مذاکرات به نتیجه می‌رسد

گروه دیپلماسی- محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز گذشته پذیرای سباستین کورتز، همتای جوان اتریشی خود بود. وزیر خارجه کشوری که تاکنون چندین بار میزبان مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بوده است. ظریف در این دیدار ضمن قدردانی از همکاری‎های کشور اتریش در میزبانی از نشست‎های هسته‎ای ایران، تاکید کرد که ایران هیچ‌گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و چنین برنامه‌ای را در دستور کار خود ندارد. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه «موشک‌های دفاعی ایران موضوع هیچ مذاکره‌ای نبوده و نخواهد بود» در رابطه با روند مذاکرات گفت: «ما به این مذاکرات رویکرد مثبتی داریم و این مذاکرات به نتیجه خواهد رسید و در آن به توافق دست خواهیم یافت.»

به گزارش «ایسنا»، ظریف که در نشست مطبوعاتی مشترک خود با وزیر خارجه اتریش سخن می‌گفت ضمن ابراز خرسندی از سفر او به تهران به دیدارهای قبلی‌اش با او اشاره کرد و گفت: «در چند ماه گذشته این چهارمین دیداری است که با وزیر خارجه اتریش انجام می‌دهم. با توجه به اینکه دولت اتریش میزبانی مذاکرات ایران و ۱+۵ را برعهده داشته است از این میزبانی و برنامه‌ریزی بسیار خوب تشکر می‌کنم و خوشحالیم که در آینده نه چندان دور میزبان رئیس‌جمهور اتریش خواهیم بود.»

وزیر خارجه ایران در پاسخ به یک خبرنگار اتریشی درباره موضوعات دفاعی ایران تاکید کرد: «موشک‌های دفاعی ایران موضوع هیچ مذاکره‌ای نبوده و نخواهد بود.» ظریف به این موضوع نیز تاکید کرد که مذاکرات موضوعی غیر از موضوعات هسته‌ای را در بر نمی‌گیرد و با توانمندی‌های دفاعی ایران هیچ ارتباطی ندارد.

جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ شامل آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین، روسیه و آلمان، پس از ۱۰ سال مذاکرات ماراتن‌گونه، در سوم آذر ۱۳۹۲ به توافقی ۶ ماهه بر سر موضوع هسته‎ای ایران دست یافتند. بر مبنای این توافق، ایران با انجام اقداماتی مانند اکسید و رقیق کردن اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده خود، زمینه را برای کاهش و لغو تحریم‏ها فراهم خواهد آورد.

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش با بیان این مساله که اگر برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز باشد هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که موشک ایران حامل سلاح هسته‌ای است، گفت: این ادعا درباره برنامه دفاعی ایران نه واقعیت دارد و نه می‌تواند کمکی به مسائل کند و از طرف مردم ایران کاملا غیرمنطقی و غیرقابل قبول است. وزیر امور خارجه ادامه داد: «ما هیچ برنامه نظامی هسته‌ای نداریم و کاملا با وزیر خارجه اتریش هم‌عقیده هستم که سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس امنیت نیاورده و نخواهد آورد.» او همچنین در پاسخ به خبرنگار اتریشی درباره برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد که اگر توافقی بین دو طرف وجود داشته باشد که به حقوق ایران و مردم توجه کند ایران به آن عمل خواهد کرد و هرگونه توافق بین دو طرف در شرایطی محقق می‌شود که حقوق هسته‌ای ملت ایران در آن لحاظ شده باشد.

یک روز پیش از این سخنان وزیر امور خارجه ایران، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در دیدار با رئیس کمیسیون امور مالی فرانسه گفته بود که «اگر طرف‌های مذاکره‌کننده غربی با مساله هسته‌ای ایران به نحو عاقلانه و با ابتکارات روشن برخورد کنند رسیدن به توافق نهایی دور از دسترس نیست.»

این روزها بحث مذاکرات هسته‌ای ایران بسیار داغ است و تاکنون نیز ۳ دور از مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ در اتریش برگزار شده است، وزیر خارجه اتریش درباره مذاکرات مذکور گفت: «اتریش معتقد است که نباید فرصت مذاکرات ایران و ۱+۵ را به هیچ وجه از دست داد؛ زیرا این قرارداد منجر به ثبات و امنیت در منطقه می‌شود و اعتماد بیشتری بین مذاکره‌کنندگان مختلف به وجود می‌آورد.» او همچنین تحریم‎های اعمال‌شده علیه ایران را به ضرر شرکت‌های اتریشی دانست و اظهار امیدواری کرد ایران و گروه ۱+۵ هرچه زودتر به توافق برسند.

وزیر خارجه اتریش با بیان اینکه درباره موضوع هسته‌ای با وزیر خارجه ایران صحبت‌هایی انجام داده است، گفت: «اتریش موضع شفافی در این باره دارد. ما سلاح هسته‌ای را به طور کامل رد می‌کنیم؛ زیرا باعث ثبات و امنیت در دنیا نمی‌شود و گفت‌وگو‌ها در وین فرصت خوبی بود که در این باره نگرانی‌های‌مان را بررسی کنیم و راه‌حل پایدار برای حل این مساله به دست آوریم.» کورتز، وزیر خارجه جوان اتریش ضمن تاکید بر آمادگی شرکت‎های اتریشی برای تقویت روابط اقتصادی دو کشور در صورت پایان تحریم‌ها علیه ایران گفت: «ما روند مثبتی را در گفت‌وگو‌های ایران و ۱+۵ مشاهده کردیم و امیدواریم تا آخر ماه ژوئیه این توافق به نتایج خوبی برسد.»

گفت‌و‌گو‌های حقوق‌بشری

وزرای خارجه دو کشور در این گفت‌وگو با اشاره به حضور ۳۰ هزار ایرانی در اتریش، بر روابط تاریخی ایران و اتریش و تبادلات فرهنگی دو طرف تاکید کردند. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در این دیدار به گفت‌وگو در زمینه موضوعات حقوق بشری با اتریش اشاره کرد و گفت: «این روند را ادامه خواهیم داد.» در این زمینه وزیر خارجه اتریش با بیان اینکه در دیدار با وزیر خارجه ایران گفت‌وگوهایی در زمینه مسائل حقوق بشر و هسته‌ای انجام شده است، گفت: «از فرصت استفاده کردم که نگرانی خود را درباره حقوق بشر عنوان کنم و نمی‌خواهم حالت گارد و تهاجمی بگیرم؛ بلکه می‌خواهم نظرات خود را بیان کنم.»

کورتز ادامه داد: «اتریش علاقه فراوانی برای گفت‌وگو بین ادیان دو کشور و همچنین گفت‌وگو درباره موضوع حقوق بشر دارد.» او تاکید کرد: «ما تجربیات فراوانی در این زمینه داریم.

در اتریش جامعه بسیار متنوعی وجود دارد و جمعیت مسلمانان دومین جامعه بزرگ دینی در این کشور هستند و از سال ۱۹۱۲ قانون به رسمیت شناختن دین اسلام را داشته‌ایم. همزیستی مسالمت‌آمیزی برقرار است که مشابه آن در دنیا کم دیده می‌شود. در این زمینه تجربیات خوبی داریم و با توجه به احترامی که برای شأن انسانی قائل هستیم، علاقه داریم که گفت‌وگو‌هایی در زمینه حقوق بشر داشته باشیم.» همچنین ظریف نیز درباره گفت‌وگوهای حقوق بشری ادامه داد: «هر زمان این گفت‌وگو‌ها براساس رسیدن به درک مشترک باشد، از آن استقبال می‌کنیم و امیدواریم این گفت‌وگو‌ها با دوستان اتریشی با جدیت دنبال شود.»

سباستین کورتز، وزیر امور خارجه اتریش روز یکشنبه در پاسخ به دعوت همتای ایرانی خود و با هدف انجام سفری ۲ روزه وارد تهران شد. این سفر در راستای گسترش مناسبات وین - تهران است. این سفر همچنین در راستای فراهم ساختن مقدمات سفر «هاینتس فیشر» رئیس‌جمهور اتریش به تهران انجام می‌شود. رئیس‌جمهور اتریش قرار است به‌زودی و در پاسخ به دعوت حسن روحانی به ایران سفر کند.