کامران کرمی سلطان‌نشین عمان در دهه‌های اخیر همواره به‌عنوان یک بازیگر واسط و میانجی در روابط ایران با همسایگانش و همچنین غرب عمل کرده و این موضوع باعث شده است تا ضمن اینکه برخی موضوعات در روابط تهران با دنیای پیرامون، حل و فصل و به تقویت روابط هرچه بیشتر با مسقط نیز منجر شود، در این رهگذر عمان هم توانسته است ضمن تحکیم روابط با ایران در ابعاد فنی و اقتصادی، به تقویت نقش منطقه‌ای خود با اهرم‌های دیپلماتیک و رایزنی‌های سیاسی بپردازد. سلطان قابوس پادشاه عمان دو بار به ایران سفر کرده است که به گفته ناظران درآخرین سفر خود در شهریور ۹۲ حامل پیام‌های هسته‌ای از جانب آمریکا بود که پس از آن زمینه برای رسیدن به توافق هسته‌ای در آذر ۹۲ و در کمتر از ۳ ماه از سفر قابوس به تهران فراهم شد. عمان در چند سال اخیر بارها با میانجیگری میان تهران و پایتخت‌های اروپایی، زمینه آزادی شهروندان بازداشتی از دو طرف را فراهم کرد. به‌نظر می‌رسد که میانجیگری میان ایران و عربستان نقش جدیدی است که قرار است عمان طی هفته‌ها و ماه‌های آینده انجام دهد. در جدیدترین تحول رخ داده، وزیر خارجه عمان با تایید تلاش‌های دیپلماتیک این سلطان‌نشین، گفت‌وگوهای تهران - ریاض و میانجیگری کشورش در خصوص پرونده‌های مختلف منطقه را ضرورتی جدی برای آرام نگاه داشتن اوضاع منطقه دانسته است. به گزارش خبرگزاری فارس، یوسف بن علوی در گفت‌وگو با روزنامه الحیات چاپ لندن، اعلام کرد که کشورش آمادگی دارد برای رفع اختلافات میان تهران- ریاض و تقریب نظرات دوطرف میانجیگری کند، هر چند که او معتقد است، دو کشور نیازی به میانجیگری ندارند. بن‌علوی شرط آمادگی کشورش را آمادگی عربستان و ایران عنوان کرد و افزود: «اختلافات دو کشور انباشته شده است و برخی از آن هم شخصی است و ربطی به منافع دو کشور ندارد.»

این در حالی است که روز گذشته هم روزنامه السفیر لبنان از برگزاری سلسله نشست‌هایی میان مسوولان ایرانی و سفیر عربستان در تهران به منظور فراهم کردن مقدمات سفر محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران به ریاض خبر داده بود؛ چراکه پیش از این وزیر خارجه ایران قصد سفر به عربستان را داشت. به گفته این منابع از زمان انتصاب عبدالرحمن الشهری، سفیر جدید عربستان در تهران در فوریه گذشته تا به حال، نشست‌های دوره‌ای میان او و مسوولان ایرانی برگزار شده است.

السفیر در ادامه گزارش خود آورده است که این فراهم کردن مقدمات سفر یک مقام ایرانی به ریاض در حالی است که آمریکایی‌ها طی سفر اخیر باراک اوباما به عربستان، به طور واضح اعلام کردند که روند مذاکرات درخصوص توافق هسته‌ای جامع، روند نهایی و بی‌بازگشتی را طی می‌کند و عربستانی‌ها باید به کارهایشان سروسامان دهند.

پیش‌تر هم روزنامه العرب چاپ لندن مدعی شده بود که مذاکرات سری‌ای میان نمایندگان ایران و عربستان در ژنو با هدف ذوب شدن یخ روابط میان دو طرف برگزار شده است. به گفته این منابع، مذاکرات دوجانبه با حمایت آمریکا و روسیه صورت گرفته به این اعتبار که حرکتی ضروری برای حل بحران در سوریه محسوب می‌شود. ناظران بر این اعتقاد هستند که ایران لزوم بهبود روابط با کشورهای عربی را درکنار عادی‌سازی روابط با غرب و حل پرونده هسته‌ای‌اش درک کرده و می‌خواهد با عادی شدن روابط با آنها از سنگ‌اندازی کشورهای عربی در توافقاتش با غرب به ویژه دستاوردهای ژنو جلوگیری کند. میانجیگری میان ایران و گروه ۱+۵ و همچنین توافق هسته‌ای از دیگر موضوعاتی بود که یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان در گفت‌و‌گوی خود با الحیات به آنها پاسخ داد.

بن علوی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چرا عمان بین ایران و ۱+۵ میانجیگری کرده است، گفت: «اولا ما مثل برادران خود در شورای همکاری خلیج‌فارس بسیار تمایل داریم که ابزارهای ثبات را در تمام منطقه فراهم کنیم؛ زیرا ادامه پیشرفت و قدرت ما برای کمک به دیگر کشورهای عربی زمانی دست خواهد داد که باثبات باشیم؛ ولی زمانی که ما به دلایلی که مربوط به خودمان می‌شود یا مربوط به اطرافیان ما، ثبات نداشته باشیم، امکان پیشرفت نخواهیم داشت و این مساله بنیان اساسی سیاست‌های عمان در قبال دیگر کشورها را تشکیل می‌دهد.» وزیر خارجه عمان با بیان اینکه روابط ما با تهران و واشنگتن در پرونده هسته‌ای براساس اصل صراحت و شفافیت پی‌ریزی شده است، افزود: «ما در عمان براساس معیارهای خاص، سیاست خود را پی‌ریزی می‌کنیم، این روابط حتی با وجود اختلافاتمان ادامه می‌یابد، ما از اصل گفت‌وگو تبعیت می‌کنیم و هر آنچه را که فکر کنیم درست است، می‌پذیریم و هر آنچه را که فکر کنیم نادرست است رد می‌کنیم.»

بن علوی با ذکر این موضوع که ایران و آمریکا به این ذهنیت رسیدند که بستر لازم برای توافق حاصل شده است، گفت: «مساله این است که در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش و محمود احمدی‌نژاد آمادگی برای رسیدن به آغاز گفت‌وگوها حاصل نشده بود، اما باراک اوباما و حسن روحانی نظری دیگر در این باره داشتند، از این رو می‌گویم که اراده، تمایل و زمان آن نیز فرا رسیده بود.»

او در پایان با بیان این موضوع که ما بر خلاف برادران عرب خود در حوزه خلیج فارس یا دیگر کشورها نه با ایران مشکل داشته‌ایم و نه با آمریکا خصومتی داریم، گفت: «در پرونده هسته‌ای بین ایران و آمریکا اختلافاتی بود که به عقیده ما دو طرف به‌دنبال راه‌حل‌ها و برون‌رفت از این معضل بودند، چراکه خود به این نتیجه رسیده بودند، این به رویکرد ما یا رویکرد شخص دیگری ارتباط ندارد. اصل ثبات در منطقه برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.»