تاکید کمالوندی بر تداوم فعالیت سانتریفیوژها

گروه دیپلماسی: در شرایطی که بسیاری از مقامات ایرانی و مقامات دیگر کشورهای عضو گروه ۵+۱ با خوش‌بینی نسبت به روند مذاکرات اظهار نظر می‎کنند، اما در آمریکا همچنان گزینه‎های احتمالی در صورت شکست مذاکرات روی میز است. جک سالیوان، معاون دستیار رئیس‌جمهوری آمریکا، در این مورد به جروزالم پست می‎گوید: «در صورتی که مذاکرات به شکست منتهی شود و ایران در مسیر درست مذاکره نکند، ما برای همکاری با کنگره در زمینه اعمال تحریم‏های بیشتر آمادگی داریم.» از دیگر سو میخائیل اولیانف، رئیس دپارتمان امنیت و خلع سلاح وزارت امور خارجه روسیه در کنفرانس مقدماتی بازبینی معاهده ان‌پی‌تی در نیویورک گفت: مسکو نسبت به دستیابی به توافقی نهایی بین ایران و کشورهای ۵+۱ خوش‌بین است. همچنین مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در دیدار با رئیس گروه پارلمانی رومانی تاکید کرد که رویکرد جمهوری اسلامی ایران رسیدن به یک توافق جامع براساس قاعده برد ــ برد است. از دیگر سو در داخل ایران از زمانی که گفت‌وگوها وارد یک روند جدی شده است، برخی نگرانی‎ها در رابطه با کاهش سانتریفیوژها یا تعطیلی رآکتور اراک به وجود آمده است؛ البته بارها مقامات ذی‌ربط تاکید کرده‎اند که طی این مذاکرات به هیچ وجه ایران از حقوق مسلم خود عقب نشینی نمی‎کند و هیچ برنامه‎ای تعطیل نمی‎شود. روز گذشته نیز بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرد در حال حاضر هیچ‌یک از تاسیسات هسته‎ای و حتی یک سانتریفیوژ تعطیل نشده است. کمالوندی ادامه داد: «اگر در بخش‎هایی کار با قدری کندی مواجه شده، سعی شده در بخش‎های دیگر جبران شود؛ به نحوی که اگر بخواهیم به عقب بازگردیم، امکان‌پذیر باشد.» سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی درباره مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ با بیان اینکه مذاکرات در حال انجام است، گفت: «در مذاکرات بر حقوق هسته‎ای ایران تاکید شده، ولی باید منتظر خبرهای اصلی در ماه‎های آینده باشیم که در مذاکرات به نتیجه‎ای برسیم.» به گفته او این مذاکرات ضمن اینکه یک تعامل ایجاد می‌کند، باعث عقبگرد ایران در برنامه هسته‏ای نخواهد شد. کمالوندی ضمن رد برخی مطالب مبنی‌بر اینکه قرار است آب سنگین اراک به آب سبک تبدیل شود، تاکید کرد: «اصلا چنین نیست. این خط قرمز ماست.» کمالوندی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نفس تغییرات را در رآکتور آب سنگین اراک نپذیرفته است، ادامه داد: «حقوق ما به هیچ وجه واگذار نخواهد شد و از آن صرف‌نظر نخواهیم کرد، تاسیسات هسته‏ای ما تعطیل نخواهد شد و ماهیت تاسیسات هسته‎ای مان نیز غیر قابل تغییر است.» کمالوندی همچنین گفت که با چند کشور دیگر درباره همکاری هسته‎ای در حال مذاکره هستیم؛ ولی جزئیات بیشتری ارائه نکرد. او درخصوص روند فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر نیز گفت: «در حال حاضر بارگذاری سوخت در حال انجام است و ان‌شاءالله به‌زودی فعالیت آن از سر گرفته می‏شود.» در پایان کمالوندی درباره هفت اقدام عملی که براساس توافق ایران و آژانس باید توسط جمهوری اسلامی ایران تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری اجرایی شود نیز گفت: «در زمان اعلام‌شده این کار انجام می‏شود. بخش عمده انجام شده و باقیمانده نیز تا ۲۵ اردیبهشت انجام خواهد شد.»

تغییر رویکرد رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی همواره با مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ مخالفت و ابراز نگرانی کرده است که هرگونه توافق این کشورها بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران مانع از دستیابی این کشور به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای نخواهد شد. در این رابطه المانیتور به نقل از مقامات پیشین آمریکایی مدعی شد که رویکرد رژیم صهیونیستی در قبال توافق نهایی ایران و گروه ۵+۱ تغییر کرده و اکنون آنها در خصوص نحوه نظارت بر چنین توافقی ابراز نگرانی می‌کنند. به گزارش «ایسنا»، پایگاه خبری المانیتور گزارش داد: «اسرائیل اکنون بر این باور است که توافق هسته‌ای میان ایران و ۶ قدرت جهانی حاصل خواهد شد، از این‌رو در خصوص نحوه نظارت بر این توافق و اجرای آن با میانجیگرهای آمریکایی ابراز نگرانی کرده است.» پایگاه خبری المانیتور در ادامه به نقل از یکی از کارشناسان گروه آمریکایی و از مقامات ارشد سابق این کشور، آورده است: «به نظر می‌آید اغلب مقامات اسرائیلی و کارشناسان فهمیده‌اند که حصول توافق مورد خواست آنها امکان‌پذیر نخواهد بود. گویی آنها فهمیده‌اند که لازم است ایرانی‌ها برای برطرف کردن نیازهای داخلی‌شان از برنامه هسته‌ای بومی، خانگی و شهری برخوردار باشند.»

درخواست پیوستن اسرائیل به ان‌.پی.تی

در شرایطی که رژیم صهیونیستی خود تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه خاورمیانه به شمار می‌آید، این رژیم همواره یکی از اصلی‌ترین مخالفان برنامه صلح‌آمیز هسته‎ای ایران بوده است. در همین راستا سفیر و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار پیوستن رژیم صهیونیستی به پیمان عدم اشاعه هسته‏ای شد و گفت: «بدون پیوستن این رژیم به پیمان عدم اشاعه هسته‎ای، نمی‎توان آینده روشنی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‏ای در خاورمیانه متصور بود.» به گزارش «ایرنا»، رضا نجفی طی سخنرانی در سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری پیمان عدم اشاعه هسته‏ای در نیویورک به تصمیم کنفرانس بازنگری مبنی بر برگزاری یک کنفرانس در زمینه ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‏ای اشاره و اعلام کرد: «این کنفرانس فقط به خاطر خودداری رژیم صهیونیستی از شرکت در آن برگزار نشده است و تلاش‏ها برای برگزاری آن باید تسریع شود.» به گفته نماینده ایران تنها دلیل بی نتیجه بودن تلاش‎های جهانی طی چند دهه گذشته برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‏ای در خاورمیانه، سلاح هسته‎ای رژیم صهیونیستی و فعالیت‎های هسته‎ای خارج از پادمان این رژیم بوده است. برای رفع این مانع، نجفی پیشنهاد کرد کمیته و کنفرانس بازنگری پیمان عدم اشاعه هسته‏ای، برنامه زمان‌بندی شده‎ای را برای وادار کردن رژیم صهیونیستی جهت پیوستن به این پیمان تصویب کرده و سازوکاری را نیز مامور اجرا و تضمین تحقق آن کنند.

تفسیر ان.پی.تی پذیرفتنی نیست

همچنین حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران نیز برای شرکت در این کنفرانس به مقر سازمان ملل متحد در نیویورک رفته است. او در این نشست ضمن تاکید بر اینکه بر اساس متن معاهده ان‌.پی‌.تی، هیچ‌یک از مفاد این معاهده نمی‌تواند به گونه‌ای تفسیر شود که حق مسلم اعضا در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را محدود یا خدشه‌دار کند، گفت: «مایه نگرانی است که بعد از ۴۵ سال پس از اجرایی شدن معاهده ان.پی.تی، کشورهای هسته‌ای نه تنها قدمی برای اجرای تعهدات خود برای کاهش و انهدام سلاح‌های هسته‌ای برنداشته‌اند، بلکه برعکس اقدام به توسعه انواع جدیدی از سلاح‌های هسته‌ای، مدرنیزه کردن و ارتقای سلاح‌های خود، ادامه آزمایشات هسته‌ای با روش‌های جایگزین و افزایش نقش سلاح‌های هسته‌ای در دکترین‌های امنیتی و نظامی خود کرده‌اند.»