گروه متنفذین به ایران آمدند

دنیای اقتصاد- کوفی‌عنان، رئیس گروه متنفذین که روز یکشنبه همراه با دیگر اعضای این گروه وارد تهران شد، دیروز با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کرد. او پس از این دیدار با انتشار بیانیه‎ای خواستار تلاش جامعه بین‎الملل برای رفع مشکلات مردم سوریه شد و گفت: برای کاهش تنش‎های جاری در منطقه و در سطح بین‎الملل، منتظر پیشنهادهای رهبران ایران هستند. دبیرکل پیشین سازمان ملل در ادامه «امضای توافق ژنو» را مهم‌ترین تحول مثبتی که اخیرا در عرصه سیاسی منطقه اتفاق افتاده، عنوان کرد. رئیس گروه ریش سفیدان در تهران

کوفی عنان دیروز در قالب ‌رئیس گروه متنفذین که ماندلا آن را تاسیس کرد وارد تهران شد

گروه دیپلماسی: کوفی‌عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد که بامداد یکشنبه در قالب گروه متنفذین (ریش سفیدان) و با هدف بررسی راه‎های گسترش همکاری در مورد مسائل منطقه وارد تهران شد، در دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، «امضای توافق ژنو» را مهم‌ترین تحول مثبتی که اخیرا در عرصه سیاسی منطقه اتفاق افتاده، عنوان کرد.

او روز گذشته با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. دبیرکل پیشین سازمان ملل این جلسات را مفید، سودمند و عمیق توصیف کرد. این در حالی است که رئیس گروه متنفذین، یکشنبه عصر نیز برای ادای احترام به مقام بنیانگذار جمهوری اسلامی در مرقد مطهر امام خمینی‌(ره) حضور یافت.

به گزارش «ایرنا»، کوفی‌عنان که به عنوان رئیس گروه متنفذین در تهران به سرمی‌برد، بعد از ظهر روز دوشنبه بعد از دیدار با وزیر امور خارجه ایران، در بیانیه‎ای که به نمایندگی از سوی چهار عضو این گروه قرائت کرد، گفت: «این اولین سفر این گروه به ایران است، هرچند هرکدام از اعضای متنفذین پیش از این نیز جداگانه به ایران سفر کرده و کشور فوق‌العاده شما را می‌شناسیم.» کوفی‌عنان پس از دیدار با محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران بیانیه خود را قرائت کرد.

رئیس گروه متنفذین خاطرنشان کرد: «ما اعتقاد داریم شماری از تحولات مثبت رخ داده است. از همه مهم‌تر توافق هسته‌ای ایران است. این تلاش‌ها باید ادامه یابد تا توافق نهایی انجام گیرد. در این باره باید اتحاد و احترام متقابل در منطقه و جهان را از نو بسازیم. این کار راحتی نیست و به استقامت و شکیبایی نیاز دارد. اجازه دهید با گفتن چیزی که به میزبانان خود نیز گفتم سخنم را ادامه دهم. مردم دنیا به دنبال مشارکت در حکمرانی کشورهای خود هستند.»

به گزارش خبرگزاری «ایلنا»، دبیرکل پیشین سازمان ملل، گروه متنفذین را گروهی از رهبران مستقل توصیف کرد که ماندلا آنها را گردهم آورده و تاکید کرد: «متاسفانه ماندلا در دسامبر چشم از جهان فروبست. ماندلا به ما گفته بود حقیقت را به قدرتمندان بگویید و صدای ضعفا و بی‌صدایان باشید. این گروه از زمان تاسیس سعی کرده زخم‌هایی را التیام بخشد. ما کوشیده‌ایم در سودان جنوبی، کنیا و فلسطین صلح پایدار ایجاد کنیم. هدف ما از دیدار با رهبران ایران این است که طیف متنوعی از نظرات آنها را درباره تحولات جاری به‌ویژه تحولات منطقه بشنویم.» کوفی‌عنان که نخستین نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای صلح در سوریه بود، در رابطه با بحران این کشور گفت: «همه ما از‌جمله رهبران ایران عمیقا نگران وضعیت تراژیک سوریه هستیم. باید تلاش کنیم از رنج‌ها بکاهیم و منافع مردم سوریه را در اولویت قرار دهیم. باید سعی کنیم کابوس زنان، مردان و کودکان سوری به پایان برسد.» او با اشاره به اینکه هنوز دو روز از سفر باقی مانده و قرار است با دیگر مقامات ایرانی نیز دیدار کنند، اضافه کرد: «ما منتظر هستیم پیشنهادهای رهبران ایران را بشنویم تا بتوانیم تنش‌های جاری را در منطقه و در سطح بین‎المللی کاهش دهیم. همان‌طور که پرزیدنت روحانی در سازمان ملل در سپتامبر اشاره کردند با وجود ترس‌های گسترده؛ جهان هم اینک امید دارد که مردم و نخبگان جهان به صلح آری بگویند و به جنگ نه و گفت‌وگو را به افراطی‌گری ترجیح دهند.» در همین رابطه قرار است کوفی‌عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل امروز سه‌شنبه با حضور در مجلس با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ملاقات کند. به گزارش«ایسنا»، رئیس مجلس شورای اسلامی بعدازظهر امروز سه‌شنبه با رئیس گروه متنفذین دیدار و درباره مسائل دو جانبه و موضوعات بین‌المللی گفت‌وگو خواهد کرد. کوفی‌عنان در ادامه در بیانیه‎ای که پس از دیدار با ظریف و در جمع خبرنگاران قرائت کرد، گفت: «جوامع دموکراتیک و سالم روی سه پایه ساخته می‌شوند: اول؛ صلح ثبات و توسعه، دوم؛ حاکمیت قانون و سوم؛ احترام به حقوق بشر. توسعه پایدار صلح و ثبات می‌خواهد و این امر ریشه در حاکمیت قانون و احترام به حقوق بشر دارد.» دبیرکل پیشین سازمان ملل در پایان اظهار کرد: «همه ما وظیفه داریم و کارهای زیادی داریم که به صورت گروهی انجام دهیم تا دنیای ما دنیای توأم با صلح باشد. باید دست به دست هم دهیم تا مناقشات دنیا را حل کنیم.»

حضور نوه امام در مراسم ادای احترام عنان به مقام بنیان‌گذار انقلاب

دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد و گروه موسوم به متنفذین عصر یکشنبه با حضور در مرقد مطهر امام خمینی‌(ره)، به مقام بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ادای احترام کردند. به گزارش «ایسنا»، در جریان حضور کوفی‌عنان در حرم مطهر امام خمینی(ره)، حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی، نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی حضور داشت. علی خمینی، در دیدار کوفی‌عنان و هیات همراهش گفت: «تمام سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی بر پایه اندیشه امام خمینی (ره) استوار است و اگر بخواهیم تمام اندیشه اجتماعی ایشان را بیان کنیم، در یک جمله خلاصه می‌شود: اینکه کوشش کنیم در روابط اجتماعی و بین‌المللی ظلم نکنیم و ظلم را نپذیریم.» نوه امام خمینی (ره) همچنین تاکید کرد: «حاکمان باید طوری رفتار کنند که ظلم نکنند و مردم نیز عادت نکنند ظلم را بپذیرند. اگر این دو گزاره در جهان جامه عمل بپوشد و توسط تمام صلح‌خواهان دنیا دنبال شود، مشکلات جهان امروز ما حل می‌شود و بی‌شک با دنیای بهتری روبه‌رو خواهیم بود.» بر اساس گزارش سایت جماران، در ادامه این دیدار کوفی‌عنان با ابراز خوشحالی از حضور در ایران، حضور در مرقد امام و دیدار با نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران را از افتخارات خود عنوان کرد و گفت: «هیاتی که همراه من آمده‎اند، صلح‌طلبانی از سراسر جهان هستند و تلاش دارند صلح را در دنیا پایدارتر کنند.» چهار تن از اعضای گروه متنفذین روز یکشنبه ۶ بهمن ماه به‌منظور برگزاری چند جلسه با مسوولان ایرانی به تهران سفر کردند. اعضای گروه متنفذین عبارت است از: کوفی‌عنان رئیس گروه متنفذین، دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد و برنده جایزه صلح نوبل (رئیس هیات)، مارتی آتی ساری، رئیس جمهور پیشین فنلاند و برنده جایزه صلح نوبل، دزموند توتو، اسقف اعظم بازنشسته کیپ‌تاون و برنده جایزه صلح نوبل، ارنستو ردیلو، رئیس‌جمهور پیشین مکزیک. متنفذین گروهی از رهبران مستقل هستند که نلسون ماندلا در سال ۲۰۰۷ آنها را گردهم آورد تا از تجربه جمعی و نفوذ خود برای گسترش صلح، عدالت و حقوق بشر در سراسر جهان بهره‌ گیرند. هدف این گروه از بازدید سه روزه، ترفیع روحیه از نو شکل گرفته و گفت‌وگو بین ایران و جامعه بین‌المللی و همچنین بررسی راه‌های گسترش همکاری در مورد مسائل منطقه عنوان شده است.

صلح جو در تهران

کوفی عنان، هفتمین دبیرکل سازمان ملل بود؛ او در ژانویه ۱۹۹۷ به عنوان دبیرکل سازمان ملل انتخاب شد. کوفی عنان در «کوماسای غنا» در ۸ آوریل ۱۹۳۸ به دنیا آمد. او بعد از اتمام تحصیلاتش در رشته اقتصاد در دانشگاه «سنت پاول» به «آدیس آبابا» رفت و در بخش اقتصاد سازمان ملل به کار گماشته شد. او علاوه‌بر داشتن فعالیت در سازمان ملل در قسمت نیروهای امدادی «یونیسف» در مصر و رسیدگی به پناهندگان و آوارگان جهان نقش مهمی داشت. همچنین در نیویورک به عنوان ناظر سازمان ملل برگزیده شد. رئیس گروه متنفذین در سال ۱۹۹۰ به عنوان معاون مدیر کل سازمان ملل و برنامه‌ریز بودجه و مسائل مادی انتخاب شد. نکته جالب توجه در مورد عنان، اینکه حتی قبل از این که به سمت مدیرکل سازمان‌ملل نایل شد به لقب صلح‌جو مفتخر شد. کوفی عنان به عنوان نماینده سازمان ملل در یوگسلاوی فعالیت داشت و برای ایجاد صلح و جلوگیری از تجاوزهای دشمن به بوسنی تلاش بسیاری کرد و در مارس ۱۹۹۶ صلح نامه «دیتون»، برای خاتمه جنگ با تلاش و پیگیری او به امضا رسید.