گروه خبر- مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود، نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به بهمن امسال را ۷/۳۳ درصد اعلام کرد. بر اساس این گزارش نرخ تورم میانگین نسبت به ۱۲ ماه منتهی به دی‌ماه سال جاری که ۳۵ درصد اعلام شده بود، ۳/۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بنا به گزارش این نهاد وابسته به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری، نرخ تورم نقطه به نقطه از ۵/۲۷ درصد دی ماه به ۲۲ درصد در بهمن ماه رسیده که نسبت به دی ماه امسال ۵/۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. مرکز آمار ایران در حالی از تورم ۷/۳۳ درصدی تا پایان بهمن ماه خبر داده که دولتمردان وعده داده‌اند نرخ تورم تا پایان امسال در حد ۳۵ درصد باقی بماند و تا پایان سال آینده نیز به حدود ۲۵ درصد برسد.

نشریه اکونومیست هم در برآورد خود از وضعیت اقتصاد ایران، نرخ تورم تا پایان سال جاری میلادی را حدود ۲۲ درصد برآورد کرده که به نظر می‌رسد با توجه به آغاز فاز دوم هدفمندی در سال آینده این تورم چند واحد درصد نیز افزایش یابد و در محدوده ۲۵ درصد باقی بماند. آن‌گونه که برخی صاحب‌نظران گفته‌اند، اثر اجرای فاز دوم هدفمندی حدود هشت درصد خواهد بود که در ۲ ماه اول اجرای این طرح، تورم به‌طور ملموسی افزایش خواهد یافت؛ اما پس از آن دوباره روند کاهشی خود را آغاز خواهد کرد تا در نهایت به حول و حوش ۲۵ درصد برسد.

مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور، در این رابطه گفته است که رسیدن به تورم ۲۵ درصدی تا پایان سال آینده قابل تحقق است، اما کاهش بیشتر آن با توجه به شرایط کنونی اقتصاد ایران بسیار سخت به نظر می‌رسد.

بر اساس این گزارش، شاخص کل (بر مبنای ۱۳۹۰=۱۰۰) در بهمن ماه سال جاری عدد ۵/۱۷۸ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل، ۱/۰ درصد افزایش داشته است. این به آن معنا است که قیمت‌ها در بهمن ماه نسبت به ماه پیش تنها یک دهم درصد افزایش یافته و اگر همین روند ادامه یابد، تورم کل در سال آینده حدود ۲/۱ درصد افزایش خواهد داشت.

روند تغییرات تورم ماهانه

جدول اطلاعات شاخص کل قیمت شهری بیانگر آن است که عدد این شاخص از فروردین ۱۳۹۱ تا پایان بهمن امسال با نوسان‌های شدیدی همراه بوده‌است، به طوری که در خرداد ماه سال گذشته به ۳/۱۱۴ رسیده و تنها ۸/۰ درصد نسبت به ماه گذشته کاهش داشته، اما در خرداد ماه همان سال عدد ۷/۱۱۸ را تجربه کرده و

۹/۳ درصد رشد کرده است. همچنین در مهرماه ۱۳۹۱ عدد شاخص به ۵/۱۳۰ رسیده و ۱/۵ درصد افزایش یافته و تورم نقطه به نقطه را در این ماه از ۵/۲۴ درصد اردیبهشت ماه به ۷/۲۸ در خرداد ماه رسید. این روند در ماه‌های آینده یا با کاهش روبه‌رو می‌شد یا افزایش را تجربه می‌کرد، به طوری که در آبان ماه ۵/۳، آذر ماه ۴/۱، دی ماه ۲/۲، بهمن ۶/۴ و اسفند ماه به ۷/۲ درصد رسید تا در پایان سال گذشته تورم کل روی نرخ ۶/۲۸ و تورم نقطه به نقطه به ۷/۳۶ درصد ثابت شود.

این روند در سال ۹۲ نیز ادامه یافت، به طوری که عدد شاخص به ۱/۱۵۵ رسید و نسبت به اسفند ماه ۲/۳ درصد افزایش یافت. این شاخص در اردیبهشت ماه افزایش یک درصدی را تجربه کرد و در خرداد ماه با ثبت عدد ۴/۱۶۱ سه درصد بالا رفت و تورم نقطه به نقطه در این ماه را به ۲/۴۱ درصد رساند.

با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روند کاهشی تورم ماهانه آغاز شد. عدد شاخص در تیرماه ۲/۱۶۵ شد و ۳/۲ درصد افزایش را به خود دید اما در مرداد ماه این روند کاهش به زیر دو درصد کاهش پیدا کرد تا در بهمن ماه تنها به ۱/۰ درصد (حدود صفر) برسد.

بررسی تورم مواد غذایی

در بخش دیگری از گزارش مرکز آمار، شاخص گروه عمده (خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات) مورد بررسی قرار گرفته‌است که نشان می‌دهد این شاخص، در بهمن ماه به رقم ۱/۲۱۹ رسید و نسبت به ماه قبل ۵/۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. بر این اساس، شاخص گروه اصلی (خوراکی‌ها) در ماه مورد بررسی به عدد ۹/۲۱۶ رسید که نسبت به ماه قبل ۵/۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش نشان می‌دهد شاخص گروه اصلی (خوراکی‌ها) نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۵/۲۸ درصد افزایش یافته و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه ۷/۴۶ درصد شده‌است. شاخص این گروه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲/۲۸ درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به بهمن ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵/۴۷ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به دی ماه سال ۹۲ (۵۰ درصد) کاهش یافته است. همچنین شاخص گروه عمده (کالاهای غیر خوراکی و خدمات) در بهمن ماه سال جاری به رقم ۵/۱۶۴ رسید که ۳/۰ درصد نسبت به ماه قبل افزایش را نشان می‌دهد. میزان افزایش این گروه نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۴/۱۹ درصد بوده است. نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به بهمن ماه سال جاری نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۱/۲۸ درصد بوده که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به دی ماه ۹۲ (۱/۲۹) کاهش یافته است.

بانک مرکزی اعلام کرد

تورم در۱۲ماه منتهی به بهمن؛ ۷/۳۶ درصد

سایت رسمی بانک مرکزی خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران را اعلام کرد.

بر این اساس شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در بهمن‌‌ماه ۱۳۹۲ به عدد ۳/۱۸۴ رسید که نسبت به ماه قبل ۴/۰ درصد (تورم ماهانه) افزایش یافته است. این شاخص در بهمن‌‌ماه ۱۳۹۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۸/۲۲ درصد (تورم نقطه‌به‌نقطه) افزایش داشته است.

همچنین، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به بهمن‌‌ماه ۱۳۹۲ نسبت به دوازده ماه منتهی به بهمن‌‌ماه ۱۳۹۱ معادل ۷/۳۶ درصد (تورم میانگین) است.

تورم نقطه به نقطه در محدوده 22 درصد