افزایش 340هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران

آخرین دور مذاکرات هسته‎ای میان ایران و گروه ۱+۵ در سال ۱۳۹۲ و همچنین دومین دور مذاکرات دو طرف درباره راه حل جامع، ۲۷ تا ۲۸ اسفند ماه در وین برگزار خواهد شد؛ این در شرایطی است که پیش از این قرار بود مذاکرات تا ۲۹ اسفند ادامه داشته باشد اما به‌دلیل مصادف شدن با ایام نوروز، یک روز زودتر پایان می‎یابد. ایران در شرایطی خود را برای حضور در این دور از مذاکرات آماده می‎کند که آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه اخیر خود گفته است که صادرات نفت خام ایران به بالاترین میزانش در ماه‌های اخیر رسیده است. البته با وجود پیشرفت‎هایی که در زمینه مذاکرات تاکنون حاصل شده، برخی مقامات آمریکایی همچنان اظهارنظرهایی می‎کنند که با روح مذاکرات سازگار نیست. همچنان‌که جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه در کمیته تخصیص بودجه سنا، خطاب به نمایندگان گفت ایران تصمیم‌های بسیار دشواری پیش رو دارد. تصمیم‌های بسیار مشکلی که باید در جهت همراهی با استانداردهای بین‌المللی و به‌منظور ایجاد اطمینان درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود اتخاذ کند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این صحبت‎های جان‌کری، روز گذشته در نشست خبری با همتای یونانی خود تاکید کرد که آمریکایی‌ها حرف‌هایی نزنند که بعدا مجبور باشند آن را پس بگیرند. او در پاسخ به «ایسنا» گفت: «احساس می‌کنم دولت آمریکا برای حل مشکلات داخلی گاهی صحبت‌هایی می‌کند که مبتنی‌بر پیش‌داوری‌ها و پیش‌ذهنیت‌هایی است که خودشان در ایجاد آن نقش داشته‌اند.» ظریف ادامه داد: «آنها سال‌ها است که این‌گونه تبلیغ کرده‌اند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است؛ بنابراین امروز باید بگویند که ایران تصمیم مهمی بگیرد و نشان دهد که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست. هم آنها می‌دانند و هم ما می‌دانیم که ایران هیچ‌گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده؛ بنابراین ما نباید هیچ تصمیم سختی بگیریم. ما اعلام کردیم که برنامه هسته‌ای ما کماکان باقی خواهد ماند و همان‌گونه که صلح‌آمیز بوده،‌ صلح‌آمیز خواهد بود و هیچ بخشی از برنامه‌ هسته‌ای ایران تعطیل نخواهد شد.» وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: «طرف مقابل ما این موضوع را به خوبی می‌داند و من احساس می‌کنم بسیار مثبت‌تر و سازنده‌تر است که مسوولان آمریکایی به جای اینکه اظهاراتی مطرح کنند که بعدا مجبور شوند آن را تغییر دهند - مانند حرفی که درباره غنی‌سازی مطرح کردند - و بعد در سطوح مختلف همه آنها گفتند که در برنامه اقدام مشترک در ژنو غنی‌سازی وجود دارد؛ بنابراین حرف‌هایی نزنند که بعدا مجبور باشند آن را پس بگیرند.»

به گفته ظریف این آمریکا است که باید یک تصمیم بسیار سخت بگیرد و آن تصمیم بسیار سخت این است که یکبار برای همیشه با واقعیات به دید واقع‌نگری نگاه کند و خیالبافی را کنار بگذارد.

امید آمریکا به بی اثر بودن بحران اوکراین بر مذاکرات با ایران

از دیگر سو و در آستانه برگزاری دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای در وین، یک مقام وزارت خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که اختلاف روسیه و آمریکا بر سر بحران اوکراین، تاثیری بر مذاکرات ۱+۵ با ایران نداشته باشد. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۲۳ اسفند ماه در یک کنفرانس خبری تلفنی با اشاره به اختلاف واشنگتن و مسکو بر سر اوکراین گفت که امیدوار است این وضعیت بسیار بغرنج در اوکراین، برای مذاکرات با ایران مساله‌ای به وجود نیاورد. این مقام‌ آمریکایی تصریح کرد: «ما امیدواریم که هرچه در روزهای آینده رخ می‌دهد، هر آنچه که ما در جامعه بین‌المللی انجام می‌دهیم که تابعی از تصمیمات و انتخاب‌های روسیه است و هرآنچه که روسیه در پی آن انجام می‌دهد، مذاکرات با ایران را در معرض خطر قرار ندهد.» او با این حال گفت که همه اعضای ۱+۵ در حال حاضر در مذاکره با ایران اتفاق نظر دارند. پیش از این عباس عراقچی، مذاکره کننده هسته‌ای ایران نیز که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه به چین و روسیه سفر کرده بود، به خبرگزاری «ایرنا» گفت: نباید بحران اوکراین بر مذاکرات تاثیر بگذارد.

صادرات نفت ایران به بالاترین میزان ماه‌های اخیر رسیده

هر چه بیشتر از تاریخ توافق هسته‏ای ایران و ۱+۵ زمان می‎گذرد، آثار این توافق بیش از پیش آشکار می‏شود. همچنان‌که آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه اخیر خود گفته است که صادرات نفت خام ایران به بالاترین میزانش در ماه‌های اخیر رسیده و۳۴۰هزار بشکه افزایش یافته است.

بنا بر این گزارش، صادرات روزانه نفت خام ایران در نخستین ماه سال میلادی جاری به ۱۶/۱ میلیون بشکه در روز رسیده است که حدودا ۱۶درصد بیشتر از میانگین صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۱۳ است. تخمین آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر این است که ایران در سال ۲۰۱۳ روزانه یک میلیون بشکه نفت خام صادر می‌کرده است. به دنبال توافق ۶ ماهه ژنو که در آذر ماه به‌دست آمد در مقابل محدود شدن فعالیت‌های غنی‌سازی و بازرسی‌های بیشتر از تاسیسات هسته‏ای ایران، بخشی از تحریم‌ها معلق شده‌اند؛ البته تحریم‌های معلق‌شده شامل صنعت نفت ایران نیست.

بانک‌های غربی نگران خطرات معامله با ایران

در عین حال و با وجود لغو و کاهش برخی تحریم‎ها علیه ایران، فشارهای آمریکا همچنان بر ایران و دیگر کشورهایی که خواهان معامله با ایران هستند، ادامه دارد. خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۲۳ اسفندماه، به نقل از چند بانکدار و مقام دولتی از ادامه تمایل نداشتن بانک‌های غربی به معامله با جمهوری اسلامی «با وجود پیشرفت‌های دیپلماتیک» در چند ماه اخیر خبر داد. این در شرایطی است که آمریکا دو بانک بزرگ فرانسوی «سوسیته ژنرال» و «بی‌ان‌پی پاریبا» را به پول‌شویی و نقض تحریم‌های ایران متهم می‌کند. رویترز به نقل از یک مقام در وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید: بسیاری از این بانک‌های بزرگ و معروف به‌دلیل آنکه به دنبال زیر پا گذاشتن تحریم‌ها مشمول جریمه و مجازات شده‌اند اکنون «تمایلی به هیچ نوع تجارت با ایران ندارند، حتی بشردوستانه.»

پایان مذاکرات ایران و ۱+۵ یک روز پیش از نوروز

دومین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ درباره راه حل جامع، فردا دوشنبه ۲۶ اسفند ماه در وین آغاز می‎شود؛ به همین منظور، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه با کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی دیدار خواهد کرد و گفت‌وگوها در سطح معاونان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ادامه خواهد یافت.

این مذاکرات به‌دلیل مصادف شدن با نوروز یک روز زودتر، یعنی ۲۸ اسفند پایان می‌یابد. پیش از این کاترین اشتون در سفر به ایران و در اصفهان نیز اعلام کرده بود که «به احترام نوروز، مذاکرات این دوره یک روز پیش از عید نوروز به پایان خواهد رسید تا مقامات مذاکره‌کننده ایران برای این عید باستانی در ایران باشند.» کاترین اشتون و محمد جواد ظریف ۲۶ اسفند در ضیافت شام با یکدیگر ملاقاتی دوجانبه خواهند داشت. در این ملاقات قرار است آخرین دیدگاه‌ها و جمع‌بندی‌ها از نتایج مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ درباره موضوعات مختلف به‌ویژه موضوع غنی‌سازی، رآکتور اراک و همکاری‌های هسته‌ای مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس توافق ایران و گروه کشورهای ۱+۵ قرار است هر ماه مذاکرات درباره گام نهایی صورت گیرد. دو طرف تلاش دارند تا پایان تیرماه سال ۱۳۹۳ مذاکرات درباره راه‌حل جامع انجام شده و توافق نهایی به‌دست آید.