تحریم‎های جدید علیه ایران، ضرورتی ندارد

گروه دیپلماسی - در شرایطی که در ایالات متحده آمریکا، آخرین روزهای سال ۲۰۱۳ میلادی سپری می‎شود، اما همچنان مساله هسته‌ای ایران و بحث تحریم‎‌ها میان کنگره و کاخ سفید داغ است. در این رابطه باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، در آخرین نشست خبری خود در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که وضع تحریم‌های جدید علیه ایران ضرورتی ندارد. اوباما شامگاه جمعه ۲۹ آذر در کاخ سفید در پاسخ به خبرنگاران گفت: «هنوز، هیچ نیازی به وضع تحریم‌های جدید نیست.» او درعین حال گفت که «همه گزینه‌ها روی میز است» اما تاکید کرد که طرفدار راه‌حل دیپلماتیک است. تاکنون عبارت همه گزینه‌ها روی میز است بارها با واکنش منفی مقام‌های ایرانی و از جمله رهبر جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شده است. رییس‌جمهوری آمریکا در توضیح سخنانش ادامه داد: «امتحان کردن این راه بسیار حایز اهمیت است، نه به‌دلیل اینکه راه تضمین‌شده‌ای است، بلکه به‌دلیل اینکه گزینه دیگر، ما را به نوعی درگیری برای حل این مساله می‌کشاند؛ آن هم با همه جور پیامدهای ناخواسته‌اش.» این اظهارات باراک اوباما در شرایطی است که یک روز پیش از آن، با وجود درخواست‌های مکرر مقام‌های دولتی، ۲۶ سناتور آمریکایی اعلام کردند که طرحی جدیدی برای افزایش تحریم‌های ایران در دست دارند. پس از این اقدام سناتورها، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، گفت چنانچه چنین قانونی در کنگره به تصویب برسد، باراک اوباما آن را وتو خواهد کرد. روز جمعه و پیش از اظهارات باراک اوباما، ۱۰ سناتور ارشد نیز اعلام کردند، وضع تحریم‌های جدید را در حال حاضر مناسب ارزیابی نمی‌کنند. همچنین باراک اوباما، روز جمعه گفت که اگر آمریکا در رسیدن به یک توافق نهایی جدی است، باید طوری عمل کند که موجب سوءظن از سوی ایران نشود. اوباما و وزیر خارجه‌اش جان کری، به همراه مذاکره‌کننده این کشور، وندی شرمن، بارها تاکید کرده‌اند اگر کنگره در جریان مذاکرات تحریم‌های تازه‌ای وضع کند، در همراهی دیگر کشورها با آمریکا شکاف به‌ وجود می‌آید و حسن نیت آمریکا مورد خدشه واقع می‌شود. روز پنج‌شنبه، سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد وضع قانون تازه‌ای در کنگره، در هر قالبی که باشد، ممکن است فرصت به‌وجود آمده برای رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک را از بین ببرد. از سوی دیگر یکی از مفاد توافق ژنو، وضع نشدن تحریم‌های جدید مربوط به برنامه هسته‌ای ایران در طول ۶ ماه است. در همین حال در ژنو، هیات‌های کارشناسی ایران و ۱+۵ اعلام کردند که مذاکرات به روز سوم کشیده خواهد شد. پنج‌شنبه هفته گذشته پس از اینکه دولت آمریکا شماری از شرکت‌ها و افراد را به فهرست‌ تحریم‌ها افزود، هیات ایرانی میز مذاکرات را پس از چهار روز ترک کرد. گفته شد این تحریم‌ها مطابق با قوانین و مقررات قبلی برای راضی نگه داشتن کنگره اعمال شده است. درحالی که گروهی از سناتورهای آمریکایی با تردید به توافق ژنو می‌نگرند، در دیگر سوی اقیانوس اطلس، ۱۸ وزیر خارجه اروپایی در بیانیه‌ای مشترک خواستار اجرای فوری توافق‌نامه ژنو شده‌اند.

سناتورهای آمریکایی کوتاه نمی‎آیند

از دیگر سو در حالی‌که اوباما در تازه‌ترین نطق خود گفته است، نیازی به تحریم جدید علیه ایران نیست، رهبر اکثریت سنای آمریکا با آغاز روندی تازه، راه را برای رای‌گیری سنا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران باز کرده‌است. درواقع به‌رغم تهدید کاخ سفید به وتو، هری رید، رهبر اکثریت سنای آمریکا روند جدیدی آغاز کرده که می‌تواند راه را برای رای‌گیری سنا در ماه آینده به‌منظور اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران باز کند. این رای‌گیری احتمالی در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران انجام خواهد شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، دستیاران و قانون‌گذاران آمریکا گفته‌اند، رید اصل ۱۴ را برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران پیشنهاد کرده است؛ اصلی که به او اجازه می‌دهد از طریق کمیته سنا روند عادی برای ارایه طرح تحریم ایران به‌منظور رای‌گیری در سنا را پشت سر بگذارد. رویترز می‌نویسد، سخنگوی رید تا به‌حال به پرسش‌های این خبرگزاری در این زمینه واکنش نشان نداده است. این اقدام رید راه را برای رویارویی بیش از ۲۵ سناتور جمهوریخواه و دموکرات که بر نظارت بر قانون جدید تحریم ایران همکاری کرده‌اند با دولت باراک اوباما و حامیانش در کنگره، از جمله رییسان دموکرات ۱۰ کمیته سنا هموار می‌سازد. این طرح که روز پنج‌شنبه (۲۰ دسامبر/ ۲۹ آذر) ارایه شد شامل تحریم‌های جدید علیه صنعت نفت ایران و اعمال مجازات‌هایی بر ضد دیگر حوزه‌های صنعتی این کشور می‌شود.

این تحریم‌ها زمانی وضع خواهند شد که توافق مقدماتی بین ایران و گروه ۱+۵ نقض شده یا روند تبدیل این توافق به توافقی فراگیر، شکست خورده باشد. در همین حال این طرح به دولت آمریکا یک سال فرصت می‌دهد تا راه دیپلماتیک را طی کند. حامیان طرح می‌گویند، به این ترتیب توافق موقت با تهران نیز نقض نخواهد شد. همچنین یک سناتور دموکرات عالی‌رتبه آمریکایی گفت که با وجود تهدید کاخ‌سفید درباره وتو کردن لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران، او این طرح را به پیش خواهد برد. به گزارش «ایسنا»، چاک شومر، سناتور دموکرات عالیرتبه آمریکایی روز جمعه در گفت‌وگو با پایگاه خبری «بازفید» گفت: «ما در حال حاضر آن را ارایه کرده‌ایم. باید ببینیم چه می‌شود.» طرح تحریم‌های جدید علیه ایران مورد حمایت سناتور باب منندز، سناتور دموکرات نیوجرسی و سناتور مارک کرک، سناتور جمهوریخواه ایالات ایلینویز آمریکا به همراه شومر که نماینده نیویورک است، ‌قرار دارد. شومر با نادیده گرفتن تاکید ایران بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش گفت: «ما در این زمینه با آنها اختلاف نظر داریم. بسیاری از ما معتقدیم که تشدید تحریم‌ها و نه کاهش آنها بهترین راه برای برقراری صلح و متقاعد کردن ایران برای کنار گذاشتن سلاح هسته‌ای است.»

خروج یک شرکت ایرانی از فهرست تحریم‎های اتحادیه اروپا

در ادامه تحولات هسته‎ای ایران، روز گذشته اتحادیه اروپا، یک شرکت ایرانی به نام «فولمن» را که در صنعت برق فعال است از فهرست تحریم‎هایش خارج کرد. در این رابطه رییس شرکت فولمن گفت: «اتحادیه اروپا به دنبال پیگیری‌های شرکت ایرانی فولمن، نام این شرکت را به‌طور رسمی از فهرست تحریم‌ها خارج کرد». به گزارش «ایسنا»، سایت اطلاع‌رسانی اتحادیه اروپا، نوزدهم سپتامبر ۲۰۱۳ اعلام کرد که شرکت فولمن و شخص فریدون محمودیان از فعالان حوزه صنعت برق کشور را از فهرست تحریم‌های خود حذف کرده است. فریدون محمودیان، رییس هیات‌مدیره شرکت فولمن با اعلام این خبر آن را پیروزی شرکت در برابر اتحادیه اروپا خواند و گفت: «چهار سال پیش شرکت فولمن به جرم حمایت از دولت ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌‌ای، در فهرست تحریم قرار گرفت. در پی دفاعیات دقیق و پس از ۴ سال پیگیری‌های قضایی این شرکت، دادگاه عالی اروپا سرانجام در تاریخ ۲۸ نوامبر، اتحادیه اروپا را نسبت به تحریم ناعادلانه شرکت فولمن و اینجانب محکوم کرد و پس از گذشت ۲۱ روز از رای نهایی دادگاه عالی، در تاریخ ۱۹ سپتامبر، اتحادیه اروپا به رای دادگاه تمکین کرده و خوشبختانه حقانیت این شرکت که در جمهوری اسلامی ایران و سطح منطقه‌ای و بین‌المللی فعال بوده به اثبات رسید و این پیروزی بزرگی برای فعالیت‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود.»