بر این درخواست از نحوه انتشار خبر دادگاه موکلش توسط صدا و سیما نیز ابراز نارضایتی کرد.

مهدی هاشمی پس از جلسه اول محاکمه خود در دادگاه انقلاب که روز شنبه برگزار شده بود، در صفحه فیس ‌بوک خود به جزئیاتی از دادگاه خود اشاره کرد و ضمن آنکه روند دادگاه را راضی‌کننده خواند، نوشت: «سرانجام انتظار به سرآمد و با کش‌وقوس و اصرار فراوان تصمیم گرفتند دادگاه را برگزار کنند. پیش از قرائت کیفرخواست درخواست کردیم تا نکاتی را ارائه کنیم که می‌توانست در وضعیت کیفرخواست موثر باشد، در واقع ایرادهایی بود که وکلای پرونده در بررسی‌های خود پی برده بودند و علی‌القاعده تصحیح آن برخی از اجزای متن را تغییر می‌داد اما قاضی مقیسه مخالفت کرد و یکراست سراغ اصل مطلب رفت.» او البته در این مطلب فیس بوکی از برخی رسانه‌ها نیز انتقاد کرد؛ مهدی هاشمی در بخشی از این مطلب نوشت: «صادقانه می‌گویم تا پیش از این تصور می‌کردم خود و خانواده‌ام با رسانه‌هایی مواجه هستیم که به لحاظ فکری تفاوت‌هایی با ما دارند و به همین دلیل خبرهایشان علیه ماست. اما امروز که مطالب چند خبرگزاری و سایت را خواندم به این نکته پی بردم که اینها رسانه نیستند.»

در این میان اگرچه محمد علی اسفنانی عضو کمیسیون قضایی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، دادگاه مهدی هاشمی را از این منظر نگریست که با محاکمه هاشمی تصور غلط قانون برای ضعفا است از بین می‌رود، اما غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی دیگر نماینده مجلس از فشار برخی تندروها به دستگاه قضایی برای انتقام‌گیری سیاسی از پسر به جای پدر سخن گفت. اسفنانی با بیان اینکه افراد قوی و منتسب به اشخاص بزرگ هم به چنگال قانون گرفتار می‌شوند، درباره فشار بعضی از افراد بر دستگاه قضایی برای اختلال در روند رسیدگی به این پرونده گفت: «طبیعی است از اشخاصی در جامعه که منتسب به افراد یا جناح‌های خاص یا به طریقی مرتبط با مجموعه‌اثرگذار جامعه هستند عکس‌العمل‌هایی را خواهیم دید. شاید این عکس‌العمل‌ها مستقیما نسبت به قوه‌قضائیه و دادگاه صورت نگیرد، ولی از طریق مطبوعات و در بُعد رسانه‌ای به این موضوع خواهند پرداخت.»

از سوی دیگر جعفرزاده ایمن‌آبادی که از فشار برخی تندروها بر قوه‌قضائیه برای انتقام‌گیری سیاسی از پسر به جای پدر سخن گفته بود، تاکید کرد: «این افراد به دستگاه قضایی فشار می‌آورند که خارج از حدود و اختیارات قانونی انتقام پدر را از پسر بگیرد یا مواردی را ضمیمه پرونده پسر کند که جزو جرایمش نبوده یا مجازات را تشدید کند. به‌نظر می‌رسد اینها به دنبال انتقام‌گیری سیاسی از پدر هستند.»

او با بیان اینکه صرف آقازادگی جرم نیست، گفت: «کسی در تولد خودش نقش ندارد؛ بنابراین نمی‌توان صرف آقازاده بودن را جرم تلقی کرد. البته اگر از رانتی استفاده شده باید با آن مقابله شود.» پس از بیش از یک‌سال توقف برگزاری دادگاه مهدی هاشمی سومین فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز شنبه این دادگاه به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

پیش از این قاضی ناصر سراج ریاست دادگاه مهدی هاشمی را بر عهده داشت. موارد اتهامی مهدی هاشمی هنوز مشخص نیست، اما خبرگزاری فارس به‌نقل از یک منبع آگاه اتهامات او را بیشتر اقتصادی دانسته است.