گروه دیپلماسی- با آغاز سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا و با توجه به موضع‌گیری‌های او علیه مذاکرات هسته‌ای شش قدرت جهانی و جمهوری اسلامی ایران، انتظار می‌رود که مساله برنامه اتمی ایران در روزهای آینده بار دیگر مورد توجه قرار گیرد. نتانیاهو، دیروز، یکشنبه، برای دیدار از آمریکا و گفت‌وگو با مقام‌های این کشور راهی واشنگتن، پایتخت ایالات‌متحده شد.

نخست وزیر اسرائیل امروز، دوشنبه، با حضور در کاخ سفید با باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار می‌کند.

نتانیاهو قرار است فردا، سه‌شنبه، با حضور در همایش «آیپک»- لابی آمریکایی حامی اسرائیل- در این نشست سخنرانی کند. همایش «آیپک» کار خود را از روز یکشنبه، آغاز کرده‌است. او همچنین دیدارهای متعددی با سران کنگره و نیز سایر مقامات بلندپایه دولت آمریکا خواهد داشت. نخست‌وزیر اسرائیل در این سفر با رسانه‌های بزرگ آمریکا نیز مصاحبه خواهد کرد. همه ارزیابی‌ها حاکی است که نتانیاهو تلاش خواهد کرد در دیدار با اوباما و سخنرانی در «آیپک» و سایر دیدار‌ها و مصاحبه‌هایش، سیاست‌های مورد نظر خود را در مورد برنامه اتمی ایران تشریح کرده و برای قبولاندن آن به آمریکا، تلاش کند.

او در روزهای گذشته به‌ویژه در زمان میزبانی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که به فلسطین اشغالی رفته بود، با تکرار ناخشنودی از نتایج مذاکرات هسته‌ای که قدرت‌های جهانی با ایران انجام داده‌اند، مدعی شد که «تا‌کنون، ایران تنها برنده این گفت‌و‌گوهای هسته‌ای بوده است.»

نتانیاهو همچنین مدعی است که توافق ژنو، موسوم به «اقدام مشترک» که از سی‌ا‌م‌ دی ماه، بیستم ژانویه، اجرایی شد، پیشرفت در برنامه اتمی ایران را تنها شش هفته عقب انداخته‌است.

این در شرایطی است که همزمان با سفر نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن، شماری از سناتورهای جمهوریخواه حامی اسرائیل، تلاش‌های پیشین با هدف تشدید تحریم‌ها علیه ایران را از سرگرفته‌اند. وب‌سایت «وای. نت» دیروز، یکشنبه، نوشت: «نتانیاهو در شرایطی این تلاش‌ها را تکرار می‌کند که «آیپک» دیگر حمایت قاطع و سراسری گذشته از مواضع او را نشان نمی‌دهد.»

رسانه‌های آمریکا ماه گذشته نوشتند «آیپک» به اوباما اطلاع داده‌است که از ایجاد فشار بر کنگره برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران در حال حاضر عدول می‌کند تا به دیپلماسی، بخت موفقیت داده شود.

اما پس از چند روز، مایکل کاسن، رئیس «آیپک» در نامه‌ای برای رسانه‌های آمریکایی، «سوء‌برداشت رسانه‌ها» را رد کرد و در نامه‌ای به اعضای این سازمان «اطمینان خاطر» داد که تلاش‌ها برای برقراری تحریم‌های بیشتر علیه ایران متوقف نشده است.

هرچند «آیپک» می‌خواهد چنین نشان دهد که همایش سالانه این سازمان «جلوه‌ای از قدرت» آن است و همه چیز عادی است، اما به نوشته وب‌سایت «وای. نت»، «آیپک» دیگر قدرت گذشته خود را از دست داده است.