اشتغالزایی ۳ میلیون نفری دولت در بودجه

گروه خبر- رئیس امور بنگاه‌های معاونت برنامه‌ریزی از افزایش نیافتن بودجه شرکت‌های دولتی برای سال ۹۳، اشتغالزایی ۳ میلیونی دولت در بودجه و حرکت نرخ سود بانکی به سمت ۲۵ درصد خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا صالح در نشستی با عنوان «بررسی لایحه بودجه ۹۳» به دفاع تمام قد از بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۹۳ پرداخت.

او گفت: «بودجه کسری‌های پنهان و مورد ادعای برخی کارشناسان را ندارد همچنین می‌توان نرخ ارز را روی ۲۶۵۰ تومان یکسان‌سازی کرد.»

صالح درخصوص ابزار دولت برای کاهش نقدینگی گفت: «برای دلارهایی که می‌خواهیم از صندوق توسعه ملی به ریال تبدیل کنیم، دو راه داریم یا بانک مرکزی بخرد، یا اینکه در مرکز مبادلات بفروشیم. اینها را در لایحه بودجه ۹۳ آورده‌ایم.

در مرکز مبادله که بفروشیم، ۳ میلیارد دلار کمتر وارد پایه پولی می‌شود و یک جابه‌جایی نقدینگی صورت می‌گیرد. بخشی از بدهی‌های دولت به بانک مرکزی را پس می‌دهیم این بخشی از پایه پولی ما است.»

او درخصوص طلب ۱۰ هزار میلیارد تومانی پیمانکاران گفت: «می‌گویند مرد همیشه باید بدهکار باشد، زیرا همه طلبکارها دعایش می‌کنند که ان‌شاءالله زنده باشد و طلب ما را بدهد، دولت قطعا همچنان بدهی دارد. اگر ما ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی پیمانکار را بدهیم، آن پیمانکار می‌رود و ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر کار می‌کند و باز هم از ما طلبکار می‌شود. پیمانکار بیشتر از اینکه دنبال طلبش باشد دنبال کار است، چون اگر کار نداشته باشد، سرمایه و دستگاه‌هایش می‌خوابد.»

او در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: «آبرسانی به شهر تبریز معضلی است که سالیان سال مانده است و حدود ۹ تا ۱۰ میلیون یورو نیاز داشته، ریالش را هم تامین کردیم. همچنین میزانی که از فاینانس می‌خواهد استفاده کند، اینها را وقتی کنار هم می‌گذاریم ۱۶ میلیون دلار می‌شود یعنی ۱۶ میلیون دلارش را تا شب عید عملیاتی می‌کنیم و سال آینده پولش را می‌دهیم.»

صالح افزود: «ما همه راه‌ها را می‌رویم و فاینانس‌ها را هم امتحان می‌کنیم، اما یک دفعه در سازمان ملل مطرح می‌شود که فلان بانک که مثلا در ترکیه است با ایران همکاری می‌کند. حتی ممکن است آن بانک هم تحریم شود، ولی به هر حال ما راهی نداریم و باید همه این راه‌ها را برویم. چیزی که مسلم است این است که می‌توان با چینی‌ها کار کرد.

چینی‌ها ۴-۳ تا از پروژه‌هایمان را گشایش اعتبار کرده‌اند و دارند کار می‌کنند.»

او با بیان اشتغال‌زایی ۳ میلیون نفری در صورت فعال شدن طرح‌های عمرانی بودجه ۹۳ گفت: «اشتغال در دل خود طرح‌هایمان است، اگر بتوانیم این۳۷ هزار میلیارد تومان را کنار فاینانس بگذاریم چیزی حدود ۳ میلیون نفر که الان سرگردان شده‌اند دوباره فعال می‌شوند.

ما برآورد کرده‌ایم که نزدیک به ۳ میلیون نفر درگیر این طرح‌ها هستند و اینها را نمی‌گذاریم بیکار بمانند.»

صالح افزود: «روی اوراق مشارکت هم باز همین را دیده‌ایم، یعنی ما کنار بحث ۳۷ هزار میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای تا هر کجا توانسته‌ایم آن را بزرگ کرده‌ایم تا بتوانیم کار و شغل ایجاد کنیم، طرح عمرانی هم سراسر شغل است.»

او گفت: «وقتی نرخ تورم بالای ۳۰ درصد باشد، به نظرم این ۵۸ میلیون تومان را هم افراد خیر خریداری کرده‌اند، باید شورای اعتبار حتما سازوکارهایی ایجاد کند که نرخ‌ها یک مقدار واقعی شود.»

رئیس امور بنگاه‌های معاونت برنامه‌ریزی گفت: «در کشور تصادفات زیادی داریم و برای اینکه نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای و حوادث جاده‌ای را کم کنیم، امسال ۵۰۰ میلیارد تومان علاوه بر بودجه‌ سال گذشته اعتبار تخصیص داده‌ایم.»

او در پاسخ به این سوال که بودجه شرکت‌ها برای سال ۹۳ افزایش داشته است یا خیر، گفت: «مسوولیت مستقیم بودجه شرکت‌ها با خود من است، ما اعداد شرکت‌ها را واقعی کرده‌ایم.» صالح افزود: «نکته‌ای را به عنوان کارشناس می‌گویم که ادامه روند فعلی هدفمندی یارانه‌ها هیچکس را تامین نمی‌کند و با این اوضاع شرکت‌های ارائه‌دهنده خدماتمان را نابود می‌کنیم.

مجلس و دولت باید با هم به یک نتیجه‌ واحدی برسند که فاز دوم را چگونه اجرا کنند.»

او یادآور شد: «ان‌شاءالله تا قبل از بررسی لایحه بودجه در صحن علنی، لایحه هدفمندی را به مجلس می‌رسانیم ولی نمی‌خواهیم این کار را با عجله انجام دهیم.»

صالح اضافه کرد: «مثلا به جای اینکه به یک جوان بیکار ماهانه و به‌طور مستمر ۴۵۵۰۰ تومان یارانه نقدی پرداخت کنیم، سهم بیمه‌اش را به کارفرما پرداخت کنیم تا یک نفر او را سر کار بگذارد. فکر می‌کنم این روش بهتر باشد و بهتر است دولت و مجلس برای پرداخت یارانه‌ها راه‌حل بهتری پیدا کنند. در لایحه بودجه ۹۳ بالا بردن سطح پایه بیمه‌ها لحاظ شده است.»

صالح در خصوص قیمت سوخت گفت: «این همان بسته‌ای است که در فاز دوم مدنظر است، ما در فاز دوم همه اینها را کنار هم می‌گذاریم. الان دولت مشغول انجام کار است. با این وضع فعلی‌، برق را نابود کرده‌ایم. شرکت‌ها و بنگاه‌هایمان بدهکاری دارند. اگر این روند ادامه داشته باشد، برای پالایشگاه‌هایمان هم این اتفاق می‌افتد. هدفمندی را اجرا کردیم که مصرف کم شود، اگر قرار باشد مردم دوباره هر طور که خواستند بنزین را مصرف کنند، خب عملا هیچ کار مفیدی نکرده‌ایم.»

ناهماهنگی تیم اقتصادی را رد می‌کنم

صالح در پاسخ به سوالی راجع به بحث هدفمندی و بودجه و ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت و مجلس، گفت: «به این شکل نیست، اینها باید نمود عینی داشته باشد.

همه دست‌اندرکاران اقتصادی مملکت می‌گویند ادامه شیوه مرحله اول هدفمندی اشتباه است و نباید این شیوه را ادامه داد.» او افزود: «ممکن است قیمت بنزین اگر ۳ هزار تومان بشود، باز قاچاق ارزش داشته باشد، زیرا وقتی قیمت بنزین در ترکیه ۸ هزار تومان است؛ بنابراین قاچاق ارزش دارد. باید سعی کنیم هزینه قاچاق را زیاد کنیم، زیرا هر چقدر هزینه را زیاد کنیم قاچاق

کمتر می‌شود. نمی‌توان بدون توجه به آثار افزایش قیمت‌ها، قیمت‌ها را بالا ببریم. الان قیمت هر لیتر گازوئیل ۳۵۰ تومان است، اگر قرار باشد قیمت هر لیتر آن را به ۳ هزار تومان برسانیم، هر راننده‌ای که قرار است از تهران به سمت بندرعباس حرکت کند، باید ۴ میلیون تومان پول خرید گازوئیل در جیبش باشد.»