تسنیم: بلومبرگ با اشاره به پدیده فرار مغزها از ایران نوشت: «در شرایطی که شرکت‌های بین‌المللی در حال طراحی استراتژی خود برای ایران بعد از لغو تحریم‌ها هستند، تلاش‌های آنها ممکن است به‌دلیل کمبود نیروهای ماهر در این کشور بی نتیجه بماند.» بلومبرگ طی گزارشی نوشت: «تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی قرار داده شده است، نشان‌دهنده برخی از ده‌ها هزار ایرانی است که هر سال برای ادامه زندگی به کشورهای دیگر و بیشتر به اروپا و آمریکای شمالی مهاجرت می‌کنند.» سید حسن حسینی، معاون رئیس بنیاد ملی نخبگان ایران روز ۲۰ آوریل گفته بود طی دو سال گذشته دست کم ۴۰ درصد دانشجویان ممتاز در رشته‌های علوم طبیعی و مهندسی، کشور را ترک کرده‌اند.

بلومبرگ اضافه کرده است: «حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در جریان مبارزات انتخاباتی خود، کاهش فرار مغزها را از اولویت‌های خود اعلام کرده بود. در شرایطی که شرکت‌های بین‌المللی در حال طراحی استراتژی خود برای ایران بعد از لغو تحریم‌ها هستند، تلاش‌های آنها ممکن است به‌دلیل کمبود نیروهای ماهر در این کشور بی نتیجه بماند.»

به نوشته این خبرگزاری، هر روز میدان انقلاب تهران پذیرای گروه‌های مختلف فروشنده کتاب، مترجمان و تاییدکنندگان اسناد و مدارک است که برای دانشجویانی که سودای زندگی در خارج از کشور را در سر می‌پرورانند، خدمات ارائه می‌دهند.

بر اساس آمارهای رسمی، سالانه بیش از پنج هزار و ۶۰۰ ایرانی برای تحصیل به آمریکا سفر می‌کنند. این آمار هر سال یک پنجم افزایش می‌یابد.

به نوشته بلومبرگ، بسیاری از این دانشجویان هرگز به کشورشان بر نمی‌گردند.

بر اساس تحقیقی که موسسه علوم ملی در واشنگتن در سال ۲۰۱۲ انجام داده است، ۸۹ درصد دانشجویان ایرانی که در مقطع دکترا در آمریکا تحصیل می‌کنند، پس از اتمام تحصیلاتشان در این کشور باقی می‌مانند.

در فاصله سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۷ میلادی، ۱۴۰ نفر از ۲۵۵ نفری که در المپیادهای علمی بین‌المللی شرکت داشته‌اند، در دانشگاه‌های معتبر خارجی تحصیل می‌کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: «ترمیم اقتصاد کشور آغاز شده است.» به دنبال توافق هسته‌ای ژنو، هفت میلیارد دلار عاید ایران شده‌است و امیدها برای دستیابی به توافقی جامع افزایش یافته است. نرخ تورم در ماه فوریه به ۲۳ درصد کاهش یافت و صندوق بین‌المللی پول برای اولین بار در سه سال گذشته، نرخ رشد ۵/۱ درصدی را برای اقتصاد ایران در پایان سال ۲۰۱۴ پیش‌بینی کرده است.»

به نوشته «بلومبرگ»، در برنامه پنج ساله اقتصادی فعلی که از سال ۲۰۱۰ شروع شده است، حدود ۵/۲درصد تولید ناخالص داخلی برای تحقیقات علمی در نظر گرفته شده است. اما ارقامی که سال گذشته منتشر شد، نشان داد رقم واقعی هزینه شده در بخش تحقیقات خیلی کمتر از این عدد بوده است.