نگرانی روحانی از رکود تورمی محیط آکادمیک

گروه خبر: حسن روحانی در فهرست برنامه‌های سیاسی خود در ماه رمضان به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، دیدار با دانشگاهیان را از قلم نینداخت و در نهاد ریاست‌جمهوری میزبان چهره‌های علمی و آکادمیک شد و برای سومین بار از جامعه علمی کشور خواست برای حل مشکلات کشور به یاری دولت بشتابند. او در شرایطی که بسته کمکی وزارت اقتصاد برای حل رکود تورمی، تهیه و تدوین شده است، از احتمال حاکم شدن این معضل در دانشگاه سخن گفت و تاکید کرد که باید به فکر تعامل با دنیا بود. مشابه این سخنان رئیس‌جمهور را محمود سریع‌القلم استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی مطرح کرد. او شرط رسیدن به سلامت نظام اداری و مالی را قرار گرفتن در دوایر بین‌المللی دانست و یادآور شد ایران با دنیا تعامل ندارد. هفتمین رئیس‌جمهور ایران در جریان این دیدار بااشاره به سخنانی از حضرت علی (ع) متذکر شد که به جای اینکه سنگ جناح‌ها را به سینه بزنیم، سنگ ملت را به سینه بزنیم و فاصله‌ها را کنار بگذاریم. به گزارش «ایرنا»، حسن روحانی در ضیافت افطار با جمعی از استادان دانشگاه که شنبه شب برگزار شد، با بیان اینکه از این نگران هستم که رکود تورمی دامن خود دانشگاه را هم گرفته باشد، پرسید، آیا امروز دانشگاه‌های ما در عرصه خلاقیت و نوآوری احساس رکود یا در کمیت احساس تورم نمی‌کند؟

رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت که نکند دانشگاه و مراکز علمی کشور که یکی از وظایفشان حل رکود تورمی است خود به مساله مبتلا شده باشد. روحانی با تاکید بر اینکه، امروز باید به فکر کیفیت باشیم و با دنیا در تعامل باشیم و نترسیم از اینکه اگر بادی وزید همه چیز از دست خواهد رفت، افزود: «باید دانست گل و درختی که در گلخانه رشد کند، با اولین شرایط توفانی از بین می‌رود.»

رهبری مذاکرات را هدایت می‌کنند

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت لازم می‌دانم از فرزندان انقلاب که پرورش یافته دانشگاه‌ها هستند و در مذاکرات ۱۷ روزه تمام قامت و با همه قدرت نه‌تنها در برابر ۱+۵ بلکه همه قدرت‌های منطقه‌ای و غیر‌منطقه‌ای مانند تیمی مقتدر عالم و آگاه از حقوق هسته‌ای کشورمان دفاع کرده‌اند، تشکر کنم.

به گفته روحانی در مذاکرات هسته‌ای حقوق، سیاست، اقتصاد و مسوول فنی در کنار هم قرار دارد و تیم مذاکره‌کننده را گروهی اقتصادی، حقوقی و فنی پشتیبانی می‌کند.

رئیس‌جمهوری با ابراز خوشحالی از پذیرفتن بار سنگین مذاکرات تاکید کرد که رهبری معظم انقلاب هم از آن حمایت و آن را هدایت می‌کنند و هم به تیم مذاکره‌کننده اعتماد کامل دارند.

سنگ جناح‌ها را به سینه نزنیم

روحانی با بیان اینکه دانشگاه و دانشجو گروه مرجع هستند، تاکید کرد که ورود به دانشگاه قبل از اینکه شروع به کار و تحصیل باشد یک منزلت است و مراقب باشیم این منزلت اجتماعی شکسته نشود.

رئیس دولت یازدهم در ادامه تاکید کرد که باید به علم و دانش اجازه دهیم جوانان احساس کنند که آزادانه نقادی و سخن می‌گویند و استادان ما هم در کلاس‌های خود احساس آزادی بیشتری دارند. به گفته روحانی کشور ما اسلامی است و ولایت و حکومتش هم بر مبنای علم و تفکر است و ولایت فقیه آن بر کرسی‌های آزاد‌اندیشی تاکید دارند. رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تاکید بر اینکه امروز باید دانشگاه‌های ما مشکل جامعه و کشور را تشخیص داده و برای حل آن وارد صحنه شوند، گفت: «در این زمینه هر کدام از دانشگاه‌ها می‌توانند یکی از مشکلات کشور را به نام دانشگاه خود حل‌و‌فصل کند.»

روحانی در ادامه آشتی، برادری و دوستی را فراز دیگری از وصیت نامه امیرالمومنین علی (ع) دانست و با تاکید بر آن گفت: «فاصله‌ها را زیاد نکنیم و این‌قدر سنگ جناح را بر سینه نزنیم، بیاییم بیشتر سنگ ملت را بر سینه بزنیم»

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر همراه و همگام بودن دولت و مردم با یکدیگر گفت: «این چه رسمی است که در روز رای، پای صندوق رای می‌رویم و فردی را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کرده و سپس همه چیز تا ۴ سال دیگر فراموش می‌شود، مگر بناست که مشارکت مردم که سرمایه اجتماعی بزرگی است فقط در روز انتخابات باشد؟ رئیس‌جمهوری در ادامه گفت که دولت به همه قول‌هایی که به مردم داده بود، وفادار خواهد بود و مردم هم تا پایان به حضور، نظارت و حمایت خود وفادار خواهند بود.

سلامت اداری با حضور در مدار بین‌الملل

محمود سریع‌القلم، استاد دانشگاه شهیدبهشتی نیز با طرح این پرسش که «درخت علت و معلولی ایران را چگونه باید ترسیم کرد» گفت: «باید تعیین کنیم مشکلات یک، دو و سه ایران کدامند. غیر‌منطقی است که ۳۰ اولویت هم‌سطح را تعیین کنیم و طبیعی است که نمی‌توان از یک سخنرانی به سخنرانی دیگر مساله اولویت یک ایران را تغییر داد. در سایه هرج و مرج اولویت‌ها پیشرفت حاصل نمی‌شود.» سریع‌القلم در اولویت‌بندی مشکلات در ایران، نخستین مشکل کشور را نبودن در مدارها و دوایر بین‌المللی دانست که تعامل و رقابتی هم ندارد. او تاکید کرد: « صنعت، سلامتی اداری و مالی، بخش خصوصی، جاده‌ها، کیفیت مدیران، عملکرد سه قوه و همچنین دانشگاه‌های کشور با حضور ایران در مدارها و دوایر بین‌المللی اصلاح خواهد شد.» به اعتقاد سریع‌القلم این راه کوتاه‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و مهم‌ترین راه در جهت پیشرفت کشور است.