مذاکرات جامع هسته‌ای 29بهمن در وین

ظریف در حاشیه نشست مونیخ: سیاستمداران آمریکایی اعتماد مردم ایران را جلب کنند مذاکرات جامع هسته‌ای؛ 29 بهمن در وین

گروه دیپلماسی- مسوول سیاست خارجی اروپا و وزیر امور خارجه ایران اعلام کردند که مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ برای دستیابی به یک توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای در وین، پایتخت اتریش، آغاز می‌شود.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، کاترین اشتون و محمدجواد ظریف جداگانه خبر داده‌اند که این مذاکرات روز ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) در مقر سازمان ملل متحد در پایتخت اتریش آغاز می‌شود. مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در شهر وین است. این نخستین دور از مذاکرات ایران و کشورهای آمریکا، بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان برای دستیابی به یک توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

ایران و کشورهای ۱+۵ در سوم آذر (۲۴ نوامبر) با حضور وزرای‌خارجه هر هفت کشور درباره یک توافق شش ماهه برای کاهش اختلافات به اتفاق نظر رسیدند.

انتظار دو طرف این بوده است که در این شش ماه، شرایط برای دستیابی به توافق بر سر حل و فصل دائمی پرونده اتمی ایران فراهم شود.بر اساس توافق ژنو، ایران از ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) غنی‌سازی ۲۰‌درصدی اورانیوم را متوقف کرد و در برابر، بخشی از تحریم‌های ایران به حالت تعلیق درآمد.

کاترین اشتون و محمدجواد ظریف که برای شرکت در اجلاس امنیتی در شهر مونیخ به سر می‌برند، جمعه شب در حاشیه آن نشست با یکدیگر دیدار کرده‌اند. زمان و مکان دور بعدی مذاکرات اتمی پس از این دیدار اعلام شده‌است.

در روزهای گذشته منابعی از توافق برای برگزاری دور تازه مذاکرات در نیویورک خبر داده بودند و مقام‌های آمریکایی هم آن را تایید کردند.پس از آن «ایرنا» - خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی- نیز به نقل از یک فرد نزدیک به هیات مذاکره‌کننده ایران که نامش را منتشر نکرد، از توافق برای برگزاری این مذاکرات در نیویورک خبر داد، اما پس از آن مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفت هنوز مکان و زمان مذاکرات مشخص نشده است.همزمان سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز تایید کرده است که مذاکرات در وین برگزار خواهد شد.

پیش‌تر از احتمال برگزاری این مذاکرات در ژنو هم سخن به میان آمده بود اما مقامات ایرانی تاکید کرده بودند که زمان و مکان مذاکرات معلوم نیست.محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اواخر دی‌ماه گفت که مذاکرات گام نهایی ایران و گروه ۱+۵ «دشوار» خواهد بود.این در شرایطی است که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در حاشیه نشست امنیتی مونیخ به «ایرنا» و سیمای جمهوری اسلامی ایران، گفت: «سیاستمداران آمریکایی به جای خدشه دار کردن اعتمادها از فرصت بی‌نظیر ایجاد شده برای جلب اعتماد مردم ایران استفاده کنند.»

ایرنا هم می‌گوید وزیر خارجه ایران یازدهم بهمن گفته است: «سیاستمداران آمریکایی باید به این نکته توجه داشته باشند که مردم ایران به سیاست‌های آمریکا کاملا بی‌اعتماد هستند.»

او ابراز امیدواری کرده است که طرف‌های گفت‌وگو با ایران «واقف باشند با فشار وارد کردن به ایران به نتیجه نخواهند رسید.»

این در حالی است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گفته است احتمال شکست در رسیدن به توافق نهایی با ایران وجود دارد ولی باید فرصت داد که این مسیر هم آزموده شود.

سفر اوباما به عربستان با محوریت برنامه هسته‌ای ایران

همزمان روزنامه وال ‌استریت ژورنال از سفر قریب‌الوقوع باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، به عربستان سعودی خبر داد؛ سفری که قرار است با هدف کاهش تنش‌ میان واشنگتن و ریاض بر سر سیاست‌های آمریکا در قبال برنامه اتمی ایران و جنگ داخلی سوریه انجام شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، این نشریه روز جمعه، ۱۱ بهمن، به نقل از برخی منابع مطلع در دولت عربستان سعودی نوشت که اوباما در سفر خود به عربستان که ماه آینده میلادی (مارس) انجام می‌شود با ملک عبداله ملاقات خواهد کرد.

یک مقام ارشد دولت عربستان سعودی که وال استریت ژورنال نام او را منتشر نکرده‌است، می‌گوید: سفر اوباما به‌دلیل آن انجام می‌شود که روابط آمریکا و عربستان اکنون «رو به وخامت می‌رود» و اعتماد متقابل میان آنها کاهش می‌یابد.

ریاض از متحدان اصلی واشنگتن در منطقه به شمار می‌رود، اما مناقشه هسته‌ای ایران و روش باراک اوباما برای حل و فصل آن انتقادات مقامات عربستان سعودی را در پی داشته است تا جایی که اواخر مهرماه، خبرگزاری رویترز گزارش داد که شاهزاده بندر بن سلطان، رئیس دستگاه اطلاعاتی سعودی بر کاهش سطح روابط دو کشور تاکید کرده‌است.پیش از آن نیز برخی «اسناد محرمانه‌» دولت آمریکا که سایت ویکی‌لیکس ادعا می‌کرد به آنها دست یافته است، نشان می‌داد پادشاه عربستان حتی خواستار حمله نظامی ایالات متحده به تاسیسات هسته‌ای ایران شده است تا ایران نتواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.

اما در این میان، جنگ داخلی سوریه هم به اختلافات میان ریاض و واشنگتن دامن زده‌است، به‌ طوری که گزارش رسانه‌های جهانی حکایت از آن دارد عربستان به این خاطر عضویت موقت در شورای امنیت سازمان ملل متحد را رد کرده‌است.

وال استریت ژورنال می‌نویسد: عبداله، پادشاه عربستان، در نشست خود با باراک اوباما، می‌خواهد از او جویا شود که چرا تصمیم گرفت به سوریه حمله هوایی نکند و به این ترتیب موجب تقویت حکومت بشار اسد بشود.اوباما پیش از این استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ داخلی سوریه را خط قرمز نامیده بود، اما زمانی که گزارش‌ها درباره حمله شیمیایی در سوریه منتشر شد، رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفت به جای حمله نظامی به دمشق، آن را وادار به نابودی سلاح شیمیایی خود کند.

این رخداد و دیگر سیاست‌های آمریکا در قبال جنگ داخلی سوریه، باعث شده‌است که ریاض واشنگتن را به بی‌عملی متهم سازد.

نباید درخواست‌ جدیدی از تهران مطرح شود

همزمان یک مقام وزارت امور خارجه روسیه از کشورهای عضو گروه ۱+۵ خواست که درخواست‌های جدیدی از تهران مطرح نکنند.به گزارش «ایسنا» میخائیل اولیانوف، رئیس دپارتمان امنیت و خلع سلاح وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه گفت: «ما از شرکایمان می‌خواهیم که از ارائه درخواست‌های جدیدی که می‌توانند اعتماد به دست آمده را تضعیف کنند و وضعیت را به خانه اول بازگردانند، خودداری کنند.»

به گزارش خبرگزاری هند و آسیا، این دیپلمات روس از همه طرف‌های دخیل در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ (انگلیس، روسیه، فرانسه، چین، ‌آمریکا و آلمان) خواست که به توافق موقتی که در تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ در ژنو حاصل شد، پایبند باشند.

اولیانوف تاکید کرد که کارهای زیادی پیش رو قرار دارد تا پارامترهای مختلف در زمینه برنامه هسته‌ای ایران هماهنگ‌سازی شود و منافع و رویکردهایی که کمی با یکدیگر تضاد دارند به هم نزدیک شوند.

استقبال سران «سلاک» از توافق هسته‌ای

از سوی دیگر، جامعه کشورهای آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب(سلاک)، در پایان نشست دوروزه سران خود که با حضور ۳۳ کشور آمریکای لاتین و کارائیب برگزار شد، در بیانیه خود از توافق ایران و گروه ۱+۵ در موضوع هسته‌ای استقبال کردند.

به گزارش «ایسنا» این نشست چهارشنبه و پنجشنبه، در هاوانا، مرکز کوبا برگزار شد و بیانیه‌ای به عنوان سند پایانی این اجلاس، به تصویب اعضا رسید که یکی از بندهای این سند به موضوع برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ اختصاص یافته است. در بخشی از این بیانیه آمده‌است: «با رضایتمندی از توافق اولیه میان ایران و گروه ۱+۵ در ژنو بر سر برنامه هسته‌ای ایران، استقبال می‌کنیم. توافقی که نشان می‌دهد گفت‌وگو و مذاکره راه‌های پایان بخشیدن به اختلافات میان دولت‌ها است. همچنین امیدواری خود را نسبت به اینکه در آینده به راه‌حلی پایدار و عادلانه برای این موضوع برسد، ابراز می‌داریم.»

در ادامه این بیانیه آمده‌است: «بر حقوق مسلم همه دولت‌های عضو ان. پی. تی برای توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای با مقاصد صلح‌آمیز بدون هیچ‌گونه تبعیضی همراه با خلع سلاح و عدم اشاعه به عنوان دو ستون اصلی قرارداد منع گسترش تسلیحات هسته‌ای ان. پی. تی» که همه اعضای سلاک عضو آن هستند، تاکید می‌کنیم و آن را به تصویب می‌رسانیم.

مذاکرات جامع هسته‌ای 29بهمن در وین