تمام آبادان و خرمشهر را منطقه آزاد اعلام می‌کنیم

گروه خبر- رئیس دولت یازدهم در ادامه سفر استانی خود به خوزستان در اولین برنامه روز دوم سفر در مراسم صبحگاه مشترک یگان‌های نظامی و انتظامی خوزستان در محل ستاد فرماندهی لشکر ۹۲ زرهی این استان، حاضر شد. به نظر می‌رسد بهانه حضور او در این مراسم خبری باشد که او در ابتدای سخنرانی‌اش اعلام کرد دولت مصمم است تمام آبادان و خرمشهر را به‌عنوان منطقه آزاد اعلام کند. نقطه پیوند این حضور و خبر، تغییر شیوه مرزبانی در این منطقه خواهد بود؛ زیرا او در جریان سخنرانی‌اش خطاب به نیروهای مسلح گفت که نیازمند همکاری این نیروها برای برقراری امنیت مورد نظر این‌گونه مناطق است. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری مانند اولین سفر استانی خود در اهواز به جمع اقوام و ایلات عشایر رفت و از اهمیت تکثر اقدام و وحدت آنها در خوزستان سخن گفت. البته او شب گذشته نیز در جمع فضلا و علمای خوزستان رفت. محمد شریعتمداری معاون اجرایی و علی یونسی مشاور ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، سید محمود علوی وزیر اطلاعات و جزایری نماینده ولی فقیه در استان او را در دیدار با عشایر و علما همراهی کردند.

دولت دست نیاز به سمت نیروهای مسلح دراز می‌کند

رئیس‌جمهور با اعلام اینکه «دولت مصمم است تمام آبادان و خرمشهر را به‌عنوان منطقه آزاد اعلام کند»، نیروهای نظامی و انتظامی استان خوزستان را به همکاری در جهت برقراری امنیت مورد نیاز جهت تحقق این تصمیم دعوت کرد. او خطاب به نیروهای مسلح گفت: «دولت موظف است تمام آبادان و خرمشهر را منطقه آزاد اعلام کند که این به آن معنا است که نوع حفاظت و حراست شما از مرزهای سرزمین و استان پیچیده‌تر می‌شود، اما نباید به امنیت ملی و داخلی ما و به امنیت استان استراتژیک خوزستان لطمه‌ای وارد شود.» روحانی با بیان اینکه «دولت دست نیاز به سمت نیروهای مسلح دراز می‌کند»، گفت: «نیروهای مسلح می‌توانند کشوری امن، مرزهایی امن و سرزمینی امن را برای توسعه فراهم سازند. بدون امنیت هیچ‌گونه پیشرفت و توسعه‌ای امکان‌پذیر نیست.» او با تاکید بر اینکه «ملت ایران همواره ملتی صلح‌طلب بوده است»، گفت: «ما هرگز به کشوری تجاوز نکرده‌ایم و قصد تجاوز به کشوری را نداریم.» روحانی همچنین تاکید کرد: «به‌عنوان کشوری که در دفاع از حقوق‌مان به شدت اصرار داریم همان‌طور که حاضر نیستیم که یک میلی‌متر از سرزمین‌مان مورد تجاوز قرار گیرد، حاضر نیستیم یک میلی‌متر از حقوق خود عقب‌نشینی کنیم.»

او با بیان اینکه «ما به دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم»، به عضویت ایران در همه کنوانسیون‌های منع استفاده از سلاح هسته‌ای اشاره کرد و یادآور شد: «در عین حال ما حاضر نیستیم در بحث بهره‌مندی از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای از حقوق خود کوتاه بیاییم و می‌گوییم فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر. مقصود ایران از جمله فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر است. فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای حق قانونی ما است و از آن کوتاه نخواهیم آمد و مطابق فتوای رهبری، هرگز دنبال سلاح هسته‌ای نخواهیم رفت.»

می خواهیم برای اقوام تبعیضی نباشد

حسن روحانی در جمع عشایر و اقوام خوزستان نیز گفت: «همه ما باید به عشایر احترام بگذاریم. احترام به عشایر، احترام به کشور و احترام به ملت است. عشایر همچنین گروهی هستند که در آن جنسیت معنا نداشته و بخشی از کارها را مردان و بخش دیگری را زنان انجام می‌دهند. رئیس دولت یازدهم «عشایر را حافظان کشور و مرزهای آن معرفی کرد» و افزود: «عشایر حافظان کشور در مقابل استعمارگران بودند و در خط اول مبارزه با استعمار انگلیس و مبارزه برای آزادی قرار داشتند.» رئیس‌جمهور همچنین از عشایر به‌عنوان گروهی نام برد که در دوران استبداد صغیر موجب پیروزی مشروطه‌خواهان شدند. او به مزایای وجود تفاوت‌های قومی در جامعه اشاره کرد و گفت: «اختلاف به معنی تفاوت است، اگر در جامعه‌ای همه مثل هم باشند نمی‌دانید چه مصیبتی است اختلاف و تفاوت از آیت‌های الهی است».

روحانی با تاکید بر اینکه «تمدن و نوسازی جدید منافاتی با تنوع قومی ندارد»، گفت: «عشایر، اقوام و تنوع‌ها می‌تواند فرصت خوبی برای رشد فرهنگی و اقتصادی کشور باشد. امروز باید ما برای دوران جدید از عشایر به‌عنوان فرصت بزرگ دعوت کنیم به میدان توسعه ایران بیایند. برای من سنگین است که بشنوم در پروژه‌های بزرگ استان از نیروی محلی استفاده نشود.»

روحانی خطاب به استاندار خوزستان که در جلسه حضور داشت، گفت: «این یک خواست است؛ نه خواست عشایر و مردم خوزستان، بلکه خواست ملی و خواست دولت. می‌خواهیم تبعیضی نباشد و اگر تبعیضی باشد، در جهت عکس از عشایر استفاده کنیم. در شرایط مساوی حق‌تقدم باید با نیروهای محلی باشد.»

رئیس دولت یازدهم با تاکید بر اینکه «همه باید دست به دست هم دهیم و کشاورزی، دامپروری و صنعت استان خوزستان را توسعه دهیم»، گفت: «لازم نیست شیوه‌های اقتصادی ما سنتی باشد. باید شیوه‌های سنتی را به‌روز کنیم و دولت باید در این راه کمک کند. دولت عشایر و اقوام را فرصت می‌داند و تبعیض حقوق شهروندی نسبت به اقوام و عشایر را نمی‌پذیرد.»

ایران هیچ گاه به دنبال بمب هسته‌ای نبوده است

رئیس‌جمهور همچنین در آستانه اجرایی شدن توافقات ژنو، بار دیگر تاکید کرد: «ایران هیچ‌گاه دنبال بمب هسته‌ای نبوده و نخواهد بود.»

او در جمع علما، فضلا و طلاب خوزستان با استناد به فتوای مقام معظم رهبری درخصوص حرمت استفاده از سلاح هسته‌ای، تاکید کرد که اگر ایران دنبال بمب هسته‌ای بود، چرا ما برای غنی‌سازی می‌خواستیم با غرب معامله کنیم و برای غنی‌سازی می‌خواستیم از جانب آنها سوخت لازم را تامین کنیم؟» او در ادامه به موضوع فناوری هسته‌ای ایران اشاره کرد و با اشاره به اینکه غرب حتی این مساله را نیز به دستاویزی جهت پیگیری سیاست‌ها در حوزه اسلام هراسی تبدیل کرده است، گفت: «در دنیا ترویج کردند ایران دنبال بمب هسته‌ای است و می‌خواهد آن را در اختیار گروه‌های تروریستی قرار دهد و دنیا را ناامن کند. ایران دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و هیچ موقع نیز نخواهد بود.»

رئیس‌جمهور با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در حوزه تحریم به‌کارگیری سلاح هسته‌ای گفت: «اگر ایران دنبال بمب هسته‌ای بود، ما برای غنی‌سازی چرا می‌خواستیم با آنها معامله کنیم و از آنها سیستم غنی‌سازی را بخریم؟ همه کسانی که دنبال بمب هسته‌ای رفته‌اند در این باره مخفی‌کاری کرده‌اند. هیچ کشوری نیست که دنبال بمب باشد و برود عضو ان پی تی شود.»

عشایر حماسه آفریدند

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی که با رئیس‌جمهوری به استان خوزستان رفته ‌است با بیان اینکه «وجود عشایر و طوایف، فرصت‌های خوبی را در کشور ایجاد کرده است»، گفت: «عشایر و طوایف استان خوزستان و دیگر نقاط کشور به‌عنوان ذخایر ملی در انتخابات حماسه آفریدند.» علی یونسی در دیدار رئیس‌جمهور با سران عشایر و طوایف خوزستان گفت: «این استان مانند بسیاری از استان‌های دیگر کشور از تنوع فرهنگی، قومی و مذهبی بهره می‌برد و این تنوع قومی و فرهنگی برای کشور و نظام جمهوری اسلامی فرصت‌ها، نعمت‌ها و ذخایر ارزشمندی را ایجاد کرده که برای مدیریت کشور و رسیدن به توسعه، بهترین راه و مناسب‌ترین فرصت است.»

او همچنین اضافه کرد: «عشایر و طوایف استان خوزستان و دیگر نقاط کشور به‌عنوان ذخایر ملی در انتخابات حماسه آفریدند.»

به کودکان بی‌سرپرست توجه ویژه داریم

محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور در حاشیه بازدید از مجتمع نگهداری کودکان بی‌سرپرست بهزیستی خوزستان، در خصوص برقراری پیوند و ارتباط بین کودکان بی‌سرپرست و خانواده‌هایی که تمایل به سرپرستی این کودکان دارند، گفت: «دولت تدبیر و امید برنامه دارد به قشری از جامعه که از داشتن سرپرست محروم هستند، توجه ویژه‌ای کند و همچنین نواقصی را که در مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست بهزیستی کشور در زمینه اداره امور مربوط به این نوباوگان وجود دارد رفع کند.»

به اقدامات دولت برای تحت پوشش قرار دادن کودکان بی‌سرپرست اشاره کرد و گفت: «بنا است با استفاده از شیوه‌هایی مناسب، رابطه بین این کودکان و خانواده‌هایی را که توانایی نگهداری آنها را دارند، برقرار کنیم.»

شریعتمداری در همین باره ادامه داد: «این قشر از جامعه احتیاج دارد که دولت برایش مانند عائله خود پدری کند و اگر از این نعمت بی‌بهره است، دولت باید تلاش کرده و با حمایت بیشتری این نعمت را جایگزین کند. یکی از سیاست‌های عمومی دولت تدبیر و امید این است که کانون گرم خانواده را بیافریند و اگر کودکانی از نعمت بزرگ کانون خانواده بی‌بهره شدند، تلاش شود با کنار هم قرار دادن نیاز خانواده‌هایی که فرزندی ندارند و فرزندانی که دارای خانواده نیستند و رساندن آنها به یکدیگر، ضمن نظارت دقیق بر این روند، آفرینش چنین خانواده‌هایی را تقویت کند.» او همچنین در مورد بهبود کیفیت آب شرب استان خوزستان تشریح کرد: دولت تصمیم گرفته که با تزریق منابع از صندوق توسعه ملی به این طرح سرعت بیشتری ببخشد و در گام نخست، ۳۳۰ هزار هکتار از این اراضی را زیر کشت جدید برده و به این ترتیب، ظرفیت تولید کشاورزی و اشتغال خوزستان را افزایش دهد. همچنین رسیدگی به طرح‌های آب و فاضلاب شهرهای مختلف استان خوزستان به‌ویژه شهر اهواز مورد توجه است و امیدواریم در هفته آینده مردم شریف اهواز از نعمت آب شرب نسبتا مطلوب‌تر با EC پایین‌تر و شوری کمتری برخوردار شوند. این روند همچنین برای شهرهای آبادان و خرمشهر با تزریق منابع جدید و سرعت بخشیدن به پروژه‌ای که با عنوان پروژه غدیر در جریان است، در دستور کار قرار دارد.

معاون رئیس‌جمهور افزود: «با این وجود، با بررسی کارشناسانه همه طرح‌ها، تلاش داریم طرح‌هایی را که از نظر مردم از اولویت بیشتری برخوردارند در دستور کار قرار دهیم و به پایان برسانیم. به‌ویژه طرح‌هایی که در سال‌های ۹۳ و ۹۴ امکان بهره‌برداری دارند با تخصیص اعتبارات وسیع‌تری در همه شهرستان در سال ۹۳ و ۹۴ به بهره‌برداری می‌رسند.»