تعامل با ایران را گسترده‌تر کنید

ایرنا - یک عضو ارشد اندیشکده آمریکایی بروکینگز در یادداشتی خطاب به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به او توصیه کرد که در سال ۲۰۱۴ میلادی، تعامل با ایران را گسترده‌تر سازد. سوزان مالونی، عضو ارشد بروکینگز، از رئیس‌جمهوری آمریکا می‎خواهد که توافق فراگیری را با ایران دنبال کند. هرچند چنین سیاستی ممکن است پیچیده و در میان متحدان آمریکا بحث‌برانگیز باشد، اما نتایج و ثمرات چنین سیاستی سرمایه‌گذاری در آن را توجیه می‎کند. مالونی، کارشناس اندیشکده بروکینگز در این یادداشت با عنوان رویکرد در قبال ایران را گسترده سازید، می‎نویسد: «راهبرد شما در قبال ایران به ایجاد یک گشایش تاریخی با یکی از دشمنان دیرینه آمریکا کمک کرده است.» این عضو اندیشکده آمریکایی افزوده است: «تلاش‎ها در این زمینه نسبت به توافق موقتی پیچیده‌تر است و در میان متحدان بحث‌برانگیزتر خواهد بود. این تلاش‎ها همچنین به‌طور حتم موفقیت‌آمیز نخواهند بود. با این وجود، تغییر بزرگ دیپلماسی هسته‌ای ایران از انتخابات ماه ژوئن ریاست‌جمهوری ایران به این سو و اصطکاک بی‌سابقه در زمینه متقاعد ساختن تهران به تغییر نگران‌کننده‌ترین سیاست‌های ایران، تشدید سرمایه‌گذاری ما در تعامل با تهران را توجیه می‌کند.» او همچنین تصریح کرد: «من اقدامات ذیل را به‌عنوان نقطه آغاز برای گسترش ابتکار دیپلماتیک در قبال ایران توصیه می‌کنم با استفاده از توافق موقتی، با سرعت و قاطعیت به‌سوی یک توافق جامع درباره مساله هسته‌ای حرکت کنید؛ به یک گفت‌وگوی گسترده‌تر با تهران برای پرداختن به گستره بیشتری از نگرانی‌های آمریکا رسمیت ببخشید و یک نماینده ویژه برای مدیریت سیاست آمریکا در قبال ایران تعیین کنید که تمرکز این نماینده بر گفت‌وگوی ما با تهران و همچنین پرداختن به نگرانی‌ها و منافع متحدان آمریکا و شرکای منطقه‌ای ما متمرکز خواهد بود.» مالونی در پایان تاکید می‌کند، البته هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد، چرا که دشمنی و بی‌اعتمادی در ایران نسبت به واشنگتن در میان تصمیم‌سازان این کشور عمیق است. به گفته او، جایگزین‌های یک توافق مذاکرات نسبت به خطرات دنبال کردن چنین توافقی، از جذابیت بسیار کمتری برخوردار هستند.

اروپا برای آغاز همکاری با موتور اقتصادی خاورمیانه شتاب دارد

همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا در گزارشی نوشت: همزمان با لغو برخی تحریم‎ها، شرکت‌های اروپایی سرشار از شتاب و آمادگی برای بازگشت سریع به ایران با موتور اقتصادی خاورمیانه هستند. به گزارش «ایرنا» و به نقل از این خبرگزاری، ایران پس از سال‌ها درصدد احیای اقتصادی است. فرانسه، مدیران شرکت‎ها را با هواپیمای پر از مسافر به ایران می‌فرستد، شرکت‎های آلمانی و هلندی در مورد اینکه چطور در تهران قرارداد ببندند، دوره می‌بینند و شرکت‌های خودروسازی برای سرمایه‌گذاری در ایران برنامه‎ریزی می‏کنند. در چارچوب توافق با قدرت‎های جهانی، ایران موافقت کرده است در قبال رهایی از برخی تحریم‎ها، برنامه هسته‎ای خود را محدود کند. ایران و قدرت‌های جهانی اکنون برای رسیدن به توافق نهایی ۶ ماه وقت دارند.

برای شرکت‌ها، رسیدن به ایران فرصتی است که نباید از دست برود. این کشور دارای یک جمعیت ۷۵ میلیون نفری تحصیلکرده است و منابع وسیع نفت و گاز دارد. علاوه‌بر این، منابع بسیاری دارد که به‌دلیل تحریم‌ها که از زمان وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ علیه این کشور برقرار شده، هنوز کشف نشده‌اند.