روحانی بالاتر از اوباما

گروه خبر- مجله تایم با انتشار یک فهرست، نام ۱۰۰ شخصیت تاثیرگذار و دارای نفوذ جهان در سال ۲۰۱۴ را معرفی کرد که نام «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران در میان آنها به چشم می‌خورد. در این لیست نام حسن روحانی بالاتر از باراک اوباما قرار گرفته است. این مجله آمریکایی که هر ساله لیست ۱۰۰ چهره تاثیرگذار سال را منتشر می‌کند امسال هم این لیست ۱۰۰ نفره را منتشر کرد که مهم‌ترین اتفاق آن حداقل در بین رده‌بندی سیاستمداران، سقوط باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا است. به گزارش «ایسنا» به نقل از این مجله، حسن روحانی سیاستمداری است که به سراغ غرب رفته است. نکته قابل‌توجهی که در معرفی این صد چهره تاثیرگذار سال به چشم می‌خورد این است که برای هر نفر به‌طور مجزا فایلی تهیه شده که یک نفر خاص برایش یادداشتی نوشته است. محمد البرادعی که نام حسن روحانی را در این فهرست گنجانده است، یادداشتی درباره او نوشت و با اشاره به دیداری که با روحانی داشته است در توصیفی از او، ابتدا به زمان فعالیت روحانی به عنوان دبیر شورای امنیت ملی در زمان ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی پرداخته و آورده است: «اولین بار روحانی را در سال ۲۰۰۳ ملاقات کردم؛ همان زمان که آژانس انرژی اتمی از فعالیت‌های اتمی ایران آگاه شده بود. روحانی در آن زمان دبیر عملگرا و خردمند شورای امنیت ملی در دولت محمد خاتمی بود؛ او تمایل داشت تا از طریق گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا به راه‌حلی سیاسی دست یابد. در دوره او، ایران فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود را به نشانه حسن نیت طی زمان تکمیل شدن گفت‌وگو‌ها تعلیق کرده بود. رسانه‌های ایران او را شیخ دیپلمات نامیدند.»

البرادعی با ابراز تاسف از اینکه سیاست‌های اعتدال‌گرایانه روحانی از سوی تندروهای آمریکایی که به شدت نسبت به خواست ایران بی‌اعتماد بودند دیده نشد و یک دهه زمان برد تا غرب بفهمد نمی‌تواند این‌گونه با ایران رفتار کند، گفت: «توافق اولیه اخیر میان ایران و گروه ۱+۵ که در نتیجه سیاست‌های بی‌سر و صدای روحانی به دست آمد می‌توانست ۱۰ سال پیش حاصل شود.»

رئیس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه با احترام دو طرفه و پایه‌ریزی اعتماد و سازش، این مرحله می‌تواند به یک توافق همکاری و تضمین واقعی منجر شود تا راه را برای معاملات بیشتر با غرب و تغییرات واقعی در امنیت و ثبات منطقه هموار کند، یادآوری کرد: «رهبری اعتدال‌گرایانه روحانی فرصتی به وجود آورده که نباید از دست برود.»

در میان این فهرست نام افراد دیگری چون ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، شینزو آبه رئیس‌جمهور ژاپن، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا، عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع سابق مصر، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکاو... به چشم می‌خورد.