ناگفته‌های روحانی از جمع‌آوری خانه‌های شناور روی سد کرج

گروه خبر: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ابراز امیدواری کرد که با تغییر رویکرد دولت روحانی به موضوع محیط‌زیست، «دوران انکار مسائل زیست‌محیطی ایران» به پایان رسیده و «شاخص‌های زیست‌محیطی» اصلاح شود. معصومه ابتکار این موضوع را در مراسم اهدای «جایزه ملی محیط‌زیست» که روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد؛ عنوان کرد و گفت: «برخی از مشکلات محیط‌زیست مانند بحران دریاچه ارومیه حاصل انکار مشکلات است که در دولت یازدهم این مساله وجود ندارد.» او همچنین گفت که شرایط دریاچه ارومیه «نسبتا خوب» است؛ اما «نجات این اکوسیستم تلاش بیشتری را طلب می‌کند.» اشاره رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به «انکار مسائل زیست‌محیطی» در چند سال گذشته، به رخدادهایی بازمی‌گردد که در حوزه محیط‌زیست ایران ایجاد و گاه مانند خشک شدن دریاچه ارومیه، به یک «بحران ملی» تبدیل شده است. فراتر از دریاچه رو به خشکی ارومیه به‌عنوان بزرگ‌ترین چالش فعلی سازمان حفاظت محیط‌زیست، این سازمان با چالش‌های دیگری نیز روبه‌رو است. آتش‌‌سوزی جنگل‌ها، خشک شدن تالاب‌ها، آلودگی هوا و شکار غیرمجاز در صدر خبرهایی بوده که در یک سال گذشته در رسانه‌های کشور انعکاس‌یافته است. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، بیش از ۴۰ تالاب در ایران با وسعت یک میلیون هکتار از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد خشک شده است؛ دریاچه ارومیه به‌شدت تخریب و ۲۳۰ هزار هکتار از این دریاچه به کویر نمک تبدیل شده و عمق تالاب انزلی نیز از ۱۴ متر به یک متر کاهش پیدا کرده است. اما خبرهای مربوط به تخریب محیط‌زیست کشور، تنها منحصر به خشک شدن تالاب‌ها نیست و آتش‌سوزی جنگل‌ها به‌ویژه آتش‌سوزی در منطقه زاگرس از دیگر نقاط منفی در پرونده محیط‌زیست ایران طی سال‌های اخیر بوده است. بنا بر آمارها، جنگل‌های ایران در سال ۸۹ بیش از سه هزار بار آتش گرفت، یعنی هر روز ۱۰ بار جنگل‌ها در ایران طعمه حریق شده است؛ در حالی که در سال ۱۳۸۸، پنج هزار هکتار جنگل دچار آتش‌سوزی شده بود، این رقم در سال ۱۳۸۹ به بیش از

۴۰ هزار هکتار رسید.

خانه‌های شناور روی دریاچه سد کرج

رئیس‌جمهور نیز در این مراسم با بیان برخی از خاطرات خود از دورانی که در شورای عالی امنیت ملی حضور داشت؛ به مشکلات تامین آب در آن زمان اشاره کرد و گفت: «چند سال پیش ما حس کردیم آبی که مردم در تهران می‌آشامند دچار مشکل است و گزارش دادند که روی دریاچه سد کرج عده‌ای خانه شناور درست کرده‌اند و محیط‌زیست هم گزارش داد ما حریف آنان نمی‌‌شویم. ما به‌عنوان شورای عالی امنیت ملی وارد موضوع شدیم، دیدیم ۲۴۰ خانه شناور روی دریاچه سد کرج ایجاد کرده بودند، البته من نمی‌گویم که این خانه‌ها برای چه کسانی بود. به هرحال وارد عمل شدیم و تمام خانه‌ها را جمع کردیم و هر روز که خانه‌ای جمع می‌شد تلفن دفتر من به صدا درمی‌آمد. ما یک‌سال خون دل خوردیم تا این خانه‌ها را جمع کنیم.»

روحانی افزود: «یک خاطره‌ای بگویم از غرب، حالا برخی هم می‌‌گویند باز از غرب تعریف کرد، در بعضی از کشورهای اروپایی یک آشغال در خیابان بریزید ببینید چه کار می‌کنند. آن کسی که آشغال را بریزد از کارش پشیمان و مجبور می‌کنند که آشغالش را از روی زمین بردارد و امر به معروف و نهی از منکر که در اسلام آمده همین است؛ یعنی عمل‌های غیرشایسته می‌شود منکر و عمل‌های شایسته می‌شود معروف.» روحانی با بیان اینکه «خواهان توسعه برای کشور هستیم»، افزود: «توسعه به شرطی می‌تواند پایدار باشد که مسائل زیست‌محیطی در آن از ابتدا رعایت شده باشد.» رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه برخی معضلات زیست‌محیطی از مرزهای سیاسی فراتر می‌رود، گفت: «بنده در ملاقات‌هایی که با نخست وزیر عراق و رئیس‌جمهوری افغانستان داشته‌ام، در کنار مسائل سیاسی و بین‌المللی بخش قابل‌توجهی از مذاکراتم را به مساله محیط‌زیست اختصاص دادم، زیرا حفاظت از محیط‌زیست و زندگی مردم را وظیفه دینی دولت می‌دانم.»