تغییر متن پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای

لس آنجلس تایمز خبر داد: احتمال حضور جان کری در مذاکرات وین با تاخیری چند ساعته و از سوی عراقچی و اشمید انجام شد

آغاز نگارش متن جدید توافق جامع هسته‌ای

«سیدعباس عراقچی» و «هلگا اشمید» معاونان وزیر امور خارجه ایران و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کار نگارش متن مشترک جامع توافق هسته‌ای را آغاز کردند.

به گزارش «ایرنا»، کار نگارش متن توافق جامع هسته‌ای در حالی از ساعت ۱۵ به وقت وین، ۱۷:۳۰ به وقت تهران، در سومین روز از ششمین مرحله مذاکرات هسته‌ای آغاز شدکه پیش‌تر قرار بود عراقچی و اشمید از صبح دیروز کار نگارش متن را آغاز کنند؛ اما به توافق دو طرف به‌خاطر انجام رایزنی‌های دوجانبه و داخلی، این اقدام برای ساعاتی به تعویق افتاد.

قبل از برگزاری نشست دوجانبه عراقچی و اشمید به منظور نگارش متن مشترک توافق جامع، معاونان وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در نشست دوجانبه‌ای در هتل «کوبورگ» وین، با یکدیگر به رایزنی پرداختند که این گفت‌وگو نزدیک به دو ساعت به طول انجامید.

این در شرایطی است که پیش‌تر گفته شده ‌بود پیش‌نویس متنی در حدود ۵/۱ صفحه در مذاکرات وین ۵ تدوین شده‌است و پس از آن اخباری مبنی‌بر تدوین پیش‌نویسی با پرانتز‌های فراوان منتشر شد که حکایت از وجود اختلافات زیاد میان دو طرف داشت.

عراقچی همچنین افق مذاکرات را مثبت توصیف کرد. درهمین حال برای ادامه گفت‌وگوها در رابطه با نگارش توافق جامع ایران و ۱+۵، روز جمعه عراقچی با ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا در هتل کوبورگ دیدار کرد. عراقچی خبر پذیرش کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال در ایران را نیز تکذیب کرد و گفت هر محدودیت جدیدی، موقتی و با هدف اعتمادسازی خواهد بود. از دیگر سو در شرایطی که طرف‌های مذاکره‌کننده برای ششمین بار در وین، پایتخت اتریش گرد آمده‌اند، روزنامه لس آنجلس تایمز از احتمال پیوستن جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به مذاکرات هسته‎ای خبر داد.

احتمال پیوستن کری به مذاکرات وین

به نوشته روزنامه لس آنجلس تایمز، احتمالا جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران در وین پایتخت اتریش بپیوندد. رسانه‌های آمریکایی همچنین از مذاکرات مستقیم میان هیات مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا خبر دادند. به گزارش «ایرنا»، بر اساس این خبر، احتمال دارد علاوه‌بر جان کری، وزرای خارجه آلمان، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین نیز برای شرکت در مذاکرات به وین سفر کنند.

ارزیابی عراقچی از مذاکرات

همچنین عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران پنج‌شنبه شب در ارزیابی دو روز نخست مذاکرات گفت: «این مرحله از مذاکرات از روز چهارشنبه با برگزاری جلسات متعدد دوجانبه، چندجانبه و جمعی در سطوح مختلف آغاز شده است و می‌توان گفت با گذشت دو روز، مذاکرات در حد ارزیابی از مواضع طرفین بوده و مروری بر آنچه تا امروز داشته‎ایم و در جریان آن، دو طرف برای درک دقیق‎تر مفاهیم و مواضع یکدیگر تلاش کرده‎اند.»

پرانتزها هنوز باقی است

همچنین او در رابطه با وضعیت ادامه نگارش متن در این مرحله توضیح داد که پرانتزها هنوز سر جای خود باقی است. عراقچی ادامه داد: «متنی برای نگارش آماده شده، اما تقریبا در مورد تمام موارد مطروحه، اختلاف‌نظرهایی داریم و برای نزدیک شدن دیدگاه‎ها هنوز خیلی کار داریم و به جلسات متعددی نیاز است تا روی مفاهیم به توافق برسیم و بتوانیم آن را روی کاغذ بیاوریم». به گفته معاون وزیر خارجه ایران، تلاش همه طرفین این است که از فرصت باقی‌مانده تا ۲۰ ژوئیه - ۲۹ تیر- نهایت استفاده را ببرند و بعد تفاهم حاصل شده را روی کاغذ بیاورند.

افق مذاکرات مثبت است

در ادامه عراقچی در پاسخ به اینکه آیا افق روشنی برای دستیابی به توافق جامع در مذاکرات وین ۶ می‎بینید، گفت: «اگر افقی وجود نداشت که مذاکره انجام نمی‏شد، اما هنوز زود است که بخواهیم در مورد دست یافتن به توافق جامع در این مرحله قضاوت کنیم. هر چند به مواضع طرف مقابل خوش‌بین نیستیم و مذاکرات همچنان در فضای بی‌اعتمادی انجام می‏شود، اما ما همچنان امیدوار هستیم که تا ۲۰ ژوئیه می‏توانیم به توافق دست یابیم و شاید در روزهای آینده که در مذاکرات جلوتر رفتیم، بتوانیم اظهار نظر دقیق‌تری دراین مورد داشته باشیم.» در عین حال، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز روز جمعه با مثبت توصیف کردن فضای مذاکرات گفت:« به خاطر اراده سیاسی شرکت‌کنندگان در مذاکرات هسته‏ای، احتمال دستیابی به توافق نهایی بسیار زیاد است.» به گفته این دیپلمات روس، در این دور از مذاکرات به‌رغم برخی نگرانی‎ها از به انجام نرسیدن گفت‌وگوها، اراده سیاسی تمامی شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوها برای دستیابی به یک توافق بسیار چشمگیر است.

احتمال بازگشت به تهران

مذاکره‌کننده ارشد هسته‎ای درباره احتمال بازگشت مذاکره‌کنندگان به پایتخت‎ها برای مشورت گفت: «اگر هر زمانی احساس کنیم که نیاز است برای مشورت به تهران بازگردیم، قطعا این کار را انجام خواهیم داد و تصمیم‌گیری خواهیم کرد.» عراقچی تاکید کرد: «ما طبق دستورالعملی که از تهران صادر می‏شود مذاکره می‎کنیم و بر اساس چارچوب‎های تعیین شده به حرکت خود ادامه می‏دهیم.» به گزارش «ایرنا»، مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون نیز از احتمال بازگشت هیات‎های مذاکره‌کننده از ایران و گروه ۱+۵ برای مشورت‏های بیشتر به پایتخت‎های خود سخن گفته بود. مان با بیان اینکه تلاش همه در ۱+۵ این است که تا قبل از پایان ۲۰ ژوئیه به توافق جامع و نهایی دست یابند، افزود: «امیدواریم ایران نیز همین هدف را دنبال کند.»از دیگر سو از سخنگوی گروه مذاکره‌کننده هسته‏ای ایران درباره سخنان اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا که مدعی شده است درصورت شکست مذاکرات، مسوولیت بر عهده ایران خواهد بود، سوال شد که گفت: «به نظر ما در این صورت قضاوت با افکار عمومی جامعه بین‌المللی خواهد بود و این آنها هستند که نظر خواهند داد چه کسی موجب شکست مذاکرات بوده است.» عراقچی در خصوص احتمال تمدید مذاکرات بعد از پایان فرصت ۲۰ ژوئیه - ۲۹ تیر- نیز گفت: برای سخن گفتن در مورد تمدید مذاکرات با ۱+۵ هنوز زود است، روزهای آخر تا رسیدن به ۲۰ ژوئیه در مذاکرات بسیار مهم و تعیین کننده است و آن زمان تصمیم گرفته می‎شود که مذاکرات برای مدتی دیگر تمدید شود، تنفس اعلام شود یا اینکه قطع مذاکرات اعلام شود.

تغییر متن پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای