تمدید ماموریت ویژه اشتون

کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا پایان دوره تمدید شده مذاکرات هسته‌ای، سرپرستی کشورهای گروه ۱+۵ را در مذاکره با ایران بر عهده خواهد داشت؛ این خبر از سوی خبرگزاری رویترز و به نقل از یک دیپلمات غربی، در شرایطی مطرح شده است که جانشین اشتون در مسند مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به‌زودی انتخاب می‌شود. مسوولیت کاترین اشتون در پست مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که از پنج سال پیش و در نوامبر ۲۰۰۹ آغاز شده، در اکتبر سال‌جاری میلادی به پایان می‌رسد و او باید جای خود را به فرد دیگری بدهد، اما با این وجود کشورهای ۱+۵ خواهان آن هستند که اشتون همچنان به‌عنوان مسوول این گروه هدایت مذاکرات با ایران را در اختیار داشته باشد؛ موضوعی که می‌تواند نشانه‌ای از عزم کشورهای ۱+۵ برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای با ایران باشد. ششمین دور مذاکرات ایران و کشورهای گروه ۱+۵ بامداد شنبه گذشته، ۲۸ تیرماه، پس از یک کنفرانس مشترک مطبوعاتی از سوی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با انتشار بیانیه مشترک در تایید تمدید مذاکرات هسته‌ای، پایان یافت. بر این اساس، مذاکرات دو طرف با هدف حل‌و‌فصل نهایی پرونده هسته‌ای ایران و رسیدن به توافق جامع، تا ۲۴ نوامبر برابر با سوم آذر که همزمان با سالگرد توافق ژنو است، ادامه پیدا خواهد کرد. با این همه دور هفتم مذاکرات هسته‌ای، تا سه هفته آینده، برگزار می‌شود. کاترین اشتون در دوران مسوولیت خود درباره سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سرپرستی گروه ۱+۵ در مذاکرات اتمی با ایران را عهده دار بود.

پیش از این و در هفته‌ای که گذشت، قرار بر این بود که در نشست اتحادیه اروپا، مسوول جدید سیاست خارجی این اتحادیه انتخاب شود؛ این در شرایطی است که هنوز تصمیمی در این رابطه اتخاذ نشده است.

در این میان فدریکا موگرینی وزیر امور خارجه ایتالیا، کارل بیلد وزیر امور خارجه سوئد، رادوسلاو سیکورسکی وزیر امور خارجه لهستان، میروسلاو لایچک وزیر امور خارجه اسلواکی و کریستالینا جورجیه وا، سیاستمدار و اقتصاددان بلغاری و از مسوولان فعلی در حوزه سیاست خارجی اتحادیه اروپا شخصیت‌هایی هستند که به‌عنوان گزینه‌هایی برای جانشینی اشتون مطرح شده‌اند، اما شانس فدریکا موگرینی از سایرین بیشتر است.

با این همه و با وجود آنکه محافل رسانه‌ای از شانس بالای وزیر امور خارجه ایتالیا، برای پذیرفتن مسوولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا سخن می‌گویند، اما جمعی از کشورهای اروپای شرقی به دلیل آنکه ایتالیا در مورد بحران اوکراین موضع سختی را در قبال روسیه اتخاذ نکرد، با انتخاب او مخالفند؛ این مخالفت، نشست روز چهارشنبه هفته گذشته اتحادیه اروپا برای انتخاب جانشین اشتون را بی‌نتیجه گذاشت. برخلاف وزیر خارجه ایتالیا، «رادوسلاو سیکورسکی» وزیر خارجه لهستان تا کنون مواضع سختی علیه روسیه در خصوص بحران اوکراین اتخاذ کرده و از همین رو، حمایت کشورهای اروپای شرقی را از آن خود کرده است.